י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"זה משהו שיוצר בעיר"

צבי יחזקאלי מעריך מי עומד מאחורי הפיגועים בירושלים

"זו לא פצצה שהוכנסה מהשטחים דרך הגדר, זה משהו שיוצר בירושלים, מישהו שמכיר את השגרה את העיר. אני יכול להעריך לנוכח מה שאני מכיר". כך אומר הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי, שמעריך כי את הפיגוע ביצעו מחבלי פת"ח 

צבי יחזקאלי מעריך מי עומד מאחורי הפיגועים בירושלים
זירת הפיגוע הכפול בירושלים צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

פיגוע תופת משולב בשתי זירות בירושלים. כתוצאה מהפיגוע הקטלני נרצח אזרח ולמעלה מ־20 איש פונו לבתי החולים, לצד כמה נפגעי חרדה. זאת בצל חטיפת גופתו של טירן פרו בן ה־18 מבית החולים בג'נין על ידי חמושים המשוייכים לגדודי חללי אל אקצא. אראל סג"ל ויריב אופנהיימר שוחחו ברדיו 103FM עם הפרשן לעולם הערבי צבי יחזקאלי מ'חדשות 13' שהתייחס לאירועים.

"נכון שזה החזיר לנו את הזיכרון מהפיגועים של האוטובוסים בירושלים, ולא בכדי", הודה יחזקאלי בפתח השיחה. "בשביל פיגוע כזה זה לא סכין שתרצים לעבר מג"בניק בשער שכם, זה לא פיגועי דקירה, זה פשוט תכנון במעבדת נפץ, כדוריות, ברגים, ארגון, תזמון וזה כבר סיפור אחר. קודם כל, מי החשוד המיידי? לדעתי אם אני מסתכל על מרחב ירושלים, פת"ח בירושלים חזקים יותר מחמאס. זאת אומרת שאם אני מסתכל גם על המחבלים האחרונים שיצאו מירושלים, אני יכול להמר לנוכח גם מה שקורה בגדה שזו אותה חזרה של תנועת הפת"ח לפיגועים".

עוד טען יחזקאלי כי "אני יכול כרגע להעריך שני דברים - במרחב של מזרח ירושלים, הרי ברור לנו שזו לא פצצה שהוכנסה מהשטחים דרך הגדר, זה משהו שיוצר בירושלים, מישהו שמכיר את השגרה את העיר. אני יכול להעריך לנוכח מה שאני מכיר, אני מדבר עם פעילי פת"ח, שיש אנרגיה בשטח שאומרת 'המרחב הזה נוח לפעולה ואפילו לעליית מדרגה'. הדבר השני שאני אומר, זה העניין של כוחות הביטחון - יש פה קריאת השכמה. כנראה שלא מחפשים נכון או לא סורקים נכון את גל הפיגועים האחרון. נכון שאי אפשר להיכנס לראש של מחבל שקם בבוקר ולקח סכין, אבל כן אפשר לעשות הרבה פעולות מקדימות. ראו, הסתה והכוונה של הרשות הפלסטינית. הפיגוע באריאל היה איש פת"ח. אני אומר שפת"ח עלה מדרגה".

"תוצאה של אפשור"

כאשר נשאל מדוע תמיכת הפלסטינים בפיגועים עלתה, השיב יחזקאלי: "כי ככל שהפלסטינים מקבלים אישורים ויודעים שאם יעשו פיגועים לא יפגעו בהם הם הולכים על שני הכיוונים. אם אתה עכשיו מנהל מאבק לאורך כל כך הרבה נשים ויש מולך ישות שיכולה לספוג פיגועים ולהעניק לך כניסה, לא תעשה את זה? זו תוצאה של אפשור. גם השב"כ נתפס במגמה הזו, התנועה והאנרגיה בשטח היא של אינתיפאדה, מי יכול יעשה. לצערי, בטח ובטח תעודות זהות כחולות יכולים לעשות את זה".

זירת הפיגוע. צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים.

"אחת הבעיות שלנו בפיענוח המזרח התיכון זה לקשר סיבה ותוצאה. אני מתוקף היכרותי את הפלסטינים, אני יכול לומר לך שנפרדתי מדבר אחד - מסיבה ותוצאה. אתה חושב שאם לא יעשו את כל הדברים הכול יהיה בסדר, לא יהיה בסדר. אני חושב שהאנרגיה, הפיגועים שקורים כרגע, זה אפשור. הם רואים אותך כאחד שיכול לסבול ולא לשבור סדרי בראשית", הדגיש.

חטיפת הנער בג'נין: "הם הבינו שיש להם משהו ביד, למה שהם ישחררו?"

בהמשך, התייחס יחזקאלי לחטיפתו של הנער הישראלי טירן פרו בן ה־18 מבית החולים בג'נין על ידי גדודי חללי אל אקצא: "אני יודע שגדודי חללי אל אקצא, כל יוצאי הפת"ח, מחפשים כבר הרבה זמן עניין כזה. התאונה הזו נפלה להם כפרי בשל. העניין הוא שזה לא עזה, זה יכול להיגמר אחרת. הם עושים את זה והם גם דורשים גופות של מחבלים. בסופו של דבר הם הבינו שיש להם משהו ביד, למה שהם ישחררו? מאוד פשוט".

צבי יחזקאלי. צילום מסך.

"אחד הדברים שלמדתי גם בעקבות עריפת הראש בחברון, הכלבים וכו', אני יודע שאם הם תפסו גופה, לא מופתע מזה", טען, והוסיף: "הם עושים את מה שהם עושים כי זה חוזר לאותה אנרגיה - האנרגיה היא שנלחמים בך. נכנס הבחור לשים מערכת סטריאו, זה לא היה קורה אם זה היה מוסלמי. אני אומר לך חד וחלק, בגלל שהוא דרוזי ונתפס כאחד שמשרת בצבא אז הוא נראה כנכס בהקשר הזה. ערבים ישראלים עכשיו נמצאים בתוך ג'נין ולא קורה להם כלום".

אמירותיו של יחזקאלי הובילו לדין ודברים בהקשר המוסרי בין צמד המגישים לפרשן. יחזקאלי ביקש לחדד: "יריב, אתה נתפס על אמות מוסר מערביות ליברליות דמוקרטיות, אנחנו חיים לפיהן, אבל אנחנו מנהלים מלחמה מול ארגונים שהם דמוקרטיים, לא בעד זכויות אדם, אני הייתי בלינץ' ברמאללה, ראיתי את האיברים של החיילים הישראלים עפים שם. תחליטו איך להתנהל בקרב הזה, זה עצם הוויכוח. בצד הפלסטיני אתם רואים את הדברים איך זה קורה".

"הסיפור הוא לא רק ההצטרפות של האנשים בפנים - אלא כמה המערב יעודד"

לסיום, פרש יחזקאלי את משנתו בכל הנוגע לאיראן ולמחאות המתקיימות ברחבי המדינה נגד המשטר: "אנחנו נכנסים לחודש השלישי של המהומות, כזה דבר לא היה. זה כבר סימנים של מרד, סימנים אמיתיים. זה הופך להיות חמוש, תקיפה של מפקדות, שריפת ביתו של חומייני. מה שאתם ראיתם בהמנון במונדיאל וכו', זה מראה על כמה העניין שורשי. עכשיו השאלה מה המערב יעשה, זו נקודת המומנטום הכי רצינית שהייתה וזה האתגר הכי גדול היה לשלטון האיראני. שימו לב שזה מתחיל במיעוטים".

חלוקת מיני מתיקה בעזה כאות שמחה על הפיגוע | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90.

"אבל אני חושב שהסיפור הוא לא רק ההצטרפות של האנשים בפנים אלא כמה המערב באמת יעודד, וגם אולי בלחמש ולא רק בתפילות", סיכם.

צביקה יחזקאלי צבי יחזקאלי הפיגוע הכפול בירושלים פיגוע בירושלים טירן פרו רדיו 103 FM הפגנות באיראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד