כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
התרחישים והאפשרויות

מתח פוליטי: לקראת הכרעה בשאלת מינויו של דרעי לשר בממשלה

בתחילת השבוע שעבר התכנסו בירושלים 11 שופטי בית המשפט העליון בכדי לדון בשאלת מינויו של אריה דרעי לשר בממשלה הנוכחית | בינתיים, עד לפרסום ההחלטה בעניין, בקואליציה נערכים לאפשרות המסתמנת כי מינויו ייפסל, וייאלצו לעקוף את החלטת בג"צ באחת מהאפשרויות

מתח פוליטי: לקראת הכרעה בשאלת מינויו של דרעי לשר בממשלה
אריה דרעי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המערכת הפוליטית נערכת לקראת הכרעת 11 שופטי בית המשפט העליון בעניין מינוי אריה דרעי לשר בממשלה, כשהערכה הגוברת היא שהושפטים יפסלו את דרעי מלכהן כשר והכנסת תיאלץ להתגונן ולקדם חקיקה עוקפת בג״ץ.

שבוע וחצי כבר חלף מאז הדיון, וההכרעה הסופית תפורסם עד לסוף השבוע, כך מעריכים במערכת הפוליטית. גם בש״ס הפנימו שבג״צ יורה לראש הממשלה לבטל את מינויו של דרעי כשר בממשלה בה הוא מכהן כשר הבריאות והפנים.

עם פרסום ההחלטה עומדת בפני הממשלה והקואליציה כמה אפשרויות כדי לעקוף את בג״צ, הראשונה היא ביטול עילת הסבירות, הנימוק שכנראה בגינו ייפסל דרעי, או מינויו של דרעי לראש ממשלה חליפי.

ביטול עילת הסבירות הוא ההליך הסבוך יותר, ידרש חקיקה שתימשך כמה שבועות ושמא חודשים, ואז ימונה דרעי מחדש לתפקיד שר בממשלה כאשר לבג״צ לא תהיה כל סמכות לפסול את מינויו פעם נוספת.

האפשרות השנייה היא מינוי דרעי לראש ממשלה חליפי, כך הוא לא יהיה שר בפועל באחד ממשרדי הממשלה ואחד מחברי הכנסת או השרים המכהנים ימונו לשרים במשרד הבריאות והפנים, מינוי דרעי לראש הממשלה החילופי משמעותה השבעת ממשלה מחדש.

ההליך הקצר יותר היא הצבעת אי אמון קונסטרוקטיבי מחדש, בו ימונו מחדש כל השרים ויצהירו אמנוים בכנסת, ימונו מחדש תפקידי סגני השרים, הליך שימשך כמה שעות והצבעה חדשה בכנסת.

החלטת בגצ שר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד