כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ניתוח מדאיג

מאמר ב'ניו יורק טיימס': נתניהו וממשלתו הימנית יתקפו באיראן?

בעקבות הסיוע האיראני לרוסיה במלחמתה באוקראינה והמשך העשרת האורניום של הראשונה, ממשל ביידן הטיל סנקציות חדשות על טהראן והביע תמיכה במפגינים נגד המשטר האיראני. "אין דיפלומטיה כרגע בהתייחס להסכם איראן", אמר ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי

מאמר ב'ניו יורק טיימס': נתניהו וממשלתו הימנית יתקפו באיראן?
ארטילריה אוקראינית צילום: משרד ההגנה האוקראיני

במהלך הימים האחרונים, איראן אמרה לפקחים בינלאומיים כי היא מתכננת להתחיל לייצר דלק גרעיני ברמה הקרובה מאוד לפצצה. את העשרת האורניום עושים האיראנים במעמקי האדמה מתחת להר שמבחינה טופוגרפית קשה להפציץ, אף שישראל וארה"ב חיבלו במפעל שוב ושוב על פי פרסומים זרים.

כוחות איראנים ירו על מפגינים נגד המשטר, סיפקו לרוסיה מל"טים למלחמתה באוקראינה, ומספר סוכנויות מודיעין מערביות חושדות כי איראן מנהלת משא ומתן לייצור טילים גם עבור הארסנל המדולדל של רוסיה. ארצות הברית האשימה ביום שלישי את איראן בהפרה נוספת של הריבונות העיראקית כשביצעה התקפות באזור כורדיסטן, כך בניתוח שמובא בעיתון ה'ניו יורק טיימס'.

"אין דיפלומטיה כרגע בהתייחס להסכם איראן", אמר ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, בחודש שעבר. "אנחנו במבוי סתום כרגע, ואנחנו לא מתמקדים בזה". הנרי רומא, עמית בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, אמר כי היקף האיום חורג הרבה מעבר לסוגיה שמטרידה גורמים רשמיים בפנטגון במיוחד: העברת פעילות ההעשרה הגרעינית המדאיגה ביותר למתקן התת-קרקעי בפורדוב שנבנה לפני עשור.

האיראנים ביקשו, ללא הצלחה, התחייבות שארצות הברית לא תפרוש שוב מההסכם באופן חד-צדדי. והם ידעו שברגע שהם ייכנסו מחדש להסכם, רוב הדלק הגרעיני שאיראן צברה בתגובה להחלטת טראמפ יצטרך לצאת מהמדינה, ואז הגיעו מחאות הרחוב נגד המשטר האיראני, וההסכם עם רוסיה שבעצם שם את איראן, יחד עם בלארוס, בציר הרשע עם הרוסים, כל זאלו הובילו את ארה"ב לרדת מהניסיון להביא הסכם עם איראן.

הדאגה הגדולה ביותר לישראל ורבים בארצות הברית הייתה הכרזתה של איראן כי תתחיל להעשיר דלק גרעיני לרמה של 60% בתוך פורדוב, המתקן שבנתה בתוך הר, על בסיס צבאי, לאחר התקפות סייבר ותקיפות פיזיות על הכור בנתנז. במהלך המשא ומתן הגרעיני שנמשך בין 2013 ל-2015, ממשל אובמה ניסה לסגור את אתר פורדוב. מנהלת המשא ומתן, וונדי שרמן, כיום סגנית מזכירת המדינה, אמרה כי הכישלון לעשות זאת היה בין האכזבות הגדולות שלה.

ה'ניו יורק טיימס' כותב: "כעת נשאלת השאלה האם הממשלה החדשה והניצית יותר שבנימין נתניהו מנסה להקים בישראל תלחץ להתקפה על המתקן הגרעיני שקשה יהיה להשמיד אותו מלבד פצצות גדולות ביותר שפורצות בונקרים". במאמר נכתב כי "גם ארצות הברית וגם ישראל התאמנו לתקוף מתקן זה".

מלחמת אוקראינה רוסיה ניו יורק טיימס איראן נשק גרעיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד