ט"ז אייר התשפ"ד
24.05.2024
"תוכל לענות על סקר קצר?"

הגבלות על פרסום תוצאות סקרים בסמוך לבחירות

הסקרים הם דבר שמעסיק אותנו רבות, אך על פי חוק, אסור לפרסם נתונים המתקבלים ממדגמים ומסקרים שונים בארבעת הימים שלפני הבחירות - המתקיימות ככלל ביום שלישי - עד מועד סגירת הקלפיות. "מדגם קלפיות", מותרת רק לאחר סגירת הקלפיות בשעה 22:00

הגבלות על פרסום תוצאות סקרים בסמוך לבחירות
סקר: אילוסטרציה צילום: Pixabay

סקרי בחירות נותנים תמונת מצב על דפוסי ההצבעה ומשקפים את הלך הרוח של ציבור הבוחרים ביום עריכת הסקר, אך פרסום שלהם יכול גם להשפיע על אופן ההצבעה של הבוחרים ובעקבות זאת על תוצאות הבחירות. נוכח זאת, פרסום תוצאות סקרי בחירות לפני מועד הבחירות יכול לשמש ככלי ליצירת מניפולציות בידי גורמים עם אינטרסים מסוימים.

החקיקה בנושא מתייחסת בין השאר לשקיפות אמצעי הסקר ולמועד פרסום התוצאות. לפי חוק הבחירות - דרכי תעמולה התשי"ט−1959 סקר בחירות הוא "סקר הנערך בתקופת הבחירות והבודק דפוסי הצבעה של בוחרים בבחירות, או הבודק נושאים הקשורים במישרין במי שמתמודד בבחירות".

הוראות החוק מחייבות את הגורם הראשון שמשדר תוצאות סקר בחירות ואת מי שמשדר בתוך 24 שעות מאז שתוצאות הסקר נמסרו לציבור לראשונה, בשקיפות באשר לזהות מזמין הסקר, זהות עורך הסקר, ושיטת עריכת הסקר. כמו כן, על העורך סקר המיועד לפרסום לשלוח לוועדת הבחירות המרכזית העתק של תוצאות הסקר עם הפרטים המפורטים לעיל וכן לדווח למבקר המדינה עד 20 יום לאחר הבחירות.

בתקופה שתחילתה בתום יום שישי שלפני פתיחת הקלפיות והמסתיימת במועד סגירת הקלפיות אין לפרסם בציבור תוצאות סקר בחירות שטרם פורסמו לפני תחילת התקופה. המשמעות היא שאסור לפרסם נתונים המתקבלים ממדגמים ומסקרים שונים בארבעת הימים שלפני הבחירות - המתקיימות ככלל ביום שלישי - עד מועד סגירת הקלפיות.

נוכח האיסור האמור, פרסום תוצאות סקרים שהן תחזית לתוצאות ההצבעה ביום הבחירות עצמו, המוכרת כ"מדגם הבחירות" בשידורי הטלוויזיה "המדגם" או בעגה המקצועית: "מדגם קלפיות", מותרת רק לאחר סגירת הקלפיות בשעה 22:00.

איך נערך המדגם ביום הבחירות? המודל הסטטיסטי שעל פיו נערך המדגם בנוי על תשאול משתתפים על הצבעתם סמוך לקלפיות נבחרות ברחבי הארץ שבהן הם הצביעו, אשר אמור להניב תוצאות זהות לתוצאות האמת. כאשר המצביעים יוצאים מקלפיות האמת, הם מתבקשים לחזור על הצבעתם בקלפי המדגם באופן זהה להצבעתם בקלפי האמת. ההשתתפות במדגם הקלפיות היא חשאית לחלוטין. המודל הסטטיסטי מתרגם את תוצאות המדגם לתחזית כלל-ארצית.

המדגם שמתפרסם בשעה 22:00 מתבסס על תוצאות שנאספו מוקדם יותר ממועד סגירת הקלפיות, כדי להשאיר זמן לעיבוד הנתונים. תחזית מדויקת תלויה בשיתוף פעולה של הציבור המשתתף במדגם ובהצבעה הזהה להצבעת האמת.

פרסום תוצאות המדגם בסיום יום הבחירות זוכה לעניין רב משתי סיבות מרכזיות, שהעיקרית בהן היא פשוטה: הסקרנות הרבה בדבר תוצאות הבחירות. אמצעי התקשורת המפרסמים את המדגם יכולים לספק את העניין הציבורי הרב עוד לפני שתוצאות האמת זמינות. במידה מסוימת התחזית חשובה גם למפלגות ולמועמדים שלהן בבחירות, ויש בה מעין אות פתיחה לניהול מגעים לגיבוש קואליציה אף לפני פרסום תוצאות האמת.

סקרים בחירות לכנסת ה-25 בחירות טוהר בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד