כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נזכור ולא נסלח

84 שנים לליל הבדולח: אלפי בתי כנסת ברחבי העולם יוארו

במסגרת מיזם בינלאומי של הארגון העולמי של בתי הכנסת האורתודוקסים, יצויין יום השנה למאורעות ליל הבדולח שהתרחשו בגרמניה, בהארת אלפי בתי כנסת ברחבי העולם בליל רביעי. מיזם זה מצטרף למנהג הקיבוץ הדתי ומספר ארגונים יהודיים נוספים, ומזכיר את הלילה האפל שאירע לפני 84 שנים

84 שנים לליל הבדולח: אלפי בתי כנסת ברחבי העולם יוארו
בית הכנסת לאחר ליל הבדולח צילום: באדיבות המצלם

84 שנים לליל הבדולח במהלכו בוצע פוגרום ביהודי אוסטריה וגרמניה, ואירעו אינספור מקרים אנטישמים ברחבי המדינות: ארגון בתי הכנסת האורתודוקסים יוצא במיזם במסגרתו יוארו במהלך ליל רביעי אלפים רבים של בתי כנסת בארץ וברחבי העולם, כזכר למאורעות ליל הבדולח.

ב-7 בנובמבר 1938 ירה צעיר יהודי בשם הרשל גרינשפן בבארנסט פום ראט, איש השגרירות הגרמנית בפריז, ופצע אותו כנקמה על גירוש משפחתו היהודית מגרמניה לפולין. בעקבות מקרה זה התעורר גל אנטישמיות ברחבי גרמניה, ובעידוד המשטר הנאצי ומכונת התעמולה המשומנת שלו - שבראשה עמד שר התעמולה יוזף גבלס שתיכנן את הפוגרום ביהודים בתגובה לניסיון ההתנקשות באיש השגרירות הגרמני, החלו לבצע אינספור גרמנים פוגרומים ברחבי גרמניה ואוסטריה.

הלילה העקוב מדם כונה "ליל הבדולח", בשל רסיסי הזכוכית שהצטברו לאחר ניפוץ עסקים ובתי כנסת יהודיים. במהלך ליל הבדולח נהרגו על פי דו"ח נאצי 91 יהודים, אך כנראה המספר עומד על כארבע מאות יהודים. במהלך ליל הבדולח נהרסו, נשרפו ונותצו רוב גדול של בתי הכנסת ובתי הקברות היהודיים בגרמניה, ועסקים רבים של יהודים נהרסו גם הם. במהלך אותו זמן נעצרו אף 30 אלף יהודים ונשלחו למחנות ריכוז.

מאז התקבע מנהג השארת האורות של בתי הכנסת ברחבי העולם דלוקים, כזכרון לליל הבדולח. כעת מצטרפים בתי כנסת רבים נוספים למיזם מרגש זה, וברחבי העולם ניתן יהיה לראות בתי כנסת שלא מכבים את אורם במהלך הלילה.

דוד בן נאה, יושב ראש הארגון העולמי של בתי הכנסת האורתודוכסים כתב: "עלינו לזכור את הימים ההם ולהילחם יחד באנטישמיות שאנו רואים אותה שוב ושוב מסביב לגלובוס. אנו קוראים לבתי הכנסת בישראל ובעולם כולו להדליק את האורות ביום רביעי בערב וליצור חיבור אמיתי בין היהודים בארץ ובתפוצות".

ליל הבדולח מלחמת העולם השניה בתי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד