כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
היום ששינה את אמריקה לעד

81 שנים למתקפה הדרמטית במלחמת העולם השנייה

בבוקר השבעה בדצמבר תקפו מטוסים יפנים את בסיס חיל הים האמריקני פרל הארבור שבהוואי. מתקפה זו הייתה המתקפה הצבאי הקשה ביותר שניחתה על ארה"ב, והתקבלה בהלם וזעזוע בציבור האמריקני. בעקבותיה, הודיע הנשיא רוזוולט על כניסת מדינתו למלחמת העולם השנייה - מהלך שבסופו של דבר הכריע אותה

81 שנים למתקפה הדרמטית במלחמת העולם השנייה
דגל יפן צילום: Unsplash

אתמול ציינה ארה"ב 81 שנים למתקפה הצבאית הקשה ביותר שהופנתה כלפיה מאז מעולם: המתקפה היפנית על בסיס חיל הים פרל הארבור, שבעקבותיה הצטרפה ארה"ב למלחמת העולם השנייה.

במהלך שנת 1941 החריף מאבקה של יפן עם מעצמות המערב. הימים היו ימי מלחמת העולם השנייה, ובעוד המעצמות היו עסוקות בעיקר בקרבות שהתנהלו בשטחן, נמשכה מלחמת יפן-סין שהחלה ב-1937. באותה עת הייתה זקוקה יפן נואשות לחומרי גלם שיעזרו למאמץ המלחמתי שלה, ובראשם נפט. בשנתה השנייה של מלחמת העולם השנייה הודיעו מעצמות המערב כי הן מטילות חרם מסחרי על יפן, כשבנוסף הן תמכו כלכלית וצבאית בסין, אויבתה של יפן. הסנקציות השונות שהטילה ארה"ב על יפן עודדו את מחשבתה כי עליה לתקוף את האמריקנים, המונעים ממנה להפוך לאימפריה רבת עוצמה.

בבוקר ה-7 בדצמבר 1941 המריאו כ-360 מטוסי קרב ומפציצים מנושאת מטוסים יפנית, כשעיניהם נישאות לעבר בסיס חיל הים האמריקני בנמל פרל הארבור שבהוואי. בשעה 7:53 ו-8:55 הפציצו מאות המטוסים את הנמל, והכו בתדהמה את האמריקנים שלא ציפו למתקפה כל כך נרחבת, ושהמודיעין שלהם פעל בצורה בלתי מקצועית ולא מספיקה. מחדל מודיעיני זה נחשב לאחד החמורים בתולדות ארה"ב, ובעקבותיו נלמדו לקחים רבים.

באותו יום טראגי איבדה ארה"ב כ-2,400 חיילים, כאשר כמעט מחיצתם נמצאו באוניית המערכה אריזונה שהתפוצצה. בנוסף לכך הושמדו כ-188 מטוסים ו-12 ספינות מלחמה. כמעט כל המטוסים האמריקנים שהיו במקום הושמדו, ומעט מאוד מהם נותרו להשיב אש ליפנים.

למחרת המתקפה היפנית על פרל הארבור הכריזה רשמית ארה"ב, אליה הצטרפו בריטניה והולנד, על מלחמה נגד יפן. כעבור שלושה ימים הכריזו איטליה וגרמניה מלחמה על ארה"ב, ובכך גררו למעשה את המעצמה האמריקנית לתוך מלחמת העולם השנייה. בסופו של דבר, כניסת ארה"ב למלחמה העקובה מדם הייתה אחת מן הסיבות שהובילו לסיומה.

המתקפה על פרל הארבור הותירה צלקת בארה"ב. תשע ועדות חקירה עסקו בה במהלך השנים, ומאות רבות של ספרים ומאמרים נכתבו אודותיה. מאז המתקפה ולכל אורך מלחמת העולם השנייה התאחדו תושבי ולוחמי ארה"ב סביב קריאה אחת: "Remember Perl Harbor" - "זכרו את פרל הארבור".

ארה''ב יפן מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד