י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
נחיל רחפנים

אסטרטגיה צבאית? רוסיה מגבירה את השימוש במל"טים

רוסיה משתמשת במל"טים חד-פעמיים בנויים בפשטות כדי להטיל אימה על אזרחים באוקראינה. אך הפעלת מערכות מפני ההתקפות עשויה לגבות מחיר יקר. המל"ט פועל על מדחף אחורי המופעל על בנזין. הוא רועש למדי, והמהירות המרבית שלו נמוכה יחסית - 200 קילומטרים לשעה 

אסטרטגיה צבאית? רוסיה מגבירה את השימוש במל"טים
מל"טים איראניים צילום: Iran international

לרוב הם באים בלילה. תושבים בערי אוקראינה שומעים את הפיצוצים של מל"טי קמיקאזה רוסיים בתדירות רבה. אבל המונח "קמיקזה" מטעה במקצת בהקשר הזה. התקפות קמיקזה היו משימות התאבדות שבוצעו במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי טייסים יפנים צעירים, שריסקו את מטוסיהם לתוך ספינות של בעלות הברית כדי ליצור נזק רב ככל האפשר. מותו של הטייס היה חלק מהותי מהקונספט כולו.

למל"טים, לעומת זאת, אין טייסים אנושיים. המונח "שימוש חד פעמי" יתאים יותר, מכיוון שבניגוד למל"טים הטורקיים, שחוזרים לאחר התקפות הפצצה או טיסות סיור, מל"טים המכונים קמיקאזה מושמדים במהלך התקפות.

דגם מל"ט הקמיקזה הנפוץ ביותר באוקראינה הוא 'שאהד 136'. הוא מיוצר באיראן, אורכו כ-3.5 מטרים עם כנפיים באורך 2.5 מטרים. המל"ט יכול לשאת 50 ק"ג של חומר נפץ. הוא פועל על מדחף אחורי המופעל עם בנזין. הוא רועש למדי, והמהירות המרבית שלו של 200 קילומטרים לשעה נמוכה יחסית, כך בניתוח מענין של  תאגיד השידור הגרמני DW.

עם זאת, יש לו טווח של עד 2,000 קילומטרים, גם אם הטווח האמיתי של המל"ט הוא למעשה נמוך ממה שהיצרנים האיראנים שלו טוענים, הוא עדיין רחוק משמעותית מרחפני קמיקזה אחרים. מל"טים כאלה יכולים להגיע לכל עיר אוקראינית מרוסיה.

מל"ט השאהד 136, בנוי פשוט מאוד. שלא כמו מל"טים מתוצרת אמריקה, יש להכניס מטרה מראש לגרסה האיראנית, המל"ט טס לעברו בכוחות עצמו, ולא ניתן לשנות את המטרה רטרואקטיבית. מכאן ואילך, הרחפן פועל באופן אוטונומי לחלוטין.

מל"טים קמיקזה מכונים לעתים קרובות "תחמושת משוטטת" מכיוון שהם מסתובבים באזורי מטרה במשך זמן מה ותוקפים רק לאחר שמאותרת מטרה. בניגוד לשאהד האיראני, מל"טים אחרים יכולים לרחף מעל אזור מסוים לפני שהמפעיל על הקרקע מקצה לו מטרה. המטרות יכולות להיות אפילו ניידות. לאחר מכן, המל"ט טס לעבר המטרה על פי פקודה והוא עצמו מושמד במהלך המתקפה.

לשהאד 136 האיראני, אין סיכוי מול טכנולוגיית הגנה אווירית מודרנית. מומחים צבאיים טוענים גם שהוא אינו מתאים לשימוש בקו החזית. אבל נראה שזו לא המטרה של הצבא הרוסי במלחמתם באוקראינה בכל מקרה. לשימוש במל"טי הקמיקאזה יש בבירור מטרה נוספת: הרס תשתיות אזרחיות ומבני מגורים כדי להפיץ פחד בקרב האוכלוסייה.

מחירו של אחד הוא כ-20,000 דולר, כל אחד, מל"טים קמיקזה הם זולים יחסית. מכיוון שגם קל להשיג את החלקים שלהם, זה מעלה את השאלה האם יש טעם לפרוס מערכת הגנה מודרנית נגד טילים כאשר כל טיל בודד עולה פי כמה ממה שעולה מל"ט קמיקאזה.

כדי לסבך את העניינים יותר, רוסיה פרסה נחילים שלמים של מל"טים מסוג שאהד. גם אם חלקם יופלו, אחרים עדיין יגיעו ליעדים שלהם. גרוע מכך, המלחמה נגד המל"טים קושרת את ההגנה הצבאית והאווירית של אוקראינה, ומרחיקה אותם מהחזית במקום שבו הם נחוצים. נראה שגם זה חלק מהאסטרטגיה של רוסיה. מומחי צבא מערביים מאמינים שמל"טי הקמיקזה משמשים תחליף לטילי השיוט הרוסים היקרים בהרבה, שנמצאים במחסור הולך וגובר ברוסיה.

מל"טי הקמיקזה הפשוטים והזולים אינם ממלאים תפקיד משמעותי בשדה הקרב. רוסיה כנראה משתמשת בהם בשל השפעתם הפסיכולוגית, בתקווה לשחוק את האוכלוסייה האזרחית באוקראינה.

איראן מל"טים מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד