כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
"מעל בתפקידו"

רופאים בכירים מתריעים: סכנה לילדים ולתינוקות בביה"ח

מצוקה של רופאים בכירים מיומנים במחלקה לכירורגיית ילדים בביה"ח בעפולה, לאחר פרישת מנהל המחלקה. רופאים המומים: "באמת מצופה מרופא לבצע 30 כוננויות בחודש?". הקרדיולוג היחיד שיש למערך הילדים יוצא לחופש במשך שבועיים, והכיסוי מהשבוע הבא הן בתחום הקרדיולוגיה והן בתחום כירורגיית הילדים הוא בעייתי בלשון המעטה

רופאים בכירים מתריעים: סכנה לילדים ולתינוקות בביה"ח
בית חולים העמק צילום: פלאש 90

במחלקה לכירורגיית ילדים ב"העמק" שבעפולה מבוצעים יותר מ-600 ניתוחים בשנה. מדובר במחלקה המרכזית, הנותנת שירות למאות אלפי ילדים בעמקים ובגליל. אך באופן חסר תקדים, רופאים ומנהלים בכירים בבית החולים מתריעים כי מאז תחילת החודש יש סכנה ממשית לילדים הזקוקים לניתוחים דחופים חיוניים ומצילי חיים - מאחר שאין מספיק רופאים בכירים מיומנים וזמינים שישמשו כוננים במחלקה וייתנו מענה לטיפול בילדים בשעות הערב והלילה.

הסיבה: המנהל המוערך של המחלקה, ד"ר אשר פרסמן, פרש לגמלאות - והנהלת בית החולים לא מצליחה למצוא כירורג ילדים בכיר שיכהן תחתיו. מלבדו עובדים במחלקה שני רופאים מומחים שאחד מהם אינו מבצע כוננויות ושלושה מתמחים נוספים, כך מדווח רן רזניק ב'ישראל היום'.

כבר בסוף אוקטובר התריע מנהל מיון ילדים בהעמק, ד"ר גלעד חן, בפני מנהל בית החולים החדש שנכנס ביולי לתפקידו, ד"ר מאור ממן, כי הופתע לשמוע שמתחילת נובמבר ייוותר כונן ילדים אחד בכירורגיית ילדים, בשם ד"ר אליאס מרואן. "מערך הילדים יישאר גם בתחום הזה ללא מענה מספק?, מדוע מנהלי מערך הילדים לא יודעים מזה? אני שמעתי על זה במקרה. באמת מצופה מרופא אחד לבצע 30 כוננויות בחודש? כונן חיצוני (שאינו עובד קבוע בבית החולים) אינו פתרון ראוי או הגיוני לכוננויות פעילות. הרי בתחום כירורגיית הילדים לא מדובר במתן מענה טלפוני בלבד".

לדבריו: "גם בתחום הקרדיולוגיה יש סיטואציה בעייתית: הקרדיולוג היחיד שיש למערך הילדים יוצא לחופש במשך שבועיים, והכיסוי שנקבל מהשבוע הבא הן בתחום הקרדיולוגיה והן בתחום כירורגיית הילדים הוא בעייתי בלשון המעטה - ועלול לסכן את הילדים הזקוקים לשירותים אלה. אני מדמיין את שיחת הטלפון שלי לבית חולים אחר, להעביר אליו תינוק עם התפשלות במעיים כי אין לנו יכולת לטפל בו אצלנו. אני בטוח שכמוני, גם מנהלי מערך הילדים ישמחו לדעת מה הפתרון למצוקה שהולכת להיות בכירורגיית הילדים מהשבוע הבא".

בינתיים, הפתרון של מנהל ביה"ח הוא למנות לסירוגין, למשך חודשיים, שני רופאים כממלאי מקום המנהל - ד"ר אליאס מרואן, שהתמודד על ניהול המחלקה ללא הצלחה, וד"ר באסם קעואר, סגן מנהל המחלקה בשנים האחרונות. יש לציין כי ד"ר קעואר לא מבצע כלל כוננויות במחלקה כבר שבע שנים, עקב מצבו הרפואי. ל'ישראל היום' אמר כי לא יוכל לבצע כלל כוננויות גם כשימונה לממלא מקום מנהל המחלקה.

רופאים בכירים בבית החולים טוענים שבוצע לד"ר קעואר בירור משמעתי בינואר 2018 - שבעקבותיו הנהלת בית החולים עצמה יצאה באמירות קשות נגדו.

תגובת הנהלת העמק כפי שנמסרה ל'ישראל היום': "ד"ר באסם קעואר נמנה עם המנתחים הבכירים ביותר בישראל בניתוחי ילדים, והוא אחד הבודדים בארץ המיומנים בביצוע ניתוחים מורכבים בילדים עם מומים מולדים. המחלקה נסמכה עליו רבות בניתוחים המורכבים. הטענות נגדו הן הכפשות מכוערות, שכל מטרתן לפגוע בשמו הטוב. אנו הודפים טענות אלה מכל וכל".

בית חולים העמק עפולה כירורגיה רופא ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד