י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המהומות באיראן בשיאן

צפו: מפגינות שורפות את החיג'אב - המשטרה מגיבה בירי

חמישה ימים לתחילת המהומות באיראן בעקבות הריגתה של צעירה ש"לבשה חיג'אב בצורה מרושלת": רחובות טהרן סוערים, ונשים מעלות את החיג'אב באש. המשטרה האיראנית מגיבה בירי ובגז מדמיע ולפי הדיווחים הרגה כמה מוחים

צפו: מפגינות שורפות את החיג'אב - המשטרה מגיבה בירי
המפגינות שורפות את החיג'אב צילום: צילום מסך

איראן סוערת: לאחר הריגת הצעירה בת ה-22 בידי "משטרת המוסר" בגלל שעטתה את החיג'אב ב"אופן מרושל", פרצו מהומות ברחבי המדינה מתחילת סוף שבוע שעבר, ושיאן הגיע אתמול.

ברשתות רצות שמועות על חמישה מפגינים שנהרגו, אך איראן לא אישרה כל מקרה מוות בידי כוחות הבטחון. תיעודים שרצים ברשתות מציגים נשים השורפות את החיג'אב שלהן, כשמסביבן עשרות ומאות אנשים המריעים להן.

האירוע התחיל במהלך השבוע שעבר, כאשר צעירה בשם מהסה אמיני מכורדיסטאן ביקרה בטהראן. "משטרת המוסר" האיראנית ראתה אותה, וטענה כי היא "עטתה את החיג'אב בצורה מרושלת". אנשי המשטרה הכו את אמיני בצורה קשה, וכעבור שלושה ימים נקבע מותה בבית החולים.

עם היוודע דבר מותה החלו המהומות. בארגונים שונים וביניהם בארגון "אמנסטי איראן" דרשו מהמשטרה לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לסיפור. הממשל האיראני הוציא הודעה רפה בה הביע צער על האירוע, ואתמול דווח כי הודח מפקד יחידת משטרת המוסר האיראנית, אחמד מיראזי. עם זאת, המשטרה טוענת כי אמיני עברה אירוע רפואי וזה הוביל למותה, ולא הכאתה בידי השוטרים.

במהלך הימים האחרונים פרצו הפגנות ברחבי טהראן, שהגיעו פעמים רבות לכדי עימותים אלימים במיוחד בין המפגינים לבין השוטרים האיראנים. זעמן של נשות איראן הופנה לא רק אל עבר משטרת המוסר, אלא אף למשטר האיראני ולעומד בראשו: איברהים ראיסי. במהלך ההפגנות צועקות המוחאות: "מוות לדיקטטור", וקריאות כאלו ואחרות נענות לא פעם בירי ובגז מדמיע מצד המשטרה. מושל טהראן האשים את המפגינים בתקיפת השוטרים ובהשחתת רכוש, אך תגובה זאת ותגובות דומות לה מצד הממשל האיראני רק תידלקו את המחאות ברחובות איראן.

מאז עליית ראיסי לשלטון לפני חודשים ספורים הוחמרה אכיפת כללי הצניעות באיראן, המונהגים מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. כעת, הריגת הצעירה מביאה לשיא את המחאות נגד החיג'אב ואכיפת לבישתו, שהיו מעטות וכמעט לא קיימות עד עכשיו.

היום פורסמו ברשתות החברתיות סרטונים בהם ניתן לראות נשים איראניות גוזרות את שיערן לאות מחאה נגד אכיפת החיג'אב הנוקשה, וסרטונים בהם נאספים עשרות אנשים סביב מדורה, ושורפים את החיג'אב. עוד ניתן לראות בסרטונים את ירי השוטרים במפגינים, שלפי הדיווחים הרג חמישה מוחים. תמונות אלו מסעירות את איראן ואת העולם כולו, ומובילות לחשש בממשל האיראני מפני הסלמה משמעותית שעלולה לפגוע בתפקוד הממשל.

סוכנות הידיעות 'תסנים' האיראנית דיווחה, כי מושל טהראן מוחסן מנצורי, אמר כי "ניתן לראות בבירור עקבות להתערבות של כמה שגרירויות ושירותי חוץ. אזרחים משלוש מדינות זרות נעצרו במהלך המעצרים בהפגנות".

איראן אברהים ראיסי הפגנות אלימות טהרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד