י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
"לא משתלם ליזם"

המדינה תממן פינוי-בינוי בארבע ערים בפריפריה

כ־150 מיליון שקל יוזרמו לפרויקטים של התחדשות עירונית בערים שלומי, קריית שמונה, מגדל העמק ושדרות התקבלה בשל חוסר הכדאיות הכלכלית להתחדשות בפריפריה | על פי הדיווח ב'כלכליסט' משרד הביטחון ישתתף במימון הפרויקט ביישובי קו העימות

המדינה תממן פינוי-בינוי בארבע ערים בפריפריה
בניית גדר, ארכיון צילום: Hadas Parush/Flash90

הרשות להתחדשות עירונית במשרד השיכון בחרה ארבעה מתחמי מגורים בערים: שלומי, קריית שמונה, מגדל העמק ושדרות בהן היא צפויה להשקיע כ־150 מיליון שקל כדי לקדם פרויקט אחד להתחדשות עירונית בכל עיר, כך נחשף הבוקר ב"כלכליסט".

הבחירה בוצעה במסגרת הליך של קול קורא שיזמה הרשות. בסך הכל מדובר ב־446 דירות קיימות אשר במקומן ייבנו 1,733 דירות חדשות. ובשורה התחתונה: תוספת של 1,287 דירות.

על פי הדיווח של העיתונאי דותן לוי, את הקול הקורא יזמה הממשלה הנוכחית לאחר שנים שבהם היו ניסיונות כושלים לקדם פרויקטים להתחדשות עירונית בפריפריה בדרכים שונות, אך בשטח לא קרה הרבה. מרבית ערי הפריפריה, בהן הצורך בחיזוק והתחדשות הוא הדחוף ביותר, נותרו עד כה ללא התחדשות עירונית. הקול הקורא פורסם בחודש מאי בהמשך לכינוסה של ועדה מיוחדת שמינה שר השיכון זאב אלקין, בראשות מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן.

מטרתה המרכזית של הוועדה היתה לגבש פתרונות להתנעה של תהליכי התחדשות עירונית בכל רחבי הפריפריה ומתווה של השקעה כספית ישירה היה חלק ממסקנות הוועדה. מבחינת המדינה, אלה הן רק היוזמות הראשונות, ובכוונת הרשות להתחדשות עירונית להשקיע מידי שנה מאות מיליוני שקלים לטובת מימוש מיזמי פינוי בינוי בערי פריפריה, בסבסוד ממשלתי. עם זאת על מנת לאפשר תוכנית ממשלתית רחבה שבכל שנה מקצה את הסכום עבור מתחמים בפריפריה, תידרש הממשלה שתיבחר לאשר זאת כמתווה קבוע.

התקציב שיושקע בארבעת המתחמים יגיע משני מקורות, 110 מיליון שקל מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, וכ־40 מיליון שקל מתקציב משרד הביטחון בקריית שמונה ושלומי, הזכאיות למימון לפי תוכנית "מיגון הצפון". הוועדה שהתכנסה בחנה את המתחמים בקריטריונים של בשלות לקידום תוכניות כאלה, והאם הם עומדים בתנאי הסף כך שהתקציב יספיק כדי להכניס אותן למעגל הרווחיות ויאפשר את מימושם. הסיוע כולל קידום תוכניות פינוי בינוי במתחמים בתיאום עם הרשות המקומית, תשלום ליזם שייבחר על ידי בעלי הדירות לביצוע המיזם, בסכום של עד 35 מיליון שקל לפרויקט יחיד, ומתן מימון לרשות המקומית לטובת ליווי מקצועי של בעלי הדירות במיצוי זכויותיהם בתהליך.

פינוי בינוי התחדשות עירונית פריפריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד