י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ועידת האקלים

מנהיגים ערבים 'נתפסו' מדברים עם הנשיא הרצוג וספגו מתקפה

הנשיא הרצוג נצפה משוחח עם ראש ממשלת תוניסיה וראש ממשלת לבנון, בוועידת האקלים המתקיימת בשארם א-שייח | בעולם הערבי זעמו והעלו 'חשש' כי השיחה תוביל לנורמליזציה | השרה זנדברג השתתפה היום בדיון יחד עם נשיאי לבנון, מצרים ועיראק

מנהיגים ערבים 'נתפסו' מדברים עם הנשיא הרצוג וספגו מתקפה
הרצוג מגיע לוועידה צילום: חיים צח לע"מ

ראשת ממשלת תוניסיה, נג'לא בודן רמדאן, וראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, נמצאים תחת מתקפה במדינותיהם ובעולם הערבי - לאחר שתועדו אמש בקרבתו של הנשיא יצחק הרצוג בוועידת האקלים המתקיימת בשארם א-שיח'. הרצוג ורמדאן שוחחו ביניהם וחייכו, בעוד שמיקאתי הלבנוני תועד צוחק גם הוא מהשיחה בין השניים - מה שעורר כעס גדול. "החיוך הזה הוא חטא! מקווה שלא הזמנת אותו לבקר בתוניסיה", תקף עיתונאי אל-מיאדין, עיתון לבנוני המזוהה עם החיזבאללה, את רמדאן.

 

בחדשות 12 קיבצו שלל תגובות ברשתות הערביות לאירוע. "הפדיחה של רמדאן עם הנשיא הישראלי", צחוקים, דיבורים וחיוכים", "אש בשדה קוצים" - הגיבו גולשים. משתמשים מהעולם הערבי הגיבו לסרטון - והעלו "חשש" שהשיחה התמימה עשויה להוביל לנורמליזציה בין המדינות. "נורמליזציה בין תוניסיה לישראל? האם קייס סעיד (נשיא תוניסיה) יחשיב זאת כבגידה?", צייץ פוליטיקאי אלג'ירי.

גם ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, שאמנם לא תועד משוחח ישירות עם הרצוג, אך כן היה נראה משועשע ומחויך מהשיחה בין הרצוג לרמדאן התוניסאית. "עם מי מיקאתי מדבר וצוחק? מה הוא אמר?", תהה עיתונאי לבנוני.

בעקבות הסערה, משרד החוץ בתוניסיה מיהר להגיב - והכחיש אפשרות של נורמליזציה בין המדינות: "כל מה שנכתב ברשתות אינו אמת. אנחנו לא מדברים עם ישראל, אין דו שיח בין המדינות ומי שפרסם את הדברים הללו עשה זאת במטרה להזיק לתוניסיה ולצייר תמונה שגויה שלפיה, טוניסיה משנה את עמדתה בנוגע לתמיכה בפלסטינים".

אירוע דומה נוסף קרה בשראם א-שייח' כאשר השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג השתתפה היום (שלישי) בפגישה בוועידת האקלים שעסקה בשיתוף פעולה אזורי. הדיון התקיים בהשתתפות מנהיגים ממדינות האזור וביניהם נשיאי לבנון, מצרים, עיראק, קפריסין ויוון. הדיון עסק ביוזמה של של קפריסין, מצרים וארצות הברית לקדם שיתוף פעולה בנושא שינויי אקלים. 

 

אחרי הדיון אמרה זנדברג לכאן חדשות: "הדיון היה מדהים ומראה שהאקלים יכול לגשר על קונפליקטים כי הוא אויב משותף. הייתה חוויה משמעותית לשבת בחדר אחד עם ראש ממשלת לבנון אף שלא דיברנו זה עם זה. אם עיראק, מדינה משופעת במים, מתייבשת, זה אומר הכול". 

מנהיגי המדינות וזנדברג הסכימו לקדם תוכנית פעולה משותפת להתמודדות עם שינויי אקלים. אך לא נחתם הסכם. בדיון השתתפו גם שר החוץ העיראקי, פואד חוסיין, ראש ממשלת ירדן, בישר ח'סאוונה, ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, ונשיא מצרים א-סיסי.

 

ועידת האקלים נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד