י"ט אייר התשפ"ד
27.05.2024
הטרור ביו"ש יתגבר

הערכת אמ"ן ל-2023: אלו האיומים על ישראל

באגף המודיעין מעריכים כי בשנה הבאה איראן תמשיך לנסות לחמם, לחמש ולממן טרור נגד ישראל, אבל לא תשבור את הכלים בנושא הגרעיני. בעזה וביו"ש תתגבר מגמת הטרור. חיזבאללה לא מעוניין במלחמה. ובעולם: חוסר היציבות יחמיר. המלחמה באוקראינה הוכיחה לכולם: צריך פצצת אטום

הערכת אמ"ן ל-2023: אלו האיומים על ישראל
מחבלים בג'נין צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90

מגמות גלובליות, איראן והזירה הפלשתינית – זה המשולש שעומד במוקד הערכת המודיעין השנתית של אגף המודיעין בצה"ל, שגובשה בשבועות האחרונים ותוצג בקרוב לדרג המדיני, כך דווח ב'ישראל היום'.

ההערכה השנתית מציגה קשת רחבה של אתגרים שצפויים לישראל בשנת 2023, ולצידם גם הזדמנויות. בשונה מבעבר, איראן לא מושכת אליה את עיקר תשומת הלב: היא אולי האתגר המשמעותי והמורכב ביותר, אבל אמ"ן רואה בה חלק מפאזל הרבה יותר רחב, שהחלקים שלו מחוברים בחלקם ומשפיעים זה על זה.

על פי הערכת אמ"ן, בקודקוד אחד של המשולש ימשיכו לעמוד המגמות הגלובליות שמשפיעות על ישראל ועל ביטחונה. חוסר היציבות העולמי שנובע בעיקרו מהמאבק בין ארצות הברית לסין, צפוי להימשך ואולי אף להחריף. אמ"ן מצביע על כך שהמלחמה באוקראינה האיצה את המגמה הזאת, בעיקר בהשפעות שלה על אירופה שביטחונה עורער, בלי גז זול מרוסיה ובלי שרשראות אספקה מסין (בגלל חוזים שבוטלו).

בקודקוד השני של משולש האתגרים הצפויים לישראל בשנה הקרובה עומדת איראן. לא מדובר רק בתחום הגרעין, שהוא מטבע הדברים האתגר העיקרי, אלא בהסתכלות מרחיבה על איראן כשחקנית שנמצאת "על כל המגרש". באחרונה, למשל, מזהים בישראל מעורבות גוברת של איראן בניסיון לעודד פעולות טרור ביו"ש, במטרה לחמם את השטח. הדבר מחייב את השב"כ להגביר את מעורבותו בסוגיה האיראנית, לרבות הקמת צוותי עבודה משותפים חדשים עם המוסד ואמ"ן.

באמ"ן מעריכים כי על הרקע הזה, בשילוב סיבות נוספות, צפויה להימשך מגמת האי־יציבות הביטחונית של החודשים האחרונים. איראן, כאמור, מעודדת לכך, אבל גם חמאס וארגוני טרור אחרים, ולצד זה ניכרת התגברות מחודשת של פיגועי הבודדים, וכן של התארגנויות מקומיות דוגמת "גוב האריות" בשכם, שצוברות תאוצה רבה בעיקר ברשתות החברתיות, ובעצמן מאתגרות את ארגוני הטרור המסורתיים ואת הרשות הפלשתינית עצמה.

איראן המצב הביטחוני אמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד