כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
להתמודד עם העבר

אות חסידי אומות העולם הוענק למשפחות בליטא

אות חסידי אומות העולם הוענק אתמול לארבעה זוגות ליטאים, לאחר מותם, הזוגות הצילו יהודים בתקופת השואה. הטקס, שהתקיים בארמון הממשלה בוילנה, נערך במעמד ראש ממשלת ליטא. "אנו מאוד מקווים שאירועים אלו והמסרים החינוכיים שיצאו מהם יעודדו התבוננות פנימית לאומית ואישית"

אות חסידי אומות העולם הוענק למשפחות בליטא
הנחת זר על אנדרטת הזכרון לזכרם של 30,000 יהודי ליטא צילום: דני דיין

בוילנה שבליטא הוענק אתמול אות חסידי אומות העולם לארבעה זוגות ליטאים, לאחר מותם, שהצילו יהודים בתקופת השואה. הטקס, שהתקיים בארמון הממשלה בוילנה, נערך במעמד ראש ממשלת ליטא אינגרידה שימוניטה, שגרירת ישראל בליטא הדס ויטנברג-זילברשטיין ויו"ר יד ושם דני דיין העורך ביקור עבודה במקום בימים אלו.

את אות חסידי אומות העולם הכולל תעודה ומדליה העניקו דיין ו-ויטנברג-זילברשטיין לצאצאי המצילים: קאזימייראס ומרציונה רוזגיס; אקסנטי, מטריונה וזינה בורלקוב; מאריונה ויואוזאפס באגורסקאס; ולראש עיריית שאוולי, שקיבל את האות בשם משפחתם של יונאס ואונה ז'ווינקליאביצ'יוס שלא יכלו להגיע לטקס.

בטקס נכח שורד השואה מקסים ברוייר, שניצל הודות לזוג באגורסקאס. ברוייר המתגורר בישראל הגיע לליטא במיוחד כדי להשתתף בטקס. שורדת השואה חיה לנדאו שלחה ברכה מצולמת מישראל ואמרה "העולם התמודד עם וירוס הקורונה ומצא לו חיסון, הווירוס היחיד שהעולם עדיין לא מצא חיסון נגדו הוא האנטישמיות, ששוב הופכת למגפה כמו בשנות ה-30. משפחת רוזגיס ומעטים כמוה היו מחוסנים באופן טבעי למחלה הנוראית הזו והם היו קרן אור באפלה גדולה".

דיין המבקר לראשונה בליטא ערך סדרת פגישות עם בכירים בממשל ביניהם ראש ממשלת ליטא שימוניטה, שר החוץ גבריאלוס לנדסברגיס ויו"ר הפרלמנט ויקטוריה צ'ימיליטה-נילסן. עוד ביקר דיין באתרי רצח יהודי ליטא, ביניהם הפורט התשיעי ופונאר, שם התלוותה אליו סגנית יו"ר הפרלמנט, רדבילה מורקונייטה-מיקולניינייה. לאחר מכן נפגש עם שורדת השואה פניה ברנצובסקי (יוחלס) בת 100 בביתה שבוילנה.

עוד במהלך ביקורו פתח דיין תערוכה חדשה של יד ושם בנושא חסידי אומות העולם בהשתתפות סגן שר התרבות של ליטא וכן השתתף בהופעת בכורה של קונצרט vessels of light, במעמד שרת החינוך של ליטא, לכבודו של חסיד אומות העולם סמפו סוגיהרה, שכקונסול כללי של יפן בקובנה העניק, בשיתוף הקונסול ההולנדי יאן צוורטנדיק, ויזות לאלפי יהודים במטרה לאפשר להם לצאת מאירופה. הקונצרט, שהוזמן על ידי יד ושם, ינוגן במהלך השנה הקרובה בניו יורק, במקסיקו וברחבי העולם.

"בכורת הקונצרט, טקס הענקת אותות חסידי אומות העולם ופגישותיי עם ראשי המדינה בליטא מעידים על העניין שליטא רואה בקיום זיכרון השואה. בדבריי באירועים ובפגישות הדגשתי את החשיבות של דיוק היסטורי והתייחסות גם לחלקם של הליטאים עצמם ברדיפה ורצח היהודים בתקופת השואה" אומר דיין. "אנו מאוד מקווים שאירועים אלו והמסרים החינוכיים שיצאו מהם יעודדו התבוננות פנימית לאומית ואישית, כמו גם מחויבות להתמודד עם העבר ועם והאנטישמיות כיום".

ליטא חסידי אומות העולם נאצים יד ושם דני דיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד