ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
"תחושה של אי וודאות"

מדד המכון הישראלי: רוב הציבור החילוני חושש מהממשלה

על פי תוצאות המדגם, כחודשיים אחרי הבחירות חלה ירידה ממוצעת של 6% באופטימיות לגבי עתיד השלטון הדמוקרטי הישראלי. בנוסף, 75% מהמרואיינים ענו כי השפעת החרדים על הפוליטיקה הישראלית גדולה ביחס לחלקם האוכלוסייה

מדד המכון הישראלי: רוב הציבור החילוני חושש מהממשלה
נתניהו וחלק משרי הממשלה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מדד הקול הישראלי של המכון הישראלי לדמוקרטיה לחודש דצמבר 2022 פרסם היום (רביעי) מדגם המצביע על כך שלמרות הקמת הממשלה, התחושה הרווחת בציבור הישראלי היא של אי ודאות מעורבת בחשש לגבי העתיד במגוון תחומים, לא רק בקרב מי ששייכים לשמאל ולמרכז, אלא גם בקרב מצביעי הימין.

מתוצאות המדגם עולה כי כחודשיים אחרי הבחירות חלה ירידה ממוצעת של 6% באופטימיות לגבי עתיד השלטון הדמוקרטי הישראלי, מ-46% בנובמבר ל-40% בדצמבר. בקרב היהודים נמצאה ירידה מ-48% בנובמבר ל-42% במדידה האחרונה, ובקרב הערבים, שם שיעור האופטימיים היה נמוך יותר מלכתחילה, הייתה תזוזה קלה, מ-34% בנובמבר 33% בדצמבר.

פילוח של מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים מראה בכולם ירידה בשיעור האופטימיים לגבי עתיד השלטון הדמוקרטי בישראל, כאשר הירידה הגדולה ביותר היא במחנה המרכז והקטנה ביותר - במחנה השמאל, שמלכתחילה שיעור האופטימיים בו היה נמוך בהרבה מאשר בשני המחנות האחרים.

בשני הנושאים השיעור הגבוה ביותר של המרואיינים בסקר צופים השפעה שלילית. בנושא השינוי הצפוי במעמד הבינלאומי של ישראל נרשם בקרב היהודים פער עצום בין המחנות הפוליטיים: בשמאל 85% צופים שינוי לרעה ובמרכז 74%. לעומת זאת בימין רק 36% מעריכים כי מעמדה של ישראל ייפגע בעקבות הקמת הממשלה החדשה. בנושא זה ההבדל בין מדגם היהודים למדגם הערבים קטן - כמחצית בשני הציבורים צופים שינוי לרעה, 52% ו-49% בהתאמה.

המכון הישראלי לדמוקרטיה סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד