כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ

והנער איתנו: הועידה החינוכית השנתית של מרכז ההכוון "בינו"

רשמים ואנקדוטות מוועידת החינוך השנתית של מרכז הכוון 'בינו' בירושלים בראשות מרנן ורבנן גדולי התורה ומיטב אנשי החינוך והמקצוע

והנער איתנו: הועידה החינוכית השנתית של מרכז ההכוון "בינו"
הועידה החינוכית של מרכז "בינו" צילום: יעקב כהן

זה היה מעמד של אחדות כאשר קברניטי ומתווי דרך החינוך התורתי מתקבצים זה לצד זה על מנת לחזק את שדות מערכות החינוך הטהור, והתייצבו בהמוניהם לקבל ארגז כלים ביצועיים בו יוסיפו במפעל הקודש בחינוך בני הנוער לתורה ויראה.                    

קדמו לוועידה חודשים רבים של הכנה מאסיבית. צוות מקצועי וניהולי של מרכז הכוון לנוער 'בינו'  בשיתוף - א. א. הפקות, שקד על תוכנית יצירתית בהטעמת תכנים רעיוניים ומעשיים במהלך הוועידה שנערכה סביב שולחנות ערוכים במלון 'רמדה' ירושלים. 

אנשי חינוך והוראה ממטולה ועד אילת, ועשרות רכזי נוער ופעילי נוער מ- 40 רשויות ברחבי הארץ, כיבדו בנוכחותם ביום עיון ורב שיח בסוגיות אקטואליות רוחניות ומקצועיות.

הועידה החינוכית השנתית של מרכז ההכוון \"בינו\"

מנכ"ל מרכז 'בינו' הרב אלירן סומך, קידם בברכה את משתתפי הוועידה השנתית, וסקר בקצרה את מוקדי הפעילות היומיומית. "המרכז גאה להציג פתרונות יצירתיים ורווים למען בני הנוער, חולש כיום על הפעלת צוות מקצועי ואיכותי מורחב ביותר. מחנכים, מפקחים, יועצים חינוכיים, מטפלים, עובדים סוציאליים, פר רפואי, מאות חונכים וחונכות הפרוסים בכל שכונות העיר מהצפון ועד הדרום, יחידות טיפוליות, מערך השמה והתאמה בישיבות ובמסגרות תורניות, הנחיית הורים, מרכזי למידה ופעילות, מוקדי הכשרה ותעסוקה, מרכז הסברה, 'בית חם', וליווי אישי בפיקוח צמוד ומקצועי לכל תלמיד".

 חבר מועצת העיר ומייסד מרכז 'בינו' צביקה אסולין, אמר בדבריו כי המרכז נועד לתת מענה לבחורי חמד אשר גדלו ופרחו בתלמודי תורה, בנים למשפחות יקרות של אברכים ובני עליה, ינקו תורה, חכמה ומוסר בישיבות הקדושות, אך למרבה הצער בשל קורות העיתים, מוצאים את עצמם בשדות זרים. תפקידו של מרכז 'בינו' לעשות הכל לעלות בשביל הזהב על דרך המלך, וכי הצוות הניהולי והמקצועי עושה זאת בהצלחה מרובה.

"מרכז 'בינו' הוא הבריח התיכון המחבר בין סל פתרונות יצירתיים ומובנים, ונותן מענה הולם לבני הנוער המתבגר", אמר.

עוד ציין, את פעילותו של יו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי, להעצמתו של המרכז וחיזוקו מאז ייסודו, ומקבל עדכונים שוטפים על הפעילות הענפה רחבת ההיקף של מרכז 'בינו'.   

ארגז כלים חינוכיים

המושב הראשון בוועידה, עסק בסוגיות רוחניות בקרב בני נוער כאשר פתח את המושב הרב משה בויאר, הרב שמעון ראסל מחול הרב דן טיומקין, הרב ראובן לויכטר, וכן אנשי מקצוע וטיפול מהשורה הראשונה שנתנו כלים וידע רב למשתתפים, ויצקו תוכן מעשי בדבריהם.

המושב השני עסק בסוגיות החסמים הבוערות שיש לבני הנוער, חינוכיות, סוצאליות ומשפטיות. אנשי מקצוע בתחומי הייעוץ החינוכי, הטיפולי, והמשפטי הציגו בפני המשתתפים סל של פתרונות יצירתיים, והציבו אתגרים בפני המשתתפים לצד ארגז כלים שיסייע להם בהתמודדות עם הנערים.

אנשי מקצוע רבים מקרב משתתפי הוועידה, הביעו את התפעלותם מרמת התוכן המקצועי והמגוון, וכן מקונספט חדשני של למידת עמיתים בסוגיות חינוכיות תורניות.

גולת הכותרת ביום העיון, החלה כאשר מאות המשתתפים והמשתתפות השתתפו בפעילות אינטראקטיבית חדשנית, ומהותה עסקה בהכרות מעמיקה עם כ - 100 מוסדות חינוך מכל הארץ.

המשתתפים נדרשו לענות על כ-20 שאלות שהעמיקו את הקשר בין המשתתפים והמוסדות ויצרו חיבורים אינטגראליים בין פעילים לבין מוסדות חינוך.

ראש העיר משה ליאון, סיפר בדבריו כי מביקורו במרכז הכוון 'בינו', הוא התרשם עמוקות מהעבודה היסודית של המרכז, החל מהאיתור ברחוב של הנערים, ועד ההשמה למגמה הייחודית להם הם זקוקים. עוד אמר כי עוקב מקרוב אחר פעילות הענפה של 'בינו', אותו מלווה ביד אומן חבר מועצת העיר צביקה אסולין, ומנהלו ברוב חכמה ותבונה הרב אלירן סומך.

להוציא יקר מזולל

 מרכז הוועידה עמד בסימן משאות קודשם של גדולי התורה, את המשא המרכזי נשא הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף, אשר שזר בדבריו מעשיות הוד אודות הנהגת בקדוש של אביו הגדול מרן רבינו עובדיה יוסף זי"ע, אשר חינוך הילדים ובני הנוער היה קרוב עד מאד לליבו, וכל חייו זעק מנהמת ליבו לפעול בכל דרך להוציא יקר מזולל, ולא לוותר על אף תלמיד, נער או בחור באשר הוא.     

הראש"ל ציין כי המחנך צריך שירענן מידי יום את ההתחדשות, ההתלהבות, הדרך שבה מנחיל תורתו לתלמידיו. בדביקות במטרה ובמסירות נפש עילאית. שתהיה התחדשות, כי הרי בבנין העולם נאמר 'המחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית'. וכל יום בעיניך כחדשים. כשעת נתינתן בהר סיני.

גאב"ד 'כתר תורה' הגאון רבי שלמה ידידה זעפרני, אשר מלווה את פעילות מרכז 'בינו' מיום הקמתו, האיץ במחנכים ובמשתתפים לשמש דוגמא אישית.     

"המחנך צריך שידרוש מעצמו תורה ויראת ה' ושילמד מוסר. הרי אמרו חז"ל כי אין אדם יכול לומר: "כיון שמצוה עליך לפרוק, פרוק", אם אין הוא שם ידו למלאכה בעצמו. זו הדרך היחידה להצליח. זו התשובה למה בדורות קודמים היו הצלחות בלימוד התורה והיראה, שכן למדו עם יראת שמים. יראת שמים היא המעטפת, שבלעדיה אין קיום והצלחה ללימוד התורה. על המחנכים וגם המנהלים רובצת אחריות גדולה לגורל הדור, והמפתח הוא יראת שמים.

מי שנוהג כירא שמים, יש לקוות כי הוא אכן באמת ירא שמים. אך מי שמתנהג לא כירא שמים, בוודאי אינו ירא שמים...".

חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי ראובן אלבז, אשר הרחיב במשאו על דרכי החינוך. בדבריו עורר בחשיבות העצומה לייקר התלמידים, להעריכם ולשבחם, לעשות עסק מכל מילה שלהם, לעודד ולעודד. לומר לתלמיד, אתה יודע מה אתה יכול להיות, אני צריך אותך ראש ישיבה. אז הוא מתחיל ללמוד. לשבח ולרומם.

בדבריו עורר אודות פגיעה בתלמיד, אשר מי יודע אם המלמד שלו אינו נקרא רוצח, ח"ו. "אני אומר את הדברים בצורה חריפה כיון שקיימת המציאות הזו וצריך זהירות רבה ועצומה. וסביביו נשערה מאוד, הקב"ה מדקדק כחוט השערה, בפרט מה שאדם זוכה לינוק מילדות. זה עצום. כמו שילד בא ואומר 'ראיתי גמל', והרי הוא ראה דבורה גדולה. הילד בקטנותו כל דבר נראה בעיניו גדול וצריך זהירות נוראה. כל סטייה בגיל זה עלולה להחריב קומה שלמה בהמשך גדילתו, אתם עוסקים בבניית היסודות של דור העתיד".

הועידה שהסתיימה קרוב לחצות הלילה, השאירה חותם עז והדים רבים אצל המשתתפים, אשר הודו נרגשות למנכ"ל בינו הרב סומך ולצוותו על הסדר והארגון המופתי, החדשנות ויצירתיות בהעברת החומר המקצועי, ועל אירוח חם ולבבי כאשר כל אלו עוד גרמו להם לצאת בתחושת התפעלות אדירה, ורבים הכירו מקרוב את מרכז 'בינו' העומד בתנופת עשיה וחולשת על מעצמה של יצירת פתרונות להתמודדות עם בני הנוער.

וועידה הרב יצחק יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד