י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024
סקירה היסטורית

מהמאבק על הטלוויזיה ועד נדרים פלוס // יואליש קרויס

בצל סערת ניפוץ מכשירי ה'נדרים פלוס' בבתי הכנסת והמאבק הבלתי מתפשר נגד הטכנולוגיה, יוצא איש 'מאה שערים' יואליש קרויס בטור היסטורי שמספר על מאבקי הטלוויזיה בשנים עברו. מתי הורו הרבנים לשבור אנטנות? מתי היו כיתות נפרדות לילדים שיש להם מכשיר בביתם? ומתי לא צירפו למניין?

מהמאבק על הטלוויזיה ועד נדרים פלוס // יואליש קרויס
יואליש קרויס צילום: צילומסך ערוץ 13

בתקופה האחרונה, או יותר נכון בשנים האחרונות, רוב המאבקים והתמודדויות בציבור החרדי נסובים סביב 'פגעי הטכנולוגיה', אשר חללים רבים הפילה. בימים האחרונים עלה ברעיוני לשחזר מעט מן ההיסטוריה ולהביא סקירה אודות המלחמות על כלי הטכנולוגיה במהלך השנים.  

הרה"צ ר' צבי מאיר זילברברג שליט"א אמר בכנס הגדול בבני ברק על כך שהפלאפונים הלא כשרים וכו' הם בגדר הטלוויזיה, לפיכך אולי נתחיל דווקא  עם המאבק הסוער נגד הטלוויזיה, מאבק שנחשב למוצלח וביצר את העובדה שבבית חרדי אין טלוויזיה.

עד לפני מלחמת ששת הימים הייתה בעיקר הבעיה ברדיו שאנשים שמעו, היו חנויות בהן דלק רדיו ואנ"ש באו לשם לשמוע חדשות. מנהיגי הציבור יצאו למאבק נגד התופעה, נאבקו בה ולבסוף אותן חנויות נסגרו.

אבי ז"ל סיפר לי שבמלחמת ששת הימים, כאשר הראב"ד הגאון ר' דוד יונגרייז זצ"ל רצה לדעת קצת 'נייעס' מהמלחמה, אז הוא שאל את הבחורים בתולדות אהרן, והדגיש כי אינו רוצה לשמוע את החדשות מאחד ששמע ישר מהרדיו והוא בטוח שבתולדות אהרן אם ישאל מישהו, ההוא שמע את זה מאחד ששמע והוא שומע מכלי שלישי. העיקר לא מהרדיו. 

ר' צבי מאיר הזכיר את הנושא של ה"נדרים פלוס" שזה כמו המערכה נגד הטלוויזיה, וכפי ששמעתי, הקימו קו מידע איפה יש מכשיר, וביום שישי בשעה 2:00 הגיע צינתוק: "גיוואלד אין תולדות אהרן איז דא צווי טעלביזיות אינע לעבן די מקוה און איינע ביי די אנדער אריינגאנג". לא עברו כמה שעות והמכשיר נופץ.

ההיסטוריה מלמדת כי אחרי מאבק סוער נגד פגע טכנולוגי, מגיעה "ירידת הדורות"; אחרי מלחמת ששת הימים אנשים התחילו להכניס את הכלי המשחית הנקרא טלוויזיה לביתם, ובית הדין של 'העדה החרדית' הוציא חרם על מי שמחזיק טלוויזיה שאסור להתעסק איתו, ואסור להשכיר לו דירה. ואכן, בחוזי שכירות של אותן שנים היה סעיף לא להכניס טלוויזיה בבית, ואם קרה שמאן דהוא כן הכניס את הכלי, היה ביטול חוזה ואף המפר היה נאלץ לשלם קנסות.

בשנת תש"ל התנהל מאבק סביב הטלוויזיה כאשר הרבה חילונים מסביב לאזור מאה שערים גאולה ובית ישראל הכניסו את המכשיר לביתם. בתגובה לכך, האדמו"ר בעל ה'דברי אמונה' מתולדות אהרן זצ"ל ועוד רבנים חשובים שלחו את הבחורים לשבור את האנטנות של הטלוויזיה ואכן, תקופה ארוכה הורידו בכל לילה את האנטנות, והיו הרבה חילונים שעזבו את האזור בגלל זה.

בשנת תשל"ג התפשטה הטלוויזיה עוד יותר, אז הוציא הפוסק הנודע הגאון רבי נתן גשטטנר זצ"ל תקנות שקבעו כי כל מי שיש לו את הכלי בביתו, אסור לעלות לתורה, וכן לרדת לפני התיבה בביהכנ"ס, ועוד. ובהרבה מקומות בארץ ישראל נהגו לפי תקנות אלו.

בשנת תשל"ד, לאחר מלחמת יום הכיפורים נרשמה עוד פעם ירידת הדורות, כאשר הרבה אנשים הכניסו את הטלוויזיה לביתם, ודרך אגב רק אחרי מלחמת יום הכיפורים התחילו הרדיו והטלוויזיה לעבוד בשבת קודש רח"ל, לפני כן לא היו שידורים בשבת.

מספר שנים לאחר מכן הגיע גל של חזרה בתשובה, ועל כך אמר האדמו"ר מסלונים זצ"ל "גל של תשובה ירדה לעולם וחבל שהחילונים תפסו את זה", והיו הרבה אנשים שחזרו בתשובה שמרו שבת וקיימו מצוות, אבל מ'הכלי משחית' לא הצליחו להתנתק; אז יצאו רבני בני ברק, ורבנים מעדות המזרח במחאה נגד הפרצה החמורה, ומאוחר יותר היה זה הרבי הצדיק והקדוש ר' מכל'ה מזלאטשוב מנתניה זכר צדיק לברכה שבמשך שנים רבות פרסם מודעות ופשקווילים נגד אלו שיש להם טלוויזיה בביתם ואף כיתת את רגליו לשכנע אנשים לזרוק את המכשיר, וב"ה במאבק זה החרדים הצליחו ב 100%.

לאחר מכן הקימו רשתות לילדים חוזרים בתשובה ועשו כיתות נפרדות לילדים שיש להם בבית טלוויזיה, ולילדים שאין להם בבית טלוויזיה, וברוך ה' הצליחו וגם אז אמרו הרבה שזאת מלחמה אבודה, אבל בחסדי השי"ת חפץ ה' בידינו הצליח, והטלוויזיה נשאר 'טרייף חזיר' אצל כל יהודי חרדי.

גם עכשיו, בעידן הטכנולוגיה המתקדמת, כל המרעין בישין אייפון ודומיו נראה כמערכה אבודה, אבל בעזרת השי"ת לא אלמן ישראל ואם כל אחד יבין שהסכנה גדולה מאוד ולא יכניס לביתו את הכלים הטמאים, נזכה בקרוב לגאולה שלימה, ולכל הברכות הכתובות בתורה, ולבנים צדיקים בב"א.

א גוטען שבת און א פרייליכן תמיד

יואליש קרויס

להערות הארות תגובות ליואליש קרויס אפשר לפנות במייל: [email protected] 

 

יואליש קרויס טלויזיה נדרים פלוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד