ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
מרוקו עושה היסטוריה

לראשונה בעולם הערבי: בית כנסת בקמפוס אוניברסיטה

לראשונה נבנה בית כנסת באוניברסיטה על שם מוחמד השישי מלך מרוקו ליד מרקש, בסמוך למסגד חדש. "מרוקו היא גם ארץ יהודית", אמר ראש הארגון המוסלמי המוקדש לשימור התרבות היהודית של המדינה

לראשונה בעולם הערבי: בית כנסת בקמפוס אוניברסיטה
קביעת המזוזה צילום: צילום מסך

פירות ההתקרבות בין ישראל לעולם הערבי המשיכו להבשיל השבוע, כאשר מרוקו הפכה למדינה המוסלמית הראשונה אי פעם שחנכה בית כנסת באחת מהאוניברסיטאות שלה. ההפשרה ביחסים בין ישראל למדינות באזור התחדשה לפני שנתיים עם חתימת הסכמי אברהם בין ישראל לבחריין ואיחוד האמירויות – הסכם ראשון מסוגו מאז חתמו ישראל וירדן על הסכם שלום ב-1994.

ישראל ומרוקו הסכימו לכונן יחסים דיפלומטיים בדצמבר 2020, חודשיים לאחר חתימת הסכם אברהם. בית הכנסת החדש באוניברסיטה הפוליטכנית מוחמד השישי מסמל את החיבוק המתמשך של העולם היהודי על ידי המדינה הצפון אפריקאית.

חנוכת בית הכנסת מגיעה לא מעט הודות למאמצים של עמותת 'מימונה', עמותה מרוקאית שנוסדה על ידי מוסלמי שמטרתה לקדם את המורשת היהודית של המדינה, והפדרציה הספרדית האמריקאית בממלכה ובאיחוד האמירויות.

באירוע השתתף הרב אלי עבאדי, הרב הבכיר של המועצה היהודית של האמירויות באיחוד האמירויות; מאג'דה הרון, נשיאת הקהילה היהודית המצרית; וג'קי קדוש, נשיא הקהילה היהודית של מרקש, האורחים כללו גם נציגים מאגודת מימונה ומנהיגים יהודים ולא-יהודים אחרים ממרוקו.

בית הכנסת נקרא בית אללה, "כמו בית האלוקים", אמר מייסד ונשיא אגודת מימונה, אל מהדי בודרה לתקשורת המקומית. בודרה אמר כי לא רק שבית כנסת נבנה בקמפוס בעולם הערבי לראשונה אי פעם, אלא שהוא גם נבנה ישירות ליד מסגד כדוגמה לדו-קיום מרוקאי.

"זה לא בית כנסת גדול אבל יכול להיות בו מניין, וספרי התורה וכל תשמישי קדושה נתרמו על ידי הקהילות היהודיות בפאס ומרקש", אמר. בודרה מאמין שלתרבות היהודית יש תפקיד מרכזי בהיסטוריה ובזהותה של מרוקו ושלבית הכנסת יש את מלוא הברכה של המלך. יורש העצר המרוקאי מולאי חסן בן מוחמד, לוקח חלק בפעילות.

מרוקו מימונה הסכמי אברהם מלך מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד