ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024
"האחרון שיכול לדבר"

המפכ"ל לשעבר אלשיך תוקף: "בן-גביר סכנה אדירה, הייתי מתפטר"

את הדברים אמר המפכ"ל לשעבר על רקע חוק בן גביר שמקדמת הממשלה • אלשיך טען כי היה מתפטר אם החוק היה עובר בזמן כהונתו: "לו הדבר הזה מתממש אני מתפטר" • בן גביר: "חבל שלא העבירו את תיקון החוק בתקופתו, היה מתפטר והיינו חוסכים נזק האדיר שגרם למשטרה"

המפכ"ל לשעבר אלשיך תוקף: "בן-גביר סכנה אדירה, הייתי מתפטר"
רוני אלשיך צילום: צילום מסך

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך תקף בריאיון למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", שיפורסם ביום שישי הקרוב, את "חוק בן גביר" שהממשלה המסתמנת מקדמת וכבר אושר בקריאה טרומית. לדברי אלשיך "הכיוון שבן גביר מוביל אליו הוא סכנה אדירה לביטחון האישי במדינת ישראל. הוא מאמין שהוא יצליח - אבל אני רוצה לחדש לו: הוא לא מבין איך עושים את זה. הוא חושב שככה מחזירים את הביטחון האישי - ואין לו מושג".

אלשיך העביר מסר למפכ"ל הנוכחי שבתאי וטען שאם ההסכמות המסתמנות בין נתניהו לבין בן גביר היו מתרחשות בתקופת כהונתו - הוא לא היה מוכן להישאר בתפקיד.

אלשיך אמר: "לו הדבר הזה מתממש אני מתפטר. לא הייתי מסכים להיות מפכ"ל של גורם פוליטי. אני יודע מה נוסח בחוק והסכנה נורא פשוטה. אני יכול להבטיח שהתוצאה לביטחון האישי תהיה הפוכה. אני מנסה להיות ענייני ולא פוליטי, כי בן גביר לא מעניין אותי. אני איש ימין אבל ברור שלא בחרתי בו. החלפתי איתו אולי משפט אחד. כשסיימתי את התפקיד הוא אמר לי: 'הייתה לך הזדמנות לעשות קדנציה מופלאה ופספסת אותה'. הוא התכוון שלא הייתי מפכ"ל שמימש את האידיאולוגיה שלו".

המפכ"ל לשעבר הוסיף: "אני חרד לגורלה של מדינת ישראל. אני מגדל פה נכדים, אני רוצה שהם ילכו לקניון וייסעו בכבישים בשלום, וזה הולך להיפגע. כאשר מערכת אכיפת החוק תהיה כפופה להתערבות חיצונית פוליטית, אז האמון שלי ושל רבים מאזרחי מדינת ישראל יירד פלאים, וכשהוא יירד - אנחנו נהיה פה באנרכיה".

לשאלה מה בעיניו הסכנה בחזונו של בן גביר, השיב אלשיך: "אני רוצה שהציבור ידע שכאשר אכיפת החוק תהיה בידי גורם פוליטי התוצאה תהיה עוד אלימות ופחות ביטחון אישי, אבל הפעם בסדרי גודל אחרים. ואז יקומו מיליציות עצמאיות שאיש לא הסמיך אותן ויתחילו לשמור. וכאשר הן יתחילו לירות בחשודים כעבריינים, נראה מה יהיה עם המשטרה. לשם אנחנו הולכים".

אלשיך השיב לשאלה אם הוא חושב שהאג'נדה הפוליטית של בן גביר נגד המגזר הערבי תבוא לידי ביטוי בעבודת המשטרה? "לא צריך שום אג'נדה פוליטית, האזרח הערבי בבית רק צריך להקשיב לקולות הפוליטיקאים שלו, שלנו. השאלה היא מה הוא מבין? אם באת לעזור לו, אז אתה מצפה שהוא ייתן עדות ושלא יפרק את המצלמה אחרי רצח. שלא ינקה את הזירה. שישתף פעולה. כי בסוף אם הזירה שטופה והתרמילים נאספו והמצלמה פורקה - אז המשטרה פחות אפקטיבית".

על ההבטחה של בן גביר לצמצם את הפשיעה בנגב אמר המפכ"ל לשעבר: "נגיד שאני עכשיו בדואי בנגב. מה הבדואי מבין? שהמשטרה באה לשרת אותו, או להילחם בו? האם אפשר להילחם בפשיעה - ולא בטרור - בלי שיתוף פעולה של האוכלוסייה שבתוכה מתנהלת הפשיעה? אם אתה מכריז שאתה תסביר להם מי בעל הבית, המשמעות היא שאתה לא בא לשרת את אוכלוסיית הנגב אלא שאתה מסמן אותה ככזו שיש להילחם בה. אי אפשר לפרש אחרת".

בתגובה לדברי אלשיך מסר יו"ר עוצמה יהודית והמיועד לשר לבטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר: "חבל שלא העבירו את תיקון החוק לפקודת המשטרה בתקופתו של המפכ"ל לשעבר, הוא היה מתפטר והיינו חוסכים את הנזק האדיר שגרם למשטרה בתפקידו. עד היום הנזק בהפקרת בטחון הציבור ניכר ואת כשלונו הוא מנסה לכסות בהתקפה תקשורתית, במקום להכות על חטא.

לא שכחנו שאלשיך ריגל אחרי אזרחים, עסק בתפירת תיקים, היה מפכ"ל כושל, ובדבר הכי חשוב הוא לא טיפל, בבטחון ברחובות. תיקון הפקודה מאפשר לשר להתוות  את המדיניות, את העקרונות ואת הכללים, הדברים הללו לא התקיימו בתקופת אלשיך ולכן המשטרה נראתה כפי שנראתה".

ח"כ בן גביר הוסיף: "נבחר ציבור הוא לא שם גנאי, אבל אלשיך שנכשל בתפקידו כמפכ"ל, המציא את חקירות נתניהו והפך למדליף הסדרתי מחקירות המשטרה, הכניס את כל המדינה לטרללת של 5 מערכות בחירות, ופגע בזכויות אדם, הוא האחרון שיכול לדבר על המשטרה".

איתמר בן גביר רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד