ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
"סחר בדם"

תחקיר ה'ניו יורק טיימס': ארגוני טרור משתלטים על משפחות ההרוגים

ארגוני טרור פלסטיניים, ממהרים להשתלט על הרוגים פלסטינים ולתייג אותם כ'שהידים' שנהרגו על ידי ישראל. לטענת המשפחות, הדבר גורם להם נזק. "קבוצות פוליטיות חמושות שמשתלטות על ההרוגים, פוגעת באבחנה בין אזרח ללוחם"

תחקיר ה'ניו יורק טיימס': ארגוני טרור משתלטים על משפחות ההרוגים
מחבלים של הג'יאהד האסלאמי בעזה צילום: Attia Muhammed/Flash90

שנה קטלנית ביותר לפלסטינים על ידי ישראל מאז 2005, עם לפחות 166 הרוגים. לטענת ארגונים פלסטיניים, מבין ההרוגים הפלסטינים הרוב היו אזרחים. ישראל הגבירה את המעצרים כאשר טרוריסטים פלסטינים הרגו 19 ישראלים, רובם אזרחים, בחמש התקפות קשות בין מרץ למאי בשנת 2022.

מספר ההרוגים הפלסטינים הגבוה גילה את הנוהג של קבוצות פלסטיניות חמושות ופוליטיות הטוענות שההרוגים הם פעילים של הקבוצות, ולטענת פלסטינים, המהלך מטשטש את ההבחנה בין אזרחים לטרוריסטים חמושים. זו מסורת שחלק מהמשפחות מתנגדות לה, ואומרות שהן לא רוצות שיקיריהן ישמשו למטרות פוליטיות.

החיפזון של ארגונים חמושים לקחת חסות על ההרוגים ולתייג אותם כשהידים מדאיג חלק מהפלסטינים, שמרגישים שהמהלך משמש את ישראל כדי להצדיק ירי גם כאשר האזרחים הם הקורבנות.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח, כי חלק מהפלסטינים רואים בנוהג כדרך "להוקיר קדושים". אחרים קוראים לזה "סחר בדם" ודרך של קבוצות חמושות המתחרות זו בזו כדי לחזק את המוניטין שלהן בטענה לקשר עם פלסטינים שנהרגו על ידי ישראל.

"איך מודדים את העבודה של כל פלג חמוש? לפי מספר הקדושים ומספר האסירים שיש להם", אמר מוחמד אל-סבג, איש הפתח בג'נין לעיתון "למרבה הצער, המדידה היא העלות שמשלמים".

ה'ניו יורק טיימס' מדווח, כי כשהגיע הישאם אבו נאיס להיפרד מבנו מוחמד, שעות לאחר שנהרג על ידי כוחות צה"ל הוא היה בהלם כל כך עד שלא הבחין בדגל השחור של הג'יהאד האיסלאמי עטוף על גופו של בנו.

מחוץ לחדר המתים, משך אותו הצידה נציג של תנועת הפתח, המפלגה השולטת ברשות הפלסטינית, ושאל: "האם אתה רוצה להשאיר אותו בג'יהאד האיסלאמי או שאתה רוצה שהוא יהיה חלק מפתח?". אבו נאיס, בן 48, היה בהלם. 'הבן שלי לא היה הג'יהאד האסלאמי או הפתח' אמר לאיש. "למוחמד לא היה שום קשר לפוליטיקה או להתנגדות", אמרה אימו. "חייו היו מהבית לעבודה ומהעבודה לבית".

דובר הג'יהאד האסלאמי אישר לעיתון כי אבו נאיס לא היה חבר בארגון הטרור, ומסר שהוא לא תויג על ידה כחבר בארגון, אלא רק התאבל עם המשפחה. אבל מספר ימים לאחר מותו של אבו נאיס בספטמבר האחרון, אנשי הג'יהאד האסלאמי תלו שלט מחוץ לבית המשפחה ובו נכתב: "הג'יהאד האיסלאמי והזרוע הצבאית שלו מכבדים את השהיד הגיבור מוחמד אבו נאיס".

אביו של אבו נאיס לא רצה את השלט והוא ישב בסלון המשפחה במשך חודש. "בגלל המילים האלה ישראל עלולה להשתמש בתירוץ ולומר, 'לא הרגנו אזרח' אמר. אבל מאוחר יותר הוא התרצה לאחר שאשתו ובני משפחתו אחרים שכנעו אותו שהג'יהאד האסלאמי יכול לעזור בתמיכה כלכלית בילדיו של בנו.

במקרה נוסף מתאר כתב העיתון, כי ב-22 בנובמבר האחרון, אחמד אמג'ד שחאדה צעיר פלסטיני נהרג בסמוך לקבר יוסף. לאחר הירי קבוצות חמושות מקומיות, כולל גוב האריות, אמרו כי הן תקפו את החיילים בכדורים ובמטעני חבלה. גוב האריות השתלט על מסע הלוויה של בנו וארגון פתח ארגן את אוהל האבלים, לטענת המשפחה, ארגוני הטרור חייבו את המשפחה לשים דגלים של הארגונים בזמן הלוויה על מיטת ההרוג.

משפחת הרוג נוספת סיפרה, כי המשפחה אמרה שלא התייעצו איתם לגבי הכרזות או שלטים. במהלך מסע הלוויה של הרוג פלסטיני כוסתה גופתו בדגל פלסטין ועליו ילקוט בית הספר שנשא כשנהרג. "אם הבן שלי נשא רובה לוחם, הייתי אומר שהוא לוחם. אבל למה לי לשקר?" אמר אביו של מחמוד עבדול ג'אלאל אל-סעדי, שנהרג בשבועות האחרונים מאש צה''ל, "אתה עוזר לכיבוש כשאתה הופך ילד ללוחם".

ניו יורק טיימס ארגוני טרור חמאס הג׳יהאד האיסלמי פתח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד