כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
איום על העולם

חשש מווירוס שידלוף ממעבדה ביולוגית בסיביר

מעבדת נשק ביולוגי רוסית לשעבר הממוקמת עמוק בסיביר מדאיגה את הקהילה המדעית. הרוסים מבקשים להחיות וירוסים ששוכבים רדומים שנים רבות

חשש מווירוס שידלוף ממעבדה ביולוגית בסיביר
מעבדה. אילוסטרציה צילום: Pixabay

מדענים רוסים עלולים לגרום למגיפה נוספת בזמן שהם פועלים לחשיפת וירוסים עתיקים במעבדה בסיביר, כך הזהירו מומחים. צוותים במעבדת נשק ביולוגי לשעבר בעיר נובוסיבירסק בסיביר מבקשים להחיות וירוסים ששוכבים רדומים שנים רבות.

מדענים במרכז לחקר הווירולוגיה בחנו פגרים כמו ממותות צמריות וקרנפים מלפני אלפי שנים, במטרה לחלץ ולחקור את הזיהומים שגרמו למותם. מחקר של בעלי חיים מתים עם וירוסים רדומים נחשב כמסוכן, מכיוון שהוא עלול לגרום להעברת המחלה ליצורים חיים.

פרופסור ז'אן מישל קלברי, מהמרכז הלאומי למחקר מדעי באוניברסיטת מרסיי, אמר ל'טיימס' כי: "מחקר כזה הוא מאוד מאוד מסוכן. המערכת החיסונית שלנו מעולם לא נתקלה בסוג זה של וירוסים".

בספטמבר 2019, פיצוץ גז הרס את המעבדה, שם מאוחסנות מחלות מסוכנות ביותר כולל אנתרקס ואבולה. עובד במעבדה סבל מכוויות בפיצוץ. טעות נוספת במעבדה ב-2004 הובילה למותה של עובדת לאחר שהיא דקרה את עצמה בטעות במחט המכילה את נגיף האבולה.

המעבדה ידועה גם בהיותה אחד משני המקומות בעולם שבהם נמצא נגיף האבעבועות השחורות הקטלני. מנהלי המכון טוענים כי הוא מנוהל בצורה מאובטחת, אבל התקשורת בין מדענים מערביים והצוותים הרוסיים קטנה מאז פלישת פוטין לאוקראינה, ורבים הולכים ונעשים מודאגים מהסיכון הפוטנציאלי לבריאות הציבור, כך דווח ה'דיילי מירור'.

מומחית אבטחת וירוסים בקינגס קולג' בלונדון, פיליפה לנצוס, הזהיר כי אפילו המעבדות המאובטחות ביותר עלולות להיפרץ. "אפילו עם שיטות בטוחות בדרך כלל, תאונות עדיין יכולות לקרות". בשנת 2016, ילד אחד מת ועשרות אנשים אושפזו בבית החולים לאחר התפרצות אנתרקס בסיביר. גורמים רשמיים מאמינים שהזיהום נבע מגל חום שהפשיר וחשף פגר אייל שהיה נגוע באנתרקס לפני עשרות שנים, כ-2,300 איילים מתו בהתפרצות.

אנתרקס אבולה וירוס סיביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד