י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הליכוד מערער לעליון

דרמה בוועדת הבחירות: נפסלה התמודדותו של עמיחי שיקלי

אחרי ששובץ במקום ה-14 ברשימת הליכוד, ועדת הבחירות מכריזה הערב על פסילתו של עמיחי שיקלי מהתמודדות לכנסת הבאה. לעומתו, התמודדותה של עידית סילמן אושרה | בליכוד מצהירים שיערערו לעליון בתקווה שיהפוך את ההחלטה

דרמה בוועדת הבחירות: נפסלה התמודדותו של עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דרמה: יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-25, השופט יצחק עמית פסל את חבר הכנסת עמיחי שיקלי מלהתמודד ברשימת 'הליכוד', שם הוא שובץ בשריון מיוחד במקום ה-14, זאת בטענה כי לא התפטר מהכנסת בעת שהוכרז כפורש מסיעתו 'ימינה'.

סעיף 6א לחוק יסוד הכנסת קובע כי חבר כנסת שפרש מסיעתו לא יוכל להתמודד בבחירות שלאחר מכן ברשימה אחרת של סיעה המיוצגת בכנסת הנוכחית, אלא אם כן הוא התפטר בסמוך לפרישתו. בחוק היסוד לא מוגדרת מהי פרישה, אלא כתוב שפרישה היא גם (לרבות) הצבעה נגד עמדת הסיעה בהצבעת אי אמון.

סעיף 61 לחוק הכנסת מסדיר את סמכותה של ועדת הכנסת לקבוע את דבר פרישתו של חבר הכנסת. יש מחלוקת משפטית האם רק קביעה של ועדת הכנסת הופכת את חבר הכנסת לפורש (קביעה קונסטיטוטיבית), או שלמעשה קביעת ועדת הכנסת היא רק הצהרתית (דקלרטיבית), ואזי לכאורה יש אפשרות שחבר הכנסת יוגדר כפורש גם בלי החלטה של ועדת הכנסת.

עמיחי שיקלי. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

מה שהביא לפסילת ח"כ שיקלי היא החלטת ועדת הכנסת שהכריזה על שיקלי כפורש, אך שיקלי ערער לבית המשפט המחוזי כ-50 יום לאחר מכן, ולאחר שהתקיים דיון, בסופו ח"כ שיקלי קיבל את פשרת בית המשפט ופרש מהכנסת כששאלת ההכרזה כפורש נותרה באפילה.

אחר פסק הדין הגיש הייעוץ המשפטי של הכנסת בקשה לתיקון פרוטוקול, על מנת שיוכנס לפרוטוקול שהכנסת אמרה שהקביעה אם שיקלי התפטר בסמוך לפרישתו היא בסמכות יו"ר ועדת הבחירות. הבקשה נדחתה, ואולם בית המשפט אישר שכך אכן טענה הכנסת בדיון.

יומיים אחרי פסק הדין שיקלי התפטר מהכנסת, כ-80 ימים אחרי ההכרזה עליו כפורש, אך ספק אם זה התרחש סמוך למועד הפרישה כפי שדורש החוק כדי לאשר התמודדות בסיעה קיימת בכנסת שלאחר מכן.

כלומר, אין מחלוקת ששיקלי פרש מסיעת 'ימינה'. השאלה היא האם ההתפטרות שלו נחשבת כהתפטרות בסמוך למועד הפרישה. הכנסת כתבה בתגובתה לבקשת הפסילה כי אכן הגשת הערעור על ידי שיקלי היתה בשיהוי, ויש בכך בכדי לפעול נגד שיקלי. עם זאת, הכנסת ציינה כי במכלול הנסיבות, יש לראות בשיקלי כמי שהתפטר בסמוך לפרישתו. היועצת המשפטית לממשלה לא הביעה עמדה בבקשה זו.

בנימין נתניהו ומס' בליכוד יריב לוין. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

יו"ר ועדת הבחירות קבע כי בנסיבות הללו, לא ניתן לראות בהתפטרות כהתפטרות בסמוך. זאת, שכן שיקלי התמהמה מאוד בהגשת הערעור, ובמשך כל התקופה שאחרי ההכרזה המשיך לפעול נגד סיעתו, בהצבעות מהותיות. לכך יש לצרף גם את כל התקופה מאז הקמת הממשלה ועד ההכרזה עליו כפורש.

נציין כי עתירה דומה הוגשה גם נגד חברת הכנסת לשעבר עידית סילמן ששובצה אף היא בשריון בליכוד, אך זו נדחתה וסילמן הוכשרה להתמודד.

בליכוד הודיעו כי יעתרו לבית המשפט העליון בתקווה שזה יהפוך את החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ויכשיר את עמיחי שיקלי להתמודד לכנסת הבאה.

עמיחי שיקלי מסר תגובה ראשונה בתכנית 'הפטריוטים' ב'ערוץ 14' ואמר: "השופט יכול להחליט לכאן או לכאן, לא משנה לי. מוכן לשלם את המחיר והעיקר שדבקתי בדרך ושמרתי על העקרונות שלי. השופט עמית הוא פוליטיקאי בגלימה וההחלטה שלו היא שערורייתית".

עמיחי שיקלי עידית סילמן פסילת חבר כנסת מהתמודדות ועדת הבחירות בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד