י"ב סיון התשפ"ד
18.06.2024
"לחייב את נתניהו להתייצב במליאה"

הרחבת החוק | נחשף: זו העלות של כל ח"כ נורבגי

בוועדה החוקה של הכנסת דנו בהצעת החוק שתגדיל את השימוש ב"חוק הנורבגי" כך שמפלגות גדולות יוכלו עד שליש סיעה להתפטר לטובת החברים האחרים. באופוזיציה תקפו והעלו שיחייבו שרים שאינם ח"כים להתייצב במליאה. "הייתי עושה מו"מ לכך שתהיה חובת נוכחות של שני שרים במליאה בכל עת"

הרחבת החוק | נחשף: זו העלות של כל ח"כ נורבגי
מליאת הכנסת צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ועדת החוקה המשיכה היום (שני) להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק שתרחיב את השימוש בהסדר המכונה "החוק הנורבגי" בעבור סיעות גדולות יחסית, כך ש"התקרה" לא תהיה 5 ח"כים, ובמקום זאת, בסיעות שמספר חבריהן הוא 18 ומעלה – יוכלו להפסיק את חברותם עד שליש מחברי הסיעה.

במהלך הדיון דנו במעמדם של חברי הכנסת הנורבגים והוצע כי בין ההתפטרות השרים ועד כניסת חברי הכנסת הנורבגים יינתן חודש לחבר הכנסת לסיים את כהונתו, וכן לקבוע בחוק כי שר שהתפטר כדי לדחוק חבר כנסת בנורבגי לא יוכל לחזור לשולחן הממשלה.

עוד הציעו בדיון לקבוע מנגנון שיחייב את השרים הנורבגים להגיע לדיוני הכנסת: "יש חשיבות להתייצבות במליאה וייתכן שיש לקבוע שבדיון בו יש חובת התייצבות של רה"מ במליאה החובה תהיה גם על שריו, או לפחות השרים שאינם ח"כים או לפחות אחד מכל סיעה", הציע ח"כ גלעד קריב.

ח"כ אלעזר שטרן הציע: "יש משמעות גדולה מאוד של שרים באולם המליאה. בממשלה עם כ"כ הרבה שרים ונורבגיים הייתי עושה מו"מ לכך שתהיה חובת נוכחות של שני שרים במליאה בכל עת".

ח"כ עבאס אמר: "שינוי כזה מחליש את יכולת חברי הכנסת להשפיע על השרים ואולי בקדנציה הבאה נזכה לראות שהחוק מתיר לכולם להתפטר מהכנסת ולהשתחרר מהמחויבות שלהם כשרים לעבוד עם הכנסת".

באופן מגוחך, חבר הכנסת יואב סגלוביץ' מיש עתיד שמימשה את החוק הנורבגי, תקף את החוק: "יש בחירות לכנסת והציבור בוחר ח"כים ולא ממשלה. האזרחים לא מצביעים על מספר 22 או 27 מבחינת שיטת ההצבעה. אנחנו נמצאים בסעיף תקלה בו יש כנסת קטנה מדי אל מול ממשלה. כרגע יש יותר מדי שרים ופחות מדי ח"כים, לכן צריך לדון על גודלה של הכנסת באופן שיפתור דברים נוספים" לדבירו ״מי שנכנס לתפקיד הזה צריך להישאר בכנסת ולעבוד יותר קשה".

ח"כ עופר כסיף אמר: "הנגזרות התקציביות של החוק הזה בלתי נסבלות בעיקר לאור המשבר החברתי כלכלי והסבל על רוב אזרחי המדינה, ועל השכבות החלשות שמשלמות את המחיר הכבד. אני רואה זאת כיריקה בפרצופם אבל זו לא הבעיה היחידה. אנחנו עוברים עכשיו הפיכה משטרית למשטר דיקטטורי מוחלט, החוק הזה הוא חלק מהחלשת הכנסת אל מול הממשלה. הממשלה במשטרים כאלו שולטת בכנסת ויכולה לעשות מה שהיא רוצה באמצעות הקואליציה".

בדיון נחשף על ידי ראש צוות בכיר במרכז המחקר והמידע של הכנסת את העלות התקציבית השנתית בגין הרחבת "החוק הנורבגי" עד 9.75 מיליון ₪ בכנסת ה-25 והרכב הממשלה הנוכחי.

עוד הוצג כי בשנתיים האחרונות חלה עלייה בעלות השנתית הישירה בגין כל ח"כ מ-1.7 מיליון ₪ ל1.95 מיליון ₪. "מדובר בעלויות הישירות בלבד- צפי לעליית שכר חברי הכנסת, אחזקת הלשכה, הוצאות הקשר עם הציבור וגידול בעובדי הכנסת, שירותים משרדיים ואחרים של הכנסת עצמה ככל שתידרש הגדלה של הייעוץ המשפטי, בגין ח"כים נוספים".

החוק הנורבגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד