ט' סיון התשפ"ד
15.06.2024
ומה מצפה לנו בשנה הקרובה

'בחדרי' מסכם את תשפ"ב במוזיקה: הזמר הכובש וילד הפלא הממיס

בתום שנה די פוריה מוזיקלית, זה הזמן לסכם ולקשור כתרים לאישים שעשו את השנה • הזמר שקוטף תארים רבים ובמלוא הצדק • אלבום השנה שהקריב קרבן • חשבנו על שיר השנה והגענו לירושלים • הבנש"ק שעורר את סערת השנה והמלחין שנע ימה וקדמה • ומה צפוי בשנה החדשה

'בחדרי' מסכם את תשפ"ב במוזיקה: הזמר הכובש וילד הפלא הממיס
סיכום שנה במוזיקה צילום: גרפיקה: חני לוין

כמדי שנה בחול המועד סוכות, קיבץ 'בחדרי חרדים' בחדר אחד כוורת של חובבי מוזיקה מושבעים, השולטים ומעודכנים היטב בתחום, כאלו שחיים ונושמים את העולם המוסיקלי, בוקר, צהריים וערב, ויחד התגבש על השולחן סיכום מוזיקלי מפתיע של השנה החולפת, כבר בפתח ראוי לציין כי תשפ"ב היתה שנה דלה מאוד בלהיטים, אך די פורייה בסינגלים ואלבומים טובים ומשובחים.

רק נציין כי מה שיוצא דופן בסיכום המוזיקלי של 'בחדרי חרדים', היא העובדה שהוא לא נעשה בעצה ובלחץ של יחצ"נים או מקורבים למיניהם הבוחשים בתחום. הבחירות והקטגוריות שתקראו כאן, גם אם הן אינן נעימות ואפילו מפתיעות - הן בחירה נטו של 'עמך בית ישראל' – חובבי מוזיקה כמותכם, שדירגו את הזמרים, האלבומים, הביצועים לפי דעתם האישית.

אלבום השנה

במקום הראשון: פצצת האנרגיה בערי וועבר, שהוציא השנה אחרי הפוגה של חמש וחצי שנים את אלבומו החמישי (המקורי) 'קרבן' ובו 12 רצועות, בין המלחינים והמעבדים שלקחו חלק באלבום: מונה רוזנבלום, משה לאופר, מאיר אדלר, הרשי וויינברגר, יוסי גרין, ליפא שמעלצר ועוד, ומה שמיוחד ויוצא דופן באלבום, זה הגיוון של סגנונות השירים מי מאוד מודרני ועד מאוד חסידי וישראלי ואידיש וכו', בין הלהיטים מהאלבום שהצליחו וחדרו לפלייליסט הם 'מאן דיהיב', 'קרבן', 'רצון בוראנו', 'א ביסל', 'חג שמח', 'זה דודי' ו'פרשה'.

במקום השני: אחת התגליות של השנים האחרונות נפתלי קמפה שהוציא השנה את אלבומו השלישי 'כמלאך' ובו 11 רצועות שהפיקו ועיבדו עבורו כמו את אלבומיו הקודמים אלי קליין & איצי ברי שכבר הספיקו להפיק ולעבד לו אלבום נוסף שהופיע בשבועות האחרונים - 'זמן אלול' אלבום ממיטב להיטי תקופת הימים הנוראים שעוד יוזכר בהמשך, בין הלהיטים שבאלבום הלהיט ההיסטרי 'חושב על ירושלים', 'כמלאך', 'קרבני אליך', 'שובי', 'אם תעירו' בדואט עם ארי היל.



במקום השלישי: אחרי ההצלחה הכבירה של האלבום 'לב אל הנשמה' הגיש השנה המלחין החסידי המצליח חזקי ווייס את אלבומו השני מלחניו 'השפעות' כשהפעם מי שביצע את כל 11 הרצועות באלבום הוא מלך המוזיקה החסידית מרדכי בן דוד, כשעל העיבודים משה ואלי לאופר, יהודה גלילי, ועוד. ועל ההפקה הבן יידל ורדיגר והמפיק הוותיק יוסי טיברג. בין הלהיטים שצלחו מהאלבום 'לך יוצר הכל', 'שעריך הם דופקים', 'רחם על ציון', 'כרך נחמד'.



אלבומים נוספים שבלטו במהלך השנה

אלבומו הבכורה של כוכב הפופ היהודי נמואל הרוש 'אלף' ובו 15 רצועות, מפרי לחניהם ועיבודיהם של אלחנן אלחדד, דוד איכילביץ, יואלי דיקמן, משה לאופר, איצי וולדנר, אלי קליין & איצי ברי, ועוד, באלבום גם דואט עם מלך המוזיקה המזרחית חיים ישראל, בין הלהיטים שבאלבום 'עד אליך', 'הנה אנכי', 'אלוקים', 'זיו הקודש', 'הרגל את עצמך' ו'חיים'.

עוד אלבום מצוין שיצא ממש לאחרונה הוא אלבומו החמישי (המקורי) של כוכב הפופ מארה"ב שמחה ליינר 'Home'. באלבום 11 רצועות בין המלחינים והמעבדים שלקחו חלק באלבום הם בני לאופר, דוד איכילביץ, אלי קליין & איצי ברי, איצי וולדנר ועוד, בין השירים שהצליחו מהאלבום הם 'שובי', 'אחת' 'מלמעלה', 'עת רצון', ו'שנות אור'.

אלבומו של ליפא שמעלצר 'בבליפא' זהו האלבום המושקע ביתור שיצא השנה, הוא גם ללא ספק אחד האלבומים הכבדים והלא מסחריים שיצאו אי פעם במוזיקה החסידית. באלבום 20 רצועות בעיבודיהם של ענקי המעבדים משה לאופר, מונה רוזנבלום, הרשי גינסברג, דייויד טויב, ועוד. הלחנים הם של ליפא עצמו ושל הרשי וויינברגר, פינקי וועבר וחזקי ווייס. בין השירים שבכל זאת נכנסו הם 'אביי ורבא' שכבש את עולם הישיבות ואת הקומזיצים, 'לשמה', 'נאכמאל', 'גמרא במנגינה', 'בני מלכים' ועוד (אחת הרצועות הכי מושקעות ומדהימות באלבום זו היצירה 'זיבן קינדער', אותה עיבד מונה רוזנבלום).

לאחר 15 שנה שהוא זמר חתונות מצליח, קובי גרינבוים הוציא לא מכבר את אלבומו הבכורה 'זכות' ובו 11 רצועות מלחניהם ועיבודיהם של אלי קליין & איצי ברי, מוטי אילוביץ, אהרן רזאל (שאף שר איתו בדואט את הלהיט 'מי שאוהב' שיצא כסינגל כשנה לפני), יהודה גלילי, פנחס ביכלר ויואלי דיקמן. בין הלהיטים שחרכו את הפלייליסט הם 'ויקבץ', 'שכויח', 'מי שאוהב', 'משוך', 'כף זכות', 'כי תעבור במים' ועוד.

אלבום נוסף שתפס בעיקר בקרב הקהל האמריקאי הוא אלבומו הרביעי (המקורי) של ענק הפופ מארה"ב מרדכי שפירא 'אחת' ובו 12 רצועות בין להיטי הרדיו שתפסו מהאלבום 'אשירה' 'אבא', 'תמיד יש סיבה' ושיר הנושא 'אחת' ועוד.

חמשת אלבומי הקאברים של השנה

1) אלבומו 'עליה' של ענק הזמר יעקב שוואקי ובו 8 מחרוזות מגווננות כשכל מחרוזת מלווה בתזמורת אחרת, ביניהם נפתלי שניצלער, אברומי ברקו, מנדי הרשקוביץ, יואלי דיקמן בני לאופר ועוד. באלבום גם דואטים עם דובי מייזלעס ועמירן דביר ועוד - אלבום שהוקדש לע"נ הבחור יוסף יצחק אייזיק קאהן ז"ל מהרוגי אסון מירון.



2) לאחר ההצלחה של האלבום הראשון הוציא השנה המפיק הוותיק יוחי בריסקמן את 'פרויקט רילקס 2' וכמו את הראשון מבצע ענק הזמר אברהם פריד יחד עם ילד הפלא בנצי קלצקין ובעיבודיהם של מאסטרו משה לאופר ובנו בני.

3) לאחר עבודה ממשוכת והמתנה רבה הוציא השנה אמן הרגש והנשמה מוטי שטיינמץ את האלבום 'עתיק יומין' שמונה 12 רצועות של מיטב הנוסטלגיה של המוזיקה החסידית האוטנטית בעיבודיהם של מפיקו ואמרגנו רובי בנט, משה לאופר, אלי קליין & איצי ברי. בין השירים שהצליחו 'מים רבים', 'מגן אבות', 'ואמר ביום ההוא', 'ניגון ויז'ניץ', 'יהא רעוא', 'כאיל תערוג'.

4) כפי שהזכרנו למעלה בשבועות האחרונים הוציא אמן הקומזיצים נפתלי קמפה את אלבומו 'זמן אלול' משירי הימים הנוראים המובחרים בינהם 'אוחילה לקל', 'חמול', 'אמת' של אברהם פריד, 'בראש השנה' של מרדכי בן דוד, 'שערי שמים' של זאנוויל וויינברגר ועוד, האלבום כבר זכה להצלחה גדולה בקרב בחורי הישיבות ובכלל, ובאמת אין הרבה אלבומים שמכניסים אותך לאוירה של הימים הנוראים כמו האלבום הזה.



5) גם פצצת האנרגיה שמילי אונגר הוציא את החלק השני של אלבום הקאברים הקצבי שלו תחת השם 'מאחורי הבמה' בהפקתו המוזיקאלית של המעבד ובעל התזמורת שייע קלר, אלבום אנרגטי וקצבי במיוחד עם מיטב הלהיטים החדשים והישנים מ'שמעתי' של יעקב שוואקי ו'אמור מעט' של יידל ורדיגר ועד 'זכינו' של יונגערליך ו'בר אלעאי' שלו ושל אוהד מושקוביץ.

שיר השנה

'חושב על ירושלים' של הזמר והיוצר נפתלי קמפה, השיר יצא כסינגל שבועיים לפני צאת האלבום 'כמלאך' וכבר תפס וזומזם כמעט בפי כל, השיר שהלחין קמפה למילותיו של ר' שלמה קרליבך ז"ל כבש את כל קהל מעריציו בארץ ובחו"ל וצבר אין ספור של השמעות וצפיות, ואם יש שיר אחד שבוודאות יישאר גם לשנה הבאה זה השיר הזה.

נפתלי קמפה - חושב על ירושלים

זמר השנה

הוא הזמר והיוצר נפתלי קמפה שהוציא בשנה שחלפה שני אלבומים, שניהם מופיעים בסיכום השנה גם המקורי 'כמלאך' במקום השני (לעייל) וגם אלבום הקאברים 'זמן אלול'. קמפה אף התארח בשני סינגלים מצוינים שיצאו השנה - 'זכרתי' עם מוטי אילוביץ ומוטי פלדמן, 'לכשיפוצו' של פרויקט 'תנקיו ה', ואף הופיע לא מעט השנה במופע פסח גדול ובלתי נשכח לצד שמילי אונגר ואחרים בהפקתו של שלום וגשל ובעוד מקומות שונים ומגוונים בחו"ל ובישראל, שירו המצליח של נפתלי 'חושב על ירושלים' אף זכה בתואר שיר השנה, וגם השיר 'גרש את העצבות' שהלחין לארי היל אף נכנס גבוה גם כן במצעדים השונים, וכמובן גם אצלנו הוא דורג די גבוה.

נפתלי קמפה | מתוך קליפ.

עוד זמר שבלט לאורך כל השנה עם להיטים רבים הוא הזמר החסידי המצליח ארי היל, שגם השנה כיכב ללא הפסקה, במיוחד עם הלהיט 'טאטא'לע' - לחנו של המשפיע ר' דן סגל שלו הוציא קאבר בדואט עם כוכב הזמר הצעיר משה דוד וייסמנדל, וכבש את רחבות הריקודים בכל אירוע ומעמד. 'ר' שמעון' בדואט עם גדול הזמר המזרחי חיים ישראל ובלחנו של בנצי שטיין, שיר שהיה 'הלהיט' של ל"ג בעומר תשפ"ב בצל האבל הכבד במלאות שנה לאסון מירון. 'יהודי קדוש' בדואט עם כוכב חדש בשדה המוזיקה החסידית שלוימי מאיר, 'גרש את העצבות' בלחנו של נפתלי קמפה, סינגל ראשון מאלבום הבכורה של היל שבדרך, שכבר הפך ללהיט היסטרי.

ארי היל | צילום: שלומי כהן.

זמר חסידי מצליח נוסף שבלט לאורך השנה עם כמה וכמה סינגלים וקליפים מוצלחים הוא ילד הפלא הממיס בדימוס ואמן הרגש והנשמה בהווה מוטי ויזל, ביניהם 'אין סגולה כתורה' בדואט עם אהרל'ה סמט להפקת ארגון 'דרשו', 'דבקה נפשי', 'שמחו נא בשמחת התורה' גם בדואט עם אהרל'ה סמט, 'בני אתה' בדואט עם המוזיקאי דודי פלדמן, 'והסר ממני' בדואט עם ילד הפלא בנצי קלצקין, וממש לאחרונה 'עננו רחום וחנון' בלחנו של פינחס ביכלר. חלק מהקליפים שהוציא במהלך השנה עם הזמרים יואלי דוידוביץ, דודי קאליש ואהרל'ה סמט.

מוטי ויזל | מתוך קליפ.

מלחין השנה

הוא המלחין והמעבד והשדרן אלי קליין שהשנה בלט במיוחד עם מספר נכבד של לחנים שכבשו את תחנות הרדיו, ורחבות הריקודים והזיצ'ים, הלהיט הגדול ביותר שיצר קליין השנה הוא 'ימה' שמבצע בני פרידמן, להיטים נוספים שיצאו תחת ידיו השנה לאוזניהם של חובבי המוזיקה באשר הם: 'משוך' 'כי תעבור במים', ו'כף זכות' שמבצע קובי גרינבוים, 'יש לי טאטע' של רולי דיקמן, 'השיר והשבח' של מאיר גפני, 'דאגה מניין' של רפאל מלול, 'ממעמקים' של הרב שלמה טויסיג, 'נגן המנגן' של אמני קול חי מיוזיק (התחנה בו משדר) & גדולי הזמר, 'תפילת חופה' של שלום ברנהולץ ו'לשנה טובה' שמבצע אברימי רוט שיצא בימי הרחמים והסליחות.

אלי קליין | מתוך הקליפ 'נגן המנגן'.

מלחין שבלט השנה עם להיטים מצוינים הוא המלחין הצעיר והמוכשר אלחנן אלחדד שכבר הוזכר במצעד בשנה שעברה עם להיטו 'שיר פשוט' שהלחין למשה קליין ועוד, והשנה המטיר ללא הפסקה לחנים מסוגים שונים לכל הדור הצעיר של האמנים המצליחים נמואל, אבי אילסון, אלי מרקוס, שמחה פרידמן, משה קליין, מנחם קובי, איציק וינגרטן, רפאל מלול, יהודה פליישמן ועוד. בין הלהיטים שיצר השנה 'אתה תשיר' של איציק וינגרטן, 'עד אליך' 'של נמואל', 'יש לי הכל' של אבי אילסון, 'היום' של משה קליין, 'שלום' של רפאל מלול ועוד.

אלחנן אלחדד | (באדיבות: קול פליי)

מעבדי השנה

הם אלי קליין & איצי ברי, נכון זה בנאלי כל שנה כמעט הם זוכים בכל המצעדים וקוטפים את התואר, אבל הם באמת הכי פרו בשנה האחרונה אין אלבום, סינגל, מחרוזת או קאבר כמעט שהם שלא היו חלק ממנו, הם עבדו השנה כמעט עם כל גדולי הזמר, לפניכם רק רשימה חלקית: ארי היל, נפתלי קמפה, יוסי גרין, מרדכי בן דוד, רולי דיקמן, קובי גרינבוים, פיני איינהורן, חיים ישראל, בני פרידמן, שמחה ליינר, מוטי ויזל, אהרל'ה סמט, משה קליין, מוטי שטיינמץ, שלוימי טויסיג ועוד.

אלי קליין ואיצי ברי | מתוך 'הקול הבא'.

מעבד נוסף שבלט מאוד בשנה החולפת הוא המעבד הוותיק משה לאופר והשנה היו לו כמות מכובדת של הפקות אלבומים וסינגלים, אז הנה חלק מהאלבומים שהיה חלק מהם: 'השפעות' - חזקי ווייס (מרדכי בן דוד), 'פרויקט רילקס 2' יוחי בריסקמן - אברהם פריד, 'בבליפא' - ליפא שמעלצער, עתיק יומין' - מוטי שטיינמץ, 'זכר חסדו' של חסידות פיטסבורג, 'תנועות' יואל ישראל זופניק (גדולי הזמר החסידי) ועוד, וחלק מהזמרים איתם עבד בערי וועבר, נמואל הרוש, אבי מן.

משה לאופר | מתוך קליפ.

גם המעבד והשדרן יואלי דיקמן היה די בולט לאורך השנה עם כמה עיבודים מצוינים, ביניהם 'חיים' של נמואל הרוש, 'סט פיאמנטה' המחרוזת שפותחת את אלבומו 'עליה' של יעקב שוואקי, יצירת 'הנרות הללו' בלחנו של המלחין החסידי יהושע האנשטטר בביצועו של הזמר החסידי המצליח זאנוויל וויינברגר, הלהיט 'נאכמאל' שסוגר את אלבומו של ליפא שמלצער 'בבליפא', לצד זה עיבד שירים נוספים לזמרים שמחה פרידמן, גד שלום, ברק כהן, עמרם אדר, ולאחיו רולי דיקמן, קובי גרינבוים ולחזן צבי וייס, ולו עצמו שני סינגלים שהוציא במהלך השנה.

יואלי דיקמן.

תגלית השנה

הוא הזמר והיוצר נהוראי אריאלי שאמנם כבר הוציא שירים גם בשנים הקודמות, אבל השנה פרץ עם כמה וכמה סינגלים מוצלחים במיוחד, וגם עם אלבום הבכורה 'מאן דעביד לטב' שכלל חמשה רצועות, נהוראי גם כותב ומלחין את שיריו בעצמו. הוא אחיינו של הזמר המצליח נתנאל ישראל והוא גם התמודד בתחרות 'הקול הבא' עונה 3 והעפיל לגמר. בין השירים המוצלחים שהיו לו השנה: 'תלוי בנו', 'מירוץ הזמן', 'מאן דעביד לטב', 'הגבול זה השמים' ועוד.

נהוראי אריאלי | מתוך קליפ.

גם זמר חדש פרץ לחיינו השנה 'גד שלום' שמו, הוא שחרר לפני כמה חודשים את סינגל הבכורה שלו 'שפע' בלחנו של אלי לאופר, ובעיבודו של יואלי דיקמן, גד הוא חב"דניק, קולו וסגנון שירתו זהה מאוד לזמר המצליח (שקצת נעלם) יוני שלמה, גד כמו שלמה עלה מצרפת לישראל לפני כמה שנים, קולו של גד מבטיח לו עתיד מזהיר, הסינגל השני כבר יצא בימים האחרונים, השלישי בדרך ויופיע סמוך לבחירות ברוח הימים הללו.

גד שלום | צילום: אביה עמר.

זמר נוסף שפרץ השנה הוא מנחם קובי ששחרר ארבעה סינגלים מוצלחים. הראשון שבהם היה 'שירו לו' בעיבודם של אלי קליין & איצי ברי, 'והיא שעמדה' לחניהם ועיבודיהם של האחים יאיר & אייל שריקי, 'יותר טוב' לחנו של אלחנן אלחדד שהוא הטוב מבין כל הסינגלים, 'זמן הגאולה' האחרון שיצא גם בלחנו של אלחנן אלחדד, וכנראה שעוד חומר טוב מקובי לפנינו.

מנחם קובי | יח"צ.

קליפ השנה

'לכבוד שבת קודש' של מוטי וייס - שזכה למעל מיליון צפיות, הקליפ מתאר במדויק את ההכנות לשבת כמעט בכל בית יהודי בישראל, הקליפ והשיר חצו מגזרים, עדות, חוגים וקהילות.

מוטי וייס - לכבוד שבת קודש

'אביי ורבא' של ליפא שמלצר - אחד מהקליפים היותר מושקעים שהיו השנה, שמבטא את הטקסט של השיר בצורה מושלמת ומרגשת ובעיקר מעניינת. קליפ מושקע במיוחד נוסף הוציא ליפא לשירו 'גמרא בנגינה', אותו צילם בחשאיות בעיראק תוך שהוא מחופש לערבי לאורך כל שהותו במדינה, ובקליפ.

אביי ורבא - ליפא שמלצר

'לך לך' של מענדל ראטה - קליפ מצוין שיצא ממש בחודשים האחרונים שמבטא את היחסים בין אב לבנו שבחר לחיות בדרך אחרת. את המסר העצמתי מעביר בשיחוק מושלם ילד הפלא לשעבר נותי פוקס.

מענדל ראטה - לך לך

'ימה' של בני פרידמן - לחנו של אלי קליין שהפך ללהיט היסטרי, ואין ספק שהוא גם אחד משירי השנה, וממש לאחרונה צולם לו קליפ מושקע עם נופים מרהיבים, ועם המחשה מושלמת לשיר.

בני פרידמן - ימה (קליפ)

ילד הפלא של השנה

הוא ללא ספק בנצי קלצקין שהטביע חותם השנה כמעט בכל שיר או קליפ מהאלבום 'רילקס' לצד אברהם פריד, ודואטים עם מוטי ויזל, זאנוויל וויינברגר, משולם גרינברגר, זבולון נתנוב, יעקב שלמה גרוס. בנוסף גם הוציא את 'להזמין לי' בלחנו של הרב מנחם מנדל פומרנץ, 'נכספה' עם מקהלת מלכות ובעיבודו של מאסטרו יהודה גלילי.

להזמין לי • ילד הפלא בנצי קלצקין • לחנו של הרב מנחם מנדל פומרנץ

קאבר השנה

1) טאטאל'ע - ארי היל & משה דוד וייסמנדל

30 השירים שעשו את השנה

שלושת הגדולים

1) חושב על ירושלים - נפתלי קמפה

2) ימה - בני פרידמן

3) אין דבר רע - יעקב שוואקי & שמעון לוי

4) לכבוד שבת קודש - מוטי וייס

5) אביי ורבא - ליפא שמלצר

6) קרבן - בערי וועבר

7) תכף יפתח - ישי ריבו

8) מאן דיהיב - בערי וועבר

9) ומתקדש (דרשו) - מוטי שטיינמץ

10) לך יוצר הכל - (משה יחזקי' ווייס) מרדכי בן דוד

11) יש בך הכל - עקיבא 

12) גרש את העצבות - ארי היל

13) יש לי טאטע - רולי דיקמן

14) אשירה - מרדכי שפירא

15) רצון בוראינו - בערי וועבר

16) אתה תשיר - איציק וינגרטן

17) אבא - מרדכי שפירא

18) היום - משה קליין

19) עד אליך - נמואל

20) כף זכות - קובי גרינבוים

21) אין סגולה כתורה (דרשו) - אהרל'ה סמט & מוטי ויזל

22) לשמה - ליפא שמלצר

23) אהבת תורה - מוטי וייס & ארי גולד

24) נגן המנגן - אמני קול חי מיוזיק & מיטב הזמרים

25) תאמין - פיני איינהורן

26) טוב הבעל שם טוב - פיני איינהורן

27) יהודי קדוש - שלומי מאיר & ארי היל

28) מועד קטן - אהרן רזאל

29) מבטל כל הגזירות - ארי היל & חיים ישראל

30) טאטע מאמע - שמילי אונגר

סערת השנה

הזמר והיוצר מענדל ראטה עורר סערה השנה עם הוצאת שירו 'ליבע ניגון' בעקבות המסר הבעייתי השנוי במחלוקת. בעקבות הסערה התראיין ראטה לכל דורש וניסה להסביר את פשר השיר, בקהל הכללי חיבקו ועודדו ואילו במדיה החרדית תקפו וגינו את הפרצה החמורה של הסטטוס קוו, אבל אי אפשר להתעלם מהתופעה שנקראת מענדל ראטה שהתחיל עוד מהלהיט 'תהום אל תהום' בדואט עם מוטי ויזל, ואחרי זה עם הקליפ המושקע לשיר שהלחין לשלוימי גרטנר - 'מנחה'.

מנדל ראטה | מתוף קליפ.

אחר כך עם 'בין הזמנים', 'כלו עיני' ו'וידם אהרן' שכתב על אסון מירון, אחר כך הגיע השיר המסעיר 'ליבע ניגון', ומעט בא התיקון/פיצוי - 'לך לך' שכלל מסר חשוב במיוחד וקליפ מושקע שנגע בכל אחד ואחד. ואז הגיע שיר נוסף שיצא לאחרונה 'א יידישע פסטיבל' שיר בסגנון מעניין במיוחד, על ראטה אפשר לומר שביצירותיו ושירתו הוא נוגע במקום הכי רגיש בנשמה של כל אחד.

פרידה ממאסטרו

השנה נחתמה לה מסכת עשיה מוזיקאלית של למעלה מעשור, המעבד והקלידן מוישי רוט פרש מהתזמורת המיתולוגית 'המנגנים' עליה ניצח בעשור האחרון את דרכו החל בכור ההיתוך של מקהלת הילדים המיתולוגית 'רננו חסידים' של ר' חיים בנט. מאוחר יותר משנות בחרותו התפרסם אט אט כמנצח ומעבד קולי אשר חתום על לא מעט הפקות גדולות ומוכרות, וכן לאחר מכן כמנצח של תזמורת 'המנגנים' יחד עם שותפו המפיק שלום וגשל.

במשך שנים הובילה התזמורת את מיטב ההופעות והאירועים הגדולים והכל כמובן ברמה מוזיקאלית והפקתית שאין דומה לה, הכריזמתיות שלו באירועים השונים אוותה חלק בלתי נפרד מהתזמורת. בין ההפקות הגדולות שהפיקה תזמורת 'המנגנים' הם האלבומים 'אלקא דמאיר ענני', 'לבדו', 'קומטאנץ' 'קומזינג', 'על הבמה' ועוד בין הלהיטים שיצאו משם 'כאיל תערוג' בביצועו של מוטי שטיינמץ, 'מלאכי רחמים' בביצועו של מרדכי בן דוד, 'ומלאכים' בביצועו של שלמה כהן, 'הוא יבנה בית' בביצועו של אברהם פריד, 'אלקא דמאיר ענני' בביצועו של ליפא שמלצר.

מוישי רוט בהופעה | ארכיון 'בחדרי'.

בין היתר התזמורת גילתה גם שני מלחינים גדולים שפורחים בימינו עם לא מעט לחנים: שמואל יפת, ואלחנן אלחדד שהלחין להם את 'ברכו' (אגב הלחן הראשון שלו בקריירה) ללא כל ספק היחודיות שלו תישאר חרוטה לאורך השנים, בתקווה שיקאמבק מתישהו בעתיד, רק נציין שאת מקומו כמוביל התזמורת תפס המוזיקאי המוערך יהודה גלילי.

מה מחכה לנו בשנה הקרובה

• אמן הרגש והנשמה לוי פאלקאוויטש יוציא בהמשך החורף אלבום מלחניו של המלחין האגדי ר' יום טוב עהרליך ז"ל בהפקתו של יוסף משה כהנא, בין המעבדים שייקחו חלק באלבום: יהודה גלילי, נפתלי שניצלער, משה לאופר ועוד.

• לאחר ההצלחה הכבירה של אלבומו הראשון 'כרובים עליונים' - הגארמער והזמר החסידי המצליח אברהם מרדכי שוורץ יוציא את אלבומו השני בהמשך החורף, בין המלחינים והמעבדים שייקחו חלק כמו באלבום הקודם הם אנשיל פרידמן ויואלי דיקמן.

לאחר שאלבומו הראשון זכה כאן לפני שנתיים כאלבום השנה באותה השנה אמן הקומזיצים פיני איינהורן הזדרז וכבר מתכוון להוציא בקרוב את אלבומו השני בין המלחינים: בנצי שטיין, חזקי ווייס, אלי קליין & איצי ברי ועוד.

גם אלבומו החמישי של אמן הרגש החסידי אייזיק האניג עתיד לצאת השנה, אמנם הובטח שהוא יופיע כבר בתשפ"ב, אבל אצל אייזיק האניג עד שזה לא מושלם זה לא בחוץ, נקווה שהשנה הוא יופיע בשלימותו, מי שמופקד על העיבודים הוא יהודה גלילי. באלבום ישולבו לחנים חדשים לצד ישנים, וגם לחן חדש ונדיר של ר' משה גולדמן ז"ל שטרם נשמע עד כה.

הזמר החסידי שלוימי גרטנר עובד במרץ על אלבום מקורי חדש זה במקביל לאלבום קאברים של ניגוני ויז'ניץ שהוציא שלוימי ממש לא מזמן, בין המלחנים והמעבדים: בנצי שטיין, הערשי וויינברגר, פינקי וועבר, יוסי גרין, משה לאופר ודייויד טויב.

גם הזמר אלי הרצליך עובד במרץ על אלבום חדש שלישי במספר ויש סיכוי שהוא יראה אור כבר השנה.

גם המלחין האגדי יוסי גרין עובד במרץ על שלושה אלבומים חדשים ומסקרנים, האחד 'התו העשירי', השני 'תרתי משמע' שבו הוא שר דואטים עם גדולי הזמר, השלישי 'אידיש נחת 5', נקווה שלפחות אחד מהם ייצא בשנה הקרובה.

הזמר יומי לואי (בנימין לוי) חוזר אחרי שתיקה ארוכה עם אלבום קאברים שני ובעוד הקודם הכיל שירים קצביים, הנוכחי יכיל שירים שקטים ומרגשים והכל בהפקתו המוסיקלית של מאסטרו יואלי דיקמן.

גם דוד שפירא, אחיו של מרדכי עובד יחד עם צמד המעבדים אלי קליין ואיצי ברי על אלבום שירי שבת. 

ת'הא ש'נה פ'וריה ג'שומה במוזיקה איכותית ללב ולנשמה.

סיכום שנה מוזיקה נפתלי קמפה מגזין חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד