כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הפוסק הנודע איננו

אבל באירופה: הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי זצ"ל

אבל בעולם התורה וההלכה באירופה. ראב"ד בית הדין בלונדון הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי זצ"ל הלך לעולמו בגיל 90. 'בחדרי חרדים' עם תולדות חייו במשך עשרות שנים של תורה והלכה. וגם: מה הסיבה שלא עלה להתגורר בירושלים? 

אבל באירופה: הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי זצ"ל
הגאון רבי חנוך ארנטורי זצ"ל צילום: ארכיון בחדרי

אבל באירופה: הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי זצ"ל, ראש אב בית הדין של לונדון במשך עשרות שנים שכונה בפי המקומיים "דיין ארנטרוי" הלך לעולמו בשיבה טובה בגיל 90. 

בשנים האחרונות נחלש, בשבוע שעבר אושפז ואמש (רביעי) בבית החולים החמיר מצבו והפך לקריטי. רבים התפללו לרפואת רבי חנוך בן בלימלה אך למגינת לב הוא השיב את נשמתו ליוצרה. 

הגר"ח ארנטרוי זצ"ל נולד בפרנפרוקט שבגרמניה בכ"ח בכסלו תרצ"ג, לאביו הרב ישראל ארנטרוי זצ"ל, ראש ישיבת "עדת ישראל" בפרנקפורט, ורב בעיר צ'שם אנגליה. בשמחת הברית נקרא 'חנוך' על שם סבו, רבה של מינכן, הגאון רבי חנוך ארנטרוי זצ"ל.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הגיעה משפחתו לאנגליה ורבי חנוך פנה ללמוד בישיבת גייטסהד המעטירה ואחריה בישיבת סונדרלנד. בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו מרת רחל שתחי' לבית שטרנבוך, אחותו של יבלחט"א פוסק הדור הגאון משה שטרנבוך. 

לאחר נישואיו למד במשך שבע שנים בכולל האברכים של ישיבת גייטסהד. בהמשך עמד משך שנים רבות בראש בית הדין של איחוד הקהילות האורתודוקסי באנגליה "ק"ק כנסת ישראל", וכן שימש כראש בית המדרש לרבנים בברלין.

בחייו יסד כולל אברכים בסונדרלנד ועבר לגור בה במשך קרוב לעשרים שנה. בהמשך התמנה למשך מספר שנים לכהן כראש בית הדין במנצ'סטר, במקום הגאון רבי יצחק יעקב וייס זצ"ל שעלה אז לישראל לכהן כגאב"ד העדה החרדית.

היה מקורב בארץ הקודש למרנן פוסקי הדור הגרש"ז אויערבאך הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהעריכו אותו בצורה מיוחדת, במסגרת תפקידו כראש אב בית הדין של לונדון התיר לראשונה לבנות עירוב לראשונה בשכונת גולדרס גרין ובהמשך גם המתנגדים לכך הסכימו לכך ואף מאוחר יותר הקהילות החסידיות בשכונת סטמפורד היל בנו עירוב.

עד כמה 'דיין ארנטרוי' זכה להערצה בקרב בני קהילתו בשכונת הנדון בלונדון, על כך סיפר מקורבו עורך 'בקהילה' שלמה קוק כי לפני כעשור כשפרש לגמלאות מתפקידו כראב"ד לונדון ביקש לעלות לארץ הקודש, רכש בית גדול הכולל בית כנסת בשכונת גבעת המבתר בירושלים, ולצורך כך מכר את ביתו בשכונת ענדון.

הוא כבר החל להעביר חלק מהחפצים לירושלים, אך מששמעו על כך בני קהילתו ומעריציו ובראשם עו"ד יואל אדלר ערכו מעין הפגנה בפתח ביתו בדרישה שלא יעזוב את הנהגת הקהילה. דיין ארנטרוי במסירותו לבני הקהילה התקשה לעמוד מול תחנוניהם, ביטל את התוכניות ונשאר להנהיג את הקהילה בלונדון עד יומו האחרון.

הרב הראשי לישראל נשיא בית הדין הרבני הגדול הגאון רבי דוד לאו הוציא הודעת אבל בו הוא מבכה מרה את הסתלקותו לבית עולמו של "ידיד אמת, משיירי כנסת הגדולה, הגאון רבי חנוך ארנטרוי זצ"ל – ראב"ד לונדון".

"איש אשכולות שהנהיג את יהדות אירופה בכלל ואת יהודי לונדון בפרט ביד רמה, והיה מגדלור שהקרין לכל הסובבים אותו. ניהל בחכמה ובתבונה את בית הדין של לונדון ושל אירופה כולה, והיה דמות נערצת ע"י כל מי שהכירוהו ובפרט על בני קהילתו, באישיותו המיוחדת שכולה מלאה חן וחסד, מאור פנים, חכמה ואצילות. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

זכה רבי חנוך והותיר אחריו דור ישרים מבורך. 

הלוויתו מ"בית הדין של אירופה" בהנדון לונדון, משם יוטס ארונו יוטס לקבורה בארץ ישראל.

הלוויה בישראל מחר יום שישי בשעה 10:00 בבוקר מבית הלוויות שמגר בירושלים להר המנוחות שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הרב חנוך ארנטרוי לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד