כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
פגישה חשאית

הרב והרבנית ארנטרוי הוזמנו בטעות לארמון בליל הסדר

אבל כבד ירד על עולם התורה ההלכה והרבנות באירופה עם פטירתו של הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי זצ"ל, מזקני הדיינים באירופה. הרב עמד במשך שנים רבות בראש בית הדין של איחוד הקהילות האורתודוקסי באנגליה "ק"ק כנסת ישראל"

הרב והרבנית ארנטרוי הוזמנו בטעות לארמון בליל הסדר
ארמון המלוכה הבריטי צילום: unsplash

הלוויתו של הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי זצ"ל, ראש אב בית הדין 'כנסת ישראל' בלונדון ומזקני הדיינים באירופה, התקיימה היום (שישי) בהר המנוחות בירושלים. במשך שנים רבות עמד בראש בית הדין של איחוד הקהילות האורתודוקסי באנגליה "ק"ק כנסת ישראל". "דיין ארנטרוי", כונה הגר"ח זצ"ל בפי תושבי לונדון, ונודע לשם ולתהילה. אלפים מתושבי לונדון השתתפו במסע הלוויה שיצאה אמש מביתו ב'שיירהול פארק' בהשתתפות דייני ורבני הקהילות באנגליה. לפנות בוקר הגיע ארונו ארצה והלווייתו יצאה מבית הלוויות שמגר להר המנוחות.

לפני מספר שנים העניק הגר"ח אנטרוי זצ"ל שיחה לעיתון 'המבשר', הרב סיפר על הביקור ההיסטורי והחשאי שערך ראש ממשלת בריטניה דאז דיוויד קמרון בעצמו ובכבודו לפני מספר שנים בביתו של "דיין ארנטרוי", ב'שיירהול פארק' שב'הנדון' בלונדון.

מה עשה דוויד קמרון ראש ממשלת בריטניה, בביתו של רב יהודי? "ראש הממשלה שנבחר עתה לקדנציה נוספת", אמר הרב ארנטרוי, "הוא צאצאו הישיר של אחד מהבולטים מבין הבלשנים היהודיים לפני מעט יותר מחמש מאות שנה. מדובר ברבי אליהו אשכנזי, בעל ה'תשבי', מי שכונה גם רבי אליהו בחור, או אליהו לוויטס (בעולם הכללי). הוא קנה את פרסומו בעיקר כאחד הבלשנים הגדולים שקמו לעם היהודי, ומובאות מדבריו מצוטטות לא אחת בספרי הפוסקים הקדומים".

"רבי אליהו היה מגדולי חכמי הדקדוק והמסורה וחיבר עשרות ספרים חשובים. ככזה, הוא התפרסם מאוד גם בקרב לא יהודים, שהעריכה את ידענותו המופלגת קמרון ידע על כך תמיד, אבל אז נודע לו כי כתב יד עתיק ומקורי של ה'תשבי' מוחזק ברשות אחד מבני קהילתו של הרב ארנטרוי, וסקרנותו לראות בעצמו הלך וגבר. אולם למרות שיכל לעשות כך, הוא לא זימן את הרב אליו, אלא יצר עמו קשר אישי. ולאחר שיחות הכנה לא מעטות, הגיע ראש הממשלה בעצמו בחשאיות אל מעונו של הרב, כדי לראות מקרוב את כתב היד, הוא התקבל שם בכבוד רב, וכתב היד הוענק לו כמתנה.

מה היה בפגישה המדוברת? הרב ארנטרוי סיפר כי "ראש הממשלה מאוד התרגש להיות בביתנו, הוא מאוד גאה בשורש היהודי שלו, והוא אינו מנסה להסתיר זאת. הוא שהה אצלנו זמן רב, עיין זמן רב בכתב יד שהונח בפניו, שאל, חקר, בירר. היה צמא לכל בדל מידע על מה שכתוב בספר ועל דמותו ואישיותו של מחברו, ולסיום אף ביקש שאברך אותו".

גם מלכת אנגליה רצתה לפגוש את הרב ארנטרוי, היא רצתה להכיר מקרוב את אחד ממנהיגיה הבולטים של היהדות הדתית באנגליה, ולשם כך היא היתה מוכנה ללכת רחוק מאוד, גם במחיר של הכשרת מטבח שלם בארמונה האישי, והפעלת קייטרינג חיצוני בעל כשרות מהודרת אך בעיה קטנה צצה לה, כשהתברר שהתאריך שבו הוזמנו הרב והרבנית לארמון נופל בדיוק על ליל הסדר.

אנשי ביתו של הרב העמידו את משרדה של המלכה על הטעות, והללו שינו את התאריך על אתר. ביום המיועד התקבלו הרב והרבנית בחמימות על ידי המלכה, בני משפחתה ואנשי צוותה, ובמשך שעה ארוכה הסבו לארוחה מלכותית מכובדת, שלראשונה היתה כשרה למהדרין. "המלכה דיברה אתנו על כל הנושאים שמעסיקים את העם היהודי" סיפר הרב ארנטרוי, "במשך שעה ארוכה היא האזינה לנו בסבלנות, והותירה עלינו רושם מאוד חיובי. מדובר באישיות אצילה ואינטליגנטית, שמבינה מאוד ללב של המיעוטים בממלכה, ובמיוחד מוקירה את העם היהודי".

הרב חנוך ארנטרוי מלכת אנגליה המלכה אליזבת ליל הסדר ראש ממשלת בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד