ה' סיון התשפ"ד
11.06.2024
בהשקעה של מאות מיליונים

מדהים: המסוע החדש שצפוי להוזיל את מחירי התבואה. צפו

מסוע הגרעינים באשדוד שהוקם בעלות של כ-240 מיליון ₪ צפוי להוזיל את מחירי שינוע התבואות בישראל עבור היבואנים, המובילים והצרכנים | המסוע החדש יסיט כ-40% מהתבואה המיובאת לישראל מהצפון לדרום מהלך שיגרום לחסכון משמעותי למשק

מדהים: המסוע החדש שצפוי להוזיל את מחירי התבואה. צפו
המסוע החדש צילום: רענן כהן

חברת נמלי ישראל הודיעה כי קיבלה את אישורי מוסדות התכנון והבניה להפעלתו של מסוע הגרעינים החדש באשדוד והוא יחל לפעול באופן סדיר ומלא לטובת כלל המשק הישראלי. מסוע התבואות באשדוד הוא פרויקט דגל של חנ"י ובמסגרתו יפרקו גרעינים מאוניות גרעינים שעוגנות ברציפי נמל אשדוד אל מסוע הגרעינים שיוביל את הגרעינים באמצעות סרטים אל ממגורת אשדוד הממוקמת במרחק של כ-2.2 ק"מ.

המסוע בנמל אשדוד/צילום רענן כהן

בפרויקט הושקע סכום של כ-240 מיליון שקלים והוא צפוי לחולל מהפכה של ממש בכל הקשור להובלת תבואות מנמלי הים ללקוחות במרכז ובדרום ישראל. הקמת המסוע והשימוש בו צפויים להוזיל את מחירי שינוע התבואות בישראל עבור היבואנים, המובילים והצרכנים.

המסוע החדש באשדוד הוא פרויקט שנמצא בביצוע במשך כ-3 שנים. המסוע שהוקם הוא חדשני ובו יש שתי מסילות שמאפשרות יכולת של העברת תבואה בקצב של 600 טון לשעה, ו 1200 טון לשעה, כלומר בקצב מרבי של 1800 טון לשעה. המסוע ממוקם ברציף 21 בנמל אשדוד לאורך של כ-300 מטר ומשם הוא ממשיך עוד כ-2.2 ק"מ עד לממגורות. המסוע נמצא לכל אורכו על עמודים בגובה של 5.5 עד 14 מטרים מעל הקרקע. 

המסוע מחליף את שיטת הפריקה שהיתה נהוגה עד כה בנמל אשדוד, פריקה שמשנעת גרעינים באמצעות עשרות משאיות המקשרות בין הנמל לממגורה, ובכך יאפשר העברת גרעינים בצורה ישירה, מהירה ויעילה יותר. במקום פריקה ידנית, המסוע יופעל באופן אוטומטי, תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של איכות סביבה. 

מנתוני חנ"י עולה שלישראל מיובאים מדי שנה כ-5 מיליון טון של תבואה מסוגים שונים. על פי ההערכות, הפעלת המסוע תביא להפחתה של כ-40% מתנועת המשאיות עמוסות הגרעינים שיוצאות מהצפון לטובת לקוחות במרכז ודרום ישראל. דבר זה יוביל להקלה משמעותית על דרכי הגישה לנמלים בחיפה, ובנוסף יחלק את עומס ייבוא הגרעינים ומוצריו בין צפון הארץ (חיפה) לדרומה (אשדוד), באופן שעשוי להפחית עשרות אלפי משאיות בשנה מכבישי הארץ. להפחתה זו צפויה השפעה חיובית רבה על עומסי התנועה, הבטיחות בדרכים וזיהום האוויר. בנוסף, הדבר יוביל להוזלה בתעריפי ההובלה שבסופו של דבר תגיע גם לכיסו של הצרכן הסופי. 

את המסוע החדש תפעיל עד לסוף חודש מאי 2028 חברת לוגיסטיקר מקבוצת ממן, מפעילת הממגורה בעורף נמל אשדוד. בלוגיסטיקר גייסו וביצעו הכשרות לעובדים לתפעול המסוע, ובמקביל עובדים על שידרג והטמעת מערכת מידע מתקדמת, שתאפשר ניהול מקצועי ויעיל של הממגורה והמסוע. 

מנכ"ל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל: "מסוע הגרעינים באשדוד הוא פרויקט דגל של חנ"י ויש באפשרותו להשפיע רבות על המלחמה ביוקר המחייה בישראל. הפרויקט משלב בין ערכי הקיימות בהם חנ"י דוגלת. מעבר לחסכון הכספי ליבואנים, למובילים ולצרכנים, מדובר גם בבשורה חשובה לאיכות הסביבה ולהפחתת תנועת המשאיות באזור נמלי הים בחיפה. חנ"י מקדמת פרויקטים רבים של תשתיות שבסופו של דבר יוצרים מהפכה של ממש במשק הישראלי, מגבירים את התחרות ומאפשרים הוזלה של תעריפי ההובלה והשינוע".

מנכ"ל חברת לוגיסטיקר, זאב מנצור: "אנו עוברים להפעיל את מסוע התבואה באופן מלא, 18 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע. המשמעות התפעולית היא שזמן הפריקה של אוניית תבואה בנמל אשדוד עומד להתקצר בכ- 75% בהשוואה לקצב כיום. אם נוסיף לכך, שהחל מה-9.2 רציף 21 בנמל אשדוד יוגדר כייעודי לאוניות תבואה, אזי ניתן לומר בוודאות כי אנו נמצאים לקראת פתרון אופרטיבי לעיוות היסטורי בישראל, שעודד את אוניות התבואה לפרוק את התבואה בנמל חיפה המרוחק". 

עוד מוסיף מנצור, "אנו נמצאים בקשר ישיר מול ראשי איגוד יבואני התבואה ופועלים מולם בשקיפות מלאה על מנת למקסם את היעילות של תהליך קליטת ופריקת התבואה בנמל אשדוד והתאמתו לקצב הגידול השנתי בענף. במקביל, אנו פועלים מול חנ"י על תוכניות להגדלת קיבולת הממגורה, הוספת תאי פריקה למשאיות ושדרוג מערכות השליטה והבקרה של המסוע. כל אלה במשולב, יאפשרו ליבואנים בסופו של יום להוזיל בצורה משמעותי את עלויות השינוע של התבואה ובהמשך ישיר יתרום להוזלת יוקר המחייה בישראל".

 

 

חיטה צרכנים הוזלה יוקר המחיה נמל יבואנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד