ו' סיון התשפ"ד
12.06.2024
מה הסיבה?

שפל של שנתיים: הישראלים מפסיקים לקחת משכנתא

היקף המשכנתאות באוקטובר עמד על 6.1 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל. מדובר בצניחה של 45% לעומת הממוצע החודשי ב-12 החודשים האחרונים, שמושפעת ככל הנראה מחגי תשרי ועליית הריבית

שפל של שנתיים: הישראלים מפסיקים לקחת משכנתא
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

היקף נטילת המשכנתאות בישראל ירד בחודש אוקטובר לשפל של שנתיים, וזאת בצל אפקט העלאות הריבית מצד בנק ישראל. היקף המשכנתאות שנלקחו באוקטובר נאמד ב-6.089 מיליארד שקל - שפל מאז יוני 2020. למעשה זה החודש החמישי ברציפות שבו נרשמת ירידה בהיקף נטילת המשכנתאות.

לפי הנתונים, מדובר בחודש עם סך המשכנתאות הנמוך ביותר מאז יוני 2020 - מספר חודשים אחרי פריצתה של מגפת הקורונה. בהשוואה לחודש החגים אשתקד - ספטמבר - מדובר בירידה של כ-12%.

לשם השוואה, במרץ האחרון נרשם שיא בהיקף המשכנתאות שנטלו הלווים בהיקף של 13.4 מיליארד שקל. באוגוסט האחרון היקף המשכנתאות הסתכם ב-9.6 מיליארד שקל, ביולי בכ-10.1 מיליארד שקל, וביוני בכ-12 מיליארד שקל.

העלאות הריבית מצד בנק ישראל מאז אפריל האחרון החלו ללחוץ את משקי הבית, כאשר בנק ישראל העלה את הריבית במשק מרמתה האפסית לרמה של 2.75%, וחטיבת המחקר בבנק ישראל מעריכה כי הריבית תגיע בשיאה לקצת יותר מ-3.25% בשנה הבאה.

עוד עולה מהנתונים כי נוטלי המשכנתאות ממשיכים להאריך את תקופת נטילת המשכנתא בכדי להתמודד עם עול התשלומים. כך למשל, במסלול השקלי עמד מועד המשכנתא על 24.3 שנים בממוצע, לעומת 24.2 שנים בספטמבר ו-23.9 שנים באוגוסט. במסלול צמוד המדד תקופת הפירעון הממוצעת כבר טיפסה באוקטובר ל-25.3 שנים, לעומת 24.8 שנים בלבד בחודש ספטמבר.

העלאת הריבית משכנתאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד