כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מהומות החיג'אב

אנדרלומוסיה באיראן: עשרות הרוגים בהפגנות. שוטרים ירו לתוך הבתים

ברקע ההתקוממות העממית ברחבי איראן בעקבות הריגת צעירה בת 22 בידי כוחות המשטר, ארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל' קרא לפעולה גלובלית דחופה, והזהיר מפני שפיכות דמים נוספת באיראן על רקע הפלת האינטרנט במדינה | עשרות הרוגים עד כה בהפגנות שפרצו במרכזי הערים

אנדרלומוסיה באיראן: עשרות הרוגים בהפגנות. שוטרים ירו לתוך הבתים
מהומות באיראן צילום: Iran International

זעם רב באיראן מצד המפגינים הוציא עשרות אלפים לרחובות, מאות עצורים ועשרות הרוגים. ארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל' חזר על הקריאות לפעולה גלובלית דחופה, והזהיר מפני שפיכות דמים נוספת באיראן על רקע הפלת האינטרנט, וחוסר היכולת להעביר את מה שקורה בשטח לעולם. "המדינות החברות באו"ם חייבות ללכת מעבר להצהרות חסרות שיניים, לשמוע את זעקות הצדק מהקורבנות ומגיני זכויות האדם באיראן, ולהקים בדחיפות מנגנון חקירה עצמאי של האו"ם". כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

איראן כזכור סוערת לאחר הריגת צעירה בת ה-22 בידי "משטרת המוסר" בגלל שעטתה את החיג'אב ב"אופן מרושל", בשבוע שעבר פרצו מהומות ברחבי המדינה מתחילת סוף שבוע שעבר, ושיאן הגיע אתמול, מפגינים נראו מסירים תמונות של חומייני.

האירוע התחיל במהלך השבוע שעבר, כאשר צעירה בשם מהסה אמיני מכורדיסטאן ביקרה בטהראן. "משטרת המוסר" האיראנית ראתה אותה, וטענה כי היא "עטתה את החיג'אב בצורה מרושלת". אנשי המשטרה הכו את אמיני בצורה קשה, וכעבור שלושה ימים נקבע מותה בבית החולים.

ארגון אמנסטי מסר כי מצא עדויות לאלימות ב-20 ערים ו-10 מחוזות ברחבי איראן עם "דפוס מזעזע של כוחות הביטחון האיראניים שיורים אש חיה במכוון ולא חוקי על מפגינים", חלק מהם היישר לתוך הבתים.

לטענת הארגון, בליל ה-21 בספטמבר בלבד, ירי של כוחות הביטחון, המורכבים מסוכני משמרות המהפכה, כוחות בסיג' החצי-צבאיים ופקידי ביטחון בלבוש אזרחי, הביא למותם של עשרות אנשים כולל ילדים. "אמנסטי אינטרנשיונל צפה בתמונות וסרטונים המציגים קורבנות מתים עם פצעים מחרידים בראשם, בחזה ובבטנם", נמסר מטעם הארגון. "מספר ההרוגים העולה הוא אינדיקציה מדאיגה לעד כמה התקפת הרשויות בחיי אדם הייתה חסרת רחמים. תחת כיבוי האינטרנט"

הטלוויזיה הממלכתית של איראן דיווחה ביום שישי בערב על 35 מפגינים שנהרגו, אך לפי ארגון זכויות האדם של איראן (IHR), לפחות 50 מפגינים נהרגו בערים ועיירות שונות ברחבי המדינה מאז החלו ההפגנות בשבוע שעבר. כמה סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות מראים את כוחות הביטחון מכוונים ישירות למפגינים עם רובי ציד או רובי סער.

הרשויות גייסו תומכים לקיים הפגנות לאחר תפילת יום שישי האחרון וטענו ש"מיליוני איראנים" השתתפו , אך עדי ראייה טוענים שמספר התומכים היה כה קטן עד שהטלוויזיה הממלכתית נאלצה להיעזר בתמונות משנים קודמות בשידוריה. לפחות בתמונה אחת שהוצגה בטלוויזיה התאריך על הצילום היה של לפני מספר שנים.

איראן מהומות עלי חמינאי הרוגים ופצועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד