ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
שנתיים להסכמים

הסכמי אברהם נחגגו בהובלת חבר הפרלמנט החרדי

טקס חגיגי נערך ביום שלישי בפרלמנט הבלגי לציון יום השנה השני לחתימת הסכמי אברהם. במקום נכחו שגרירים של המדינות החתומות יחד עם עשרות אורחים מכובדים. האירוע אורגן על ידי חבר הפרלמנט הבלגי מיכאל פרייליך והסנאטור קארל ואנלואו

מיכאל פרייליך מוביל את החגיגות
מיכאל פרייליך מוביל את החגיגות צילום: באדיבות המצלם

ב-15 בספטמבר 2020 נחתמו הסכמי אברהם בין ישראל לאומות ערביות שונות על מדשאת הבית הלבן בוושינגטון הבירה.

ההסכמים בישרו עידן חדש של ידידות, מסחר ושיתוף פעולה במזרח התיכון, שלא דומה לשום דבר שנראה בעבר. חבר הפרלמנט מיכאל פרייליך שארגן את האירוע החגיגי אמר באירוע: "הסכמי אברהם סימנו נקודת מפנה במזרח התיכון, הוא לא רק בישר שלום אמיתי בין ישראל למדינות ערב שונות, אלא נתן דחיפה ליחסים חיוביים בין יהודים למוסלמים ברחבי העולם, אני מקווה שאירופה ובלגיה יקחו חלק בקידום הסכמים אלה כדרך לחזק את המאבק בגזענות ובאנטישמיות ולקראת הבנה הדדית וסובלנות רבה יותר בחו"ל ובבית באיחוד האירופי".

חבר הפרלמנט מיכאל פרייליך

את ישראל ייצגה, סגן ראש הנציגות, הדסה אייזנשטרק: "סגולת השלום מביאה ברכות רבות, עד היום נערכו הסכמים רבים על שיתוף פעולה כלכלי ומדעי בין הצדדים, הושקו טיסות ישירות בין מדינותינו, ופתחו את השווקים לתיירות המונית. הסחר ההדדי עלה בצורה דרמטית, והמחיש את הפוטנציאל הכלכלי העצום של הסכמים אלה, תקוותנו הכנה שבעתיד הקרוב מדינות נוספות, הן במזרח התיכון והן מחוצה לה, ילכו בעקבותיה ויצטרפו למעגל השלום".

שגריר ארה"ב בבלגיה, מייקל אדלר אמר: "ארה"ב גאה שהייתה שותפה בהבאת הסכמי אברהם בשנת 2020. ביום השנה השני הזה התרגשנו להיות כאן יחד כדי לחגוג את ההצלחות הדיפלומטיות, את החברות שנרקמה ואת הצמיחה הכלכלית האקספוננציאלית הנובעת הסכמים אלו. כתמיד, ארה"ב נותרה מחויבת להיות שותפה לנורמליזציה של היחסים בין ישראל למדינות בעולם המוסלמי".

שגריר ארה"ב בבלגיה

שגריר מרוקו בבלגיה, מוחמד עמור אמר באירוע: "ההחלטה לשקם את היחסים הדיפלומטיים בין מדינותינו היא חלק מהיסטוריה של אלפי שנים של דו-קיום בשלום בין מרוקאים בני האמונה היהודית ובני ארצם מהאמונה המוסלמית. דו-קיום זה מצא את ההמחשה החזקה ביותר שלו בסירוב של הוד מלכותו המנוח המלך, מוחמד החמישי, למסור את יהודי מרוקו לנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. כהוקרה על המחווה ההיסטורית הזו, הוכר הוד מלכותו המנוח המלך מוחמד החמישי כחסיד אומות העולם ביד ושם".

שגריר מרוקו בבלגיה

שגריר איחוד האמירויות בבלגיה, מוחמד אל סחלאוי אמר: "החתימה על הצהרת הסכם אברהם בספטמבר 2020 סימנה צעד אמיץ וחשוב להשגת שלום במזרח התיכון, ואיחוד האמירויות תמשיך לתמוך בכל המאמצים לשפר את היציבות והביטחון עבור אנשים ברחבי האזור, חשוב לחגוג אבני דרך היסטוריות חשובות כמו חתימת הסכם אברהם. אני משבח את מר פרייליך ועמיתיו על ארגון האירוע הזה, ועל כך שהם עושים הרבה כדי לקדם סובלנות בין-דתית ולקרב את הבלגים מכל הדתות".

שגריר איחוד האמירויות בבלגיה

שגריר בחריין בבלגיה, עבדולה בין פייסל אל דוסרי, אמר כי ארצו נתנה חסות להסכמים, וכי בחריין תמיד עמדה פתוחה למען העם היהודי, והצביעה על בתי כנסת שונים הקיימים בממלכה למעלה מ-100 שנה. "הסכמי אברהם מקדמים חיים משותפים בין עמים וזה יקדם שלום ושגשוג".

שגריר בחריין בבלגיה

שגריר הונגריה בבלגיה ד"ר. תמאס איבן קובאץ' אמר: "הונגריה הייתה המדינה היחידה באיחוד האירופי שיוצגה במהלך החתימה על הסכמי השלום של אברהם על ידי שר החוץ שלנו ותמכנו בהסכם ההיסטורי הזה שכן הוא סיים את חוסר התקווה במזרח התיכון והביא את האזור לדו-קיום בשלום וכבוד הדדי. לפיכך, אנו אסירי תודה למדינות המשתתפות, וכאן באופן אישי לחבר הפרלמנט מיכאל פרייליך על יוזמת ההנצחה החשובה הזו".

את דברי הסיום אמר הסנטור הבלגי קארל ואנלואו: "לא רק שההסכמים קובעים את הסטנדרט לשיתוף פעולה בדרכי שלום, הם גם יצרו קרקע פורייה ליחסי סחר הדוקים יותר ולהסכמי סחר חופשי שמצמיחים צמיחה כלכלית וניידות חברתית כלפי מעלה".

הסכמי אברהם בלגיה מיכאל פרייליך ארה''ב ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד