ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מתקפה משולבת נגד החינוך

גם ביידיש: תחקיר אנטי חרדי נגד הישיבות בניו יורק

מדינת ניו יורק מתכוננת להכריז על דרישות חדשות בנושא החינוך לציבור החרדי, ברקע פורסם תחקיר אנטי חרדי בניו יורק טיימס שמדבר על החוסר בלימודי חול במוסדות

ילדים חרדים בניו יורק: אילוסטרציה
ילדים חרדים בניו יורק: אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

מועצת העיר של מדינת ניו יורק, תוך התעלמות מ-300,000 מכתבים שהוגשו כהתנגדות, הודיעה על כוונתה להכניס את התקנות החדשות המחייבות ללמד ליב"ה בישיבות. ההצבעה תתקיים מחר (שני). תוך קביעת התאריך של דצמבר 2023 לכל הישיבות לקבל את הדרישות או הן ייסגרו.

ה'ניו יורק טיימס' מהעיתונים הגדולים בעולם פרסם תחקיר קשה נגד הישיבות בניו יורק, תחקיר שהביא את הישיבות לאיים על העיתון בתביעות דיבה. העיתון לא התרגש ובכל זאת פרסם את התחקיר; בחדרי חרדים מביא את עיקריו.

בשנת 2019 ניתנו מבחנים סטנדרטיים של המדינה בקריאה ומתמטיקה ליותר מ-1,000 תלמידים חרדים, כל אחד מהם נכשל. תלמידים במעל 12 ישיבות וחיידרים המנוהלים על ידי הקהילות החסידויות רשמו באותה שנה תוצאות עגומות דומות, דפוס שבנסיבות רגילות היה מאותת על מערכת חינוך במשבר. אבל במקום שבו בתי ספר אחרים עשויים להיאבק בגלל מימון חסר או ניהול כושל, בתי ספר אלה שונים. הם נכשלים בתכנון.

בתחקיר נאמר על המוסדות כי "כדי להרחיק אותם מהעולם החילוני. הם מציעים מעט אנגלית ומתמטיקה, ולמעשה ללא מדעים או היסטוריה, הם מקדמים תלמידים ללא הפוגה, לפעמים עם לחץ במהלך שעות של שיעורי דת הנערכים ביידיש".

ה'ניו יורק טיימס' פרסם את הכתבה גם ביידיש, כדי לתת אפשרות לאלו שלא יודעים אנגלית ברמה טובה, סוג של "אצבע בעין" לחסידים. תוצאת התחקיר על פי העיתון, "לדורות של ילדים נמנע באופן שיטתי השכלה בסיסית, ולכן רבים מהם במעגל של חוסר עבודה ותלות באחרים ובקצבאות".

העיתון פרסם כי "בתי הספר פועלים תוך הפרה של חוקי המדינה המבטיחים לילדים חינוך הולם. אך למרות זאת, בתי הספר לבנים חסידיים קיבלו סכומי עתק של כסף ממשלתי, יותר ממיליארד דולר בארבע השנים האחרונות בלבד".

העיתון מלין על הפוליטיקאים המקומיים: "לאורך השנים, פקידי העיר והמדינה נמנעו מלנקוט בפעולה, כשהם נכנעים להשפעתם של מנהיגי החסידויות שדוחפים את חסידיהם להצביע כגוש אחד למענם, והפכו את השמירה על (הישיבות החסידויות) לעדיפות הפוליטית העליונה שלהם".

כדי לבחון את בתי הספר החסידיים, ה"טיימס" סקר אלפי עמודים של רישומים ציבוריים, תרגם עשרות מסמכים בשפת היידיש וראיין יותר מ-275 אנשים, כולל תלמידים בהווה ובעבר, מורים, מנהלים ורגולטורים. הסקירה סיפקה מבט נדיר בתוך קבוצת בתי ספר שמונעת מכ-50,000 בנים ללמוד מגוון רחב של נושאי ליב"ה.

העיתון מציין כי "בנות זוכות ליותר חינוך ליב"ה, כי הן לומדות פחות טקסטים דתיים. אבל גם הן מתקשות: כ-80% מהבנות שעברו מבחנים סטנדרטיים בשנה שעברה נכשלו".

העיתון מציין כי לעתים קרובות, "מורים לאנגלית אינם יודעים לדבר את השפה באופן שוטף בעצמם. רבים מרוויחים רק 15 דולר לשעה. חלקם נשכרו ממקומות זולים, או מפרסומות על עמודי תאורה".

בניו יורק יש כ-200,000 יהודים חסידים, המהווים כ-10% מהאוכלוסייה היהודית של המדינה. לטענת העיתון "הם נבדלים מיהודים אורתודוקסים מודרניים ואחרים שמקפידים על החוק הדתי אך גם משלבים את חייהם עם החברה העכשווית. החסידים לובשים את אותו לבוש צנוע כמו אבותיהם, ורובם חיים במובלעות מבודדות בעיקר המוקדשות לשימור מסורות בנות מאות שנים".

כמה הורים אמרו ל"טיימס" כי הם יודעים את החוקים של בתי הספר, אבל הם רושמים את ילדיהם בכל זאת משום שהם מאמינים שהמערכת החינוכית מנחילה את ערכי הקהילה שלהם. העיתון פנה בעשרות הזדמנויות בשנה האחרונה, בטלפון, במייל ובאופן אישי, אך מנהלי בתי הספר החסידיים לבנים או בנות, הם סרבו לענות על שאלות.

במהלך השבוע האחרון, לאחר שה'טיימס' שלח לבתי הספר סיכום של התחקיר שלו, כמה קבוצות חסידיות הגנו בפומבי על הדרך שבה הם מחנכים ילדים, כתבו מאמרי דעה והוציאו הצהרות.

כל הקבוצות אמרו נחרצות שבתי ספר חסידיים פועלים באופן עצמאי זה מזה, לא כרשת. הם הכחישו חלק מהממצאים של ה'טיימס', כולל שבתי הספר אינם מספקים חינוך הולם וכי מורים משתמשים בקביעות בענישה עם מכות. הם גם ציינו שבתי הספר מקבלים הרבה פחות כסף ממשלם המסים לתלמיד מאשר בתי ספר ציבוריים, והם אמרו שהשכונות החסידיות אינן מרוששות.

"הקהילה החסידית גאה בחינוך שהיא מספקת לתלמידיה - שכולם לומדים לפי בחירת הוריהם לחינוך דתי - ויש לה הרבה הרבה בוגרים מוכשרים ומוצלחים", כתב ג'יי אריק קונולי, עורך דין משיקגו. מייצג את עמותת 'צדק' בראשות העסקן העולמי הרב משה מורגרטן, קבוצה הפועלת עם בתי ספר חסידיים לבנים ובנות, במכתב ל'טיימס'.

דובר אחר של בתי הספר החסידיים, ריצ'רד במברגר, הכחיש כי בוגרי בתי הספר אינם מסוגלים לדבר או לכתוב באנגלית ואמר כי בתי הספר בטוחים ו"יש להם מדיניות של אפס סובלנות נגד כל אלימות".

חסידים בחורים חסידים ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד