כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לקראת הפרטה כוללת

הדואר יבריא? נחתם הסכם חדש "פרישת עובדים תמורת נדל"ן"

משרד האוצר, דואר ישראל, ההסתדרות ונציגות העובדים חתמו על הסכם הבראה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל שיכלול בין היתר את מימון המדינה לפרישת העובדים בתמורה למכירת נכסים בשווי כ-800 מיליון שקל | מדובר בצעד לקראת מכירת הדואר למשקיע פרטי

הדואר יבריא? נחתם הסכם חדש "פרישת עובדים תמורת נדל"ן"
סוכנות כהנמן בבני ברק צילום: דוברות דואר ישראל

משרד האוצר, הנהלת דואר ישראל, ההסתדרות ונציגי העובדים חתמו על הסדר הבראה לחברה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקלים. במסגרת ההסכמות שעוגנו מול החשב הכללי באוצר ובהסכם קיבוצי מול נציגות העובדים וההסתדרות, נקבע שהמדינה תבטיח לחברה מימון לפרישת 1,050 עובדים בתמורה למכירת נדל"ן למדינה בשווי מוערך של כ-800 מיליון שקלים.

ההסדר הוסכם בעקבות המצב הכספי הקשה שאליו נקלעה חברת דואר ישראל, שהתבטא בהפסדים כספיים של מאות מיליוני שקלים בשנה ובאתגרים תזרימיים משמעותיים. במסגרתו נחתם הסכם עם החשב הכללי על הסכם מימון שנועד לייצב את מצבה הכלכלי של החברה שמצויה בחדלות פרעון.

במקביל נחתם מול ההסתדרות וארגון העובדים הסכם קיבוצי שנועד לאפשר את פרישתם של 1,050 עובדים, ולהבטיח את הגמישות הניהולית שנדרשת לחברה שמצויה בסביבה תחרותית ועומדת לקראת הפרטה של 100% ממניותיה, על פי המתווה שעליו סיכמו שרי האוצר והתקשורת.

עוד הוסכם מול המדינה שתממן פרישת 150 משרות נוספות שעליהם סיכמה החברה כבר ב-2020. המדינה תעמיד לחברה גם מסגרת הלוואה תזרימית בסך של עד 400 מיליון שקלים, ותאפשר לחברה אפשרות מימון נוספת, במידת הצורך, בסך של עד 180 מיליון שקלים נוספים בתמורה למכירת נכסים נוספים למדינה.

על פי ההסכם הקיבוצי שנחתם מול ההסתדרות, יפרשו 650 עובדים ותיקים לפנסיה, ו-400 עובדים יפרשו במסלול עם פיצויים מוגדלים. מחצית מהפורשים יסיימו את עבודתם עד סוף 2022, המחצית השנייה עד אמצע 2023. לרוכש העתידי של החברה תהיה אופציה לפרישת 500 עובדים נוספים בתנאים זהים.

עוד הוסכם שמאות דוורים יהפכו לשליחים, כדי לתמוך במערך החבילות המתפתח מול הירידה בפעילות חלוקת המכתבים. בוטלה מכסת העובדים המינימלית שהחברה מחויבת להעסיק. נוסף על כך, נקבעה שורה של שינויים ארגוניים ותפעוליים שייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים, כדי לאפשר לחברה לפעול בסביבה תחרותית, ומנגנון ניוד העובדים בחברה יעודכן החל מינואר 2025.

עוד הוסכם שהעובדים יהיו זכאים למענק הפרטה בשיעור של 3% מתמורת המכירה בהתאם לנוהל רשות החברות בעניין, ולאחר ההפרטה לבונוס מבוסס רווחיות של 10% מהרווח התפעולי של החברה מדי שנה.

ברקע להסכם, חברת הדואר הפסידה 176 מיליון של במחצית הראשונה של שנת 2022 לעומת הפסד של 64 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד והפסד של 175 מיליון שקל בשנת 2021 כולה.

בנוסף, עקב הפסקת ההשקעה של המדינה בשירות החיוני, השירות של הדואר התדרדר. סיבה נוספת היא המעבר לחבילות שקיבלו משקל הולך וגדל לעומת מכתבים. מאז 2015, החברה השתפרה מבחינת שירות לצרכן, אבל דוללה בעובדים והפכה הפסדית ביותר.

במהלך הבראת הדואר שמתכנן משרד התקשורת צפויות להיות כמה הרעות לצרכנים: בין היתר, מעבר למשקיע פרטי אומר שמשלוח החבילות יתייקר. כיום משלוח וקבלת חבילות מחו"ל דרך דואר ישראל הוא הזול ביותר ונעשה לעיתים קרובות חינם בזכות אמנות דואר והסכמים. בכל העולם הדואר המדינתי הוא תמיד הזול ביותר.

דואר ישראל הסכם הבראה קיצוצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד