כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
דוחף להסכמים נוספים

מתחת לרדאר: נתניהו מנהל מגעים חשאיים עם סעודיה

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מנהל מגעים חשאיים עם הסעודים מאז הבחירות, כדי לקדם את רצונו בדבר הסכם שלום היסטורי בין ישראל לבין סעודיה. השליט הסעודי מוחמד בן סלמאן הביע נכונות למשא ומתן, אך מערים קשיים שונים ומציב תנאים בלתי אפשריים

מתחת לרדאר: נתניהו מנהל מגעים חשאיים עם סעודיה
מוחמד בן סלמאן צילום: משרד החוץ הסעודי

מאז הבחירות מנהל ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו משא ומתן עם סעודיה במשולש ריאד-וושינגטון-ישראל, בכדי להכשיר את הקרקע לקראת הסכם נורמליזציה שעשוי לבוא תוך זמן לא רב בין שתי המדינות, כך פרסם נחום ברנע במוסף שבת של "ידיעות אחרונות".

בריאיון שנערך כחלק מסבב ראיונות שעורך נתניהו בתקשורת הבינלאומית בשבועות האחרונים, אמר נתניהו בשבוע שעבר כי מטרתו המרכזית במדיניות החוץ שיתווה עם הקמת הממשלה, תהיה לחתום על הסכם שלום עם הסעודים, בכדי "לסיים את הסכסוך הערבי-ישראלי" לדבריו. עוד אמר כי שלום עם הסעודים "ירחיב את מעגל השלום מעבר לחלומות הפרועים ביותר שלנו".

במהלך המגעים שניהל נתניהו עם הסעודים הוא הביע את רצונו בהסכם נורמליזציה שלא יחייב אותו כלל בהתקדמות בנושא הפלסטיני. עם זאת, התחייב נתניהו לפי הדיווח להימנע מסיפוח בכל כהונתו בתמורה להסכם כזה.

מן העבר השני דורש השליט הסעודי מוחמד בן סלמאן שישראל תסדיר את יחסי מדינתו עם ארה"ב, שנקלעו למשבר. בין סלאמן לבין ביידן קיימת איבה הדדית, וסלמאן הוא לא אורח רצוי במסדרונות הבית הלבן. מצב זה מהווה קושי עבור סעודיה, שרוצה לפתור את העניין. עוד דורש סלמאן כי בתמורה להסכם נורמליזציה עם ישראל יוסר בקונגרס האמריקני האיסור על מכירת נשק מתקדם לסעודיה.

כרגע נראה כי המגעים בין שתי המדינות לא יבשילו לכדי הסכם, אך הנחישות בצד הישראלי רבה ובעלת משמעות.

הסכמי אברהם פלסטינים סעודיה סיפוח נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד