י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
לאחר השיחה עם נתניהו

בעקבות כוכבי: הצעת החוק של 'עוצמה יהודית'

חברי הכנסת סמוטריץ ובן גביר האשימו את הרמטכ"ל בפוליטיזציה של צה"ל, בעקבות השיחה הקשה עם נתניהו. בעוצמה יהודית לא הסתפקו רק בדיבורים והם הגישו הצעת חוק שתאריך את תקופת הצינון לרמטכ"לים לחמש שנים

בעקבות כוכבי: הצעת החוק של 'עוצמה יהודית'
אביב כוכבי צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

השיחה הקשה בין הרמטכ"ל כוכבי לבין ראש הממשלה המיועד נתניהו הביאה לא רק להודעות חריפות של יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, נגד הרמטכ"ל ולהאשמתו בפוליטיזציה של צה"ל, אלא גם למהלך של ממש.

על פי דיווח הערב (שלישי) ב'חדשות 12' במפלגת עוצמה יהודית הגישו הצעת חוק חדשה שמבקשת להאריך את תקופת הצינון לרמטכ"לים לחמש שנים. יוזם ההצעה הוא חבר הכנסת אלמוג כהן עוצמה יהודית. תחילה עלה רעיון שהצינון יהיה ל-8 שנים, אך לבסוף הוחלט שתיקון ההצעה יעמוד על 5 שנים.

כיום החוק קובע כי מרגע השחרור צריכות לעבור שלוש שנים, או מערכת בחירות אחת, כדי שהפורש יוכל להתמודד. כאמור סמוטריץ' ובן גביר מבקשים להאריך את התקופה, וכאן גם צריך לציין שבן גביר צפוי להיות גם ממלא מקום ועדת שרים לחקיקה - כך שהוא יוכל לדחוף את החקיקה הזאת של איש מפלגתו שללא ספק תשפיע גם על מה שהרמטכ"ל כוכבי מתכנן. בהסבר על החוק  מדגיש חבר הכנסת אלמוג כהן שיש לו כבוד והערכה לכוכבי, אבל אין ברירה מבחינתו אלא ליצור איזון בריא במעבר בין רמטכ"לות לכהונה פוליטית.

כזכור אמש דווח כי, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו קיים בסוף השבוע האחרון "שיחת הרגעה" עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, ברקע החשש בצה"ל מהשינויים שדרשו יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר בהסכמים הקואליציוניים מול הליכוד. 

במהלך השיחה עם נתניהו הביע הרמטכ"ל את דאגתו מהעברת סמכויות מצה"ל לגורמים חיצוניים, וביקש ממנו כי לפני כל החלטה או חקיקה ינתן לצה"ל להביע את עמדתו המקצועית. כוכבי ביקש בנוסף כי לפני כל קבלת החלטה תשמע עמדת הצבא. הרמטכ"ל הביע גם חשש רב מההשתלחות בצה"ל ופגיעה באנשיו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הרמטכ"ל שוחח בימים האחרונים עם ראש הממשלה המיועד בעקבות הפרסומים על אפשרויות החקיקה הקשורות בצה"ל. בשיחה סוכם שהחלטות הקשורות לצה"ל יתקבלו לאחר שצה"ל יציג את ההשלכות והמשמעויות הנובעות מהחלטות אלו". מלשכת נתניהו נמסר בתגובה: "לא מתייחסים לשיחות בין ראש הממשלה המיועד לבין בכירי המערכת הביטחונית".
אביב כוכבי עוצמה יהודית אלמוג כהן הצעת חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד