ז' סיון התשפ"ד
13.06.2024
נזכר מאוחר

אובמה מודה: טעיתי שלא תמכתי בהפגנות באיראן ב-2009

נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה הודה שעשה טעות בכך שלא תמך בהפגנות של העם האיראני ב-2009 נגד המשטר של הרפובליקה האסלאמית. "אנחנו צריכים להאיר זרקור על זה, אנחנו צריכים להביע קצת סולידריות לגבי זה"

אובמה מודה: טעיתי שלא תמכתי בהפגנות באיראן ב-2009
הנשיא לשעבר ברק אובמה צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

במהלך פודקאסט ביום שישי האחרון, תיאר נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה את היעדר תמיכה ציבורית בהפגנות 2009 כהזדמנות שהוחמצה לגבות את השאיפות הדמוקרטיות של העם האיראני, ואמר, "בדיעבד, אני חושב שזו הייתה טעות. בכל פעם שאנחנו רואים הבזק, שביב של תקווה, של אנשים שכמהים לחופש, אני חושב שאנחנו חייבים להצביע על זה. אנחנו צריכים להאיר זרקור על זה, אנחנו צריכים להביע קצת סולידריות לגבי זה".

"יש חוסר שביעות רצון עמוק מהמשטר האיראני", אמר, והוסיף כי נשים בפרט סובלות תחת שורה של אפליה שרירותית ואכזרית שמפעילה המדינה בנוסף להכנעה השיטתית של נשים". אובמה תהה האם ההתקוממות הנוכחית שהחלה בעקבות מותה במעצר של מהסה אמיני בת ה-22 "סופה להביא לשינוי מהותי במשטר?". "קשה לחזות", השיב.

הוא הסביר כי בשנים 2009 ו-2010, "היה ויכוח גדול בתוך הבית הלבן בשאלה האם עלי לתמוך בפומבי את מה שקורה באיראן מכיוון שהרבה מהפעילים הואשמו בהיותם כלי של המערב, והייתה איזושהי מחשבה שאיכשהו אנחנו הולכים לערער את אמונת ההמונים באיראן אם אתמוך במה שהם עושים".

אובמה ציין כי "התגובה המוסרית שלנו לאומץ המדהים שמתחולל באיראן ולאותן נשים ונערות שנמצאות ברחובות בידיעה שהן מסכנות את עצמן כדי לדבר אמת" היא "לתמוך במה שהן עושות. ומקווים שזה יביא יותר מקום לסוג של שיח אזרחי שלאורך זמן יכול לקחת את המדינה הזו לדרך טובה יותר".

כזכור הנשיא ביידן פרסם הודעת תמיכה במפגינים בשבוע שעבר, ואמר כי הוא "מודאג מאוד מהדיווחים על התגברות הדיכוי האלים נגד מפגינים שלווים באיראן, כולל סטודנטים ונשים, הדורשים את שוויון זכויותיהם ואת כבודם האנושי הבסיסי".

אבל הנשיא הרחיק לכת ואמר, "ארה"ב תטיל עלויות נוספות על מבצעי אלימות נגד מפגינים שלווים. נמשיך להטיל אחריות על פקידים איראנים ולתמוך בזכויות האיראנים להפגין בחופשיות". לאחר דברי ביידן, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי האשים את ארצות הברית, שאותה הוא שוב תייג כ"האויב" בכך שהיא עומדת יחד עם ישראל בהתססת ההפגנות נגד המשטר.

ברק אובמה איראן הפגנות באיראן ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד