י"ז אייר התשפ"ד
25.05.2024
כך הגיבה רוסיה

המדינה הענייה הצילה את אוקראינה אך נאלצה לשמור על כך ​​בסוד

כך המדינה הענייה ביותר של האיחוד האירופי הצילה בסתר את אוקראינה: הבולגרים סיפקו דלק ותחמושת לקייב, אך נאלצו לשמור על האספקה ​​בסוד בגלל פוליטיקאים פרו-מוסקביים בממשלה | "הצד הנכון של ההיסטוריה"

 המדינה הענייה הצילה את אוקראינה אך נאלצה לשמור על כך ​​בסוד
המלחמה באוקראינה: אילוסטרציה צילום: משרד ההגנה האוקראני

באביב האחרון, צבא אוקראינה היה זקוק נואשות לדלק ותחמושת מהתקופה הסובייטית כדי להילחם ברוסים. הישועה הגיעה מאזור לא צפוי: בולגריה.

הודות לפוליטיקה הפנימית השברירית שלה והנטיות הפרו רוסיות של חלק ניכר מהאליטה שלה, בולגריה נאלצה במהלך הפלישה להדגיש שהיא לא מחמשת את אוקראינה.

עם זאת, זה היה מסך עשן, לפי תחקיר של היומון הגרמני WELT ואתר 'פוליטיקו' הודות לשכנוע מצד שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, ראש ממשלת בולגריה לשעבר קיריל פטקוב ושר האוצר שלו, אסן ואסילב, השתכנעו לסייע לאוקראינים, בולגריה השתמשה במתווכים כדי לספק לקייב אספקה ​​חיונית של נשק. תחמושת וסולר בנקודת זמן קריטית של הלחימה בשנה שעברה.

בזמן שפטקוב, שהיה ראש ממשלת בולגריה בפרוץ המלחמה, ניסה למשוך את המדינה למסלול פרו-נאט"ו מערבי יותר, הוא נאלץ להתמודד עם פוליטיקאים פרו-קרמלין, כולל שותפיו לקואליציה, הסוציאליסטים, שהם ממשיכי דרכה של המפלגה הקומוניסטית הישנה. הוא אפילו נאלץ לפטר את שר ההגנה שלו בגלל חוסר שיתוף פעולה. פטקוב ביקש בפומבי להמעיט ברעיון שבולגריה תסייע עם נשק מתקופת ברית המועצות ותחמש את אוקראינה.

בעוד המפלגה הסוציאליסטית כינתה את משלוחי הנשק בולגריים לכוחות אוקראינים "קו אדום", פקידיו של פטקוב השתמשו בחברות תיווך בבולגריה ומחוצה לה כדי לפתוח נתיבי אספקה ​​באוויר וביבשה דרך רומניה, הונגריה, ופולין. "אנו מעריכים שכשליש מהתחמושת הדרושה לצבא האוקראיני בשלב המוקדם של המלחמה הגיע מבולגריה", אמר פטקוב ל-WELT.

הסולר שסיפקה בולגריה לאוקראינה עובד מנפט גולמי רוסי בבית זיקוק בים השחור, שהיה שייך אז לחברת Lukoil הרוסית. "בולגריה הפכה לאחת מיצואניות הסולר הגדולות ביותר לאוקראינה ולעתים כיסתה 40 אחוז מהצרכים של אוקראינה", אמר שר האוצר לשעבר ואסילב ל-WELT.

קולבה אמר ל-WELT "ידענו שבמחסנים בבולגריה יש כמויות גדולות של התחמושת הדרושה אז הנשיא זלנסקי שלח אותי להשיג את החומר הדרוש", אמר קולבה.

מול בקשות נואשות של אוקראינה, ראש הממשלה פטקוב השיב כי מצבו בפרלמנט "לא קל", אך הוא יעשה "כל מה שביכולתו".

"קיריל פטקוב הראה יושרה, ואני תמיד אהיה אסיר תודה לו על שהשתמש בכל הכישורים הפוליטיים שלו כדי למצוא פתרון", אמר קולבה. הסיפור, לדבריו, היה פשוט: בעוד כמה מחברי הקואליציה הבולגרית התייצבו לצד רוסיה, פטקוב החליט "להיות בצד הנכון של ההיסטוריה ולעזור לנו להגן על עצמנו מפני אויב חזק הרבה יותר".

"התעשייה הצבאית הפרטית שלנו ייצרה במלוא המהירות", אמר פטקוב. באפריל אשתקד נראו מטוסי מטען "עמוסים עד אפס מקום" בכלי נשק שטסים בין בולגריה לפולין. מה שידוע הוא שנמל התעופה ז'שוב בפולין, 70 קילומטרים מהגבול האוקראיני ואובטח מקרוב על ידי נאט"ו, הוא נקודת שילוח מרכזית. "דאגנו שהנתיב היבשתי דרך רומניה והונגריה יהיה פתוח גם למשאיות", אמר פטקוב.

קולבה אישר את האספקה ​​הזו. הוא הדגיש כי לא מדובר במתן סיוע צבאי ישירות לאוקראינה של ממשלת בולגריה, "אלא בכך שניתנה לחברות וחברות אוקראיניות ממדינות נאט"ו הזדמנות לרכוש את מה שצריך מספקים בולגרים". ארה"ב ובריטניה שילמו עבור האספקה. המפלגה הסוציאליסטית בממשלה כל הזמן איימה לפרק את הקואליציה אם תהיה תמיכה ישירה בקייב, אך לא יכלה, כי לא הייתה תמיכה כזו רשמית.

הרוסים גילו בשלב מאוחר כי הבולגרים עבדו עליהם וסייעו לאוקראינים, בולגריה היתה תחת התקפת סייבר. ב-27 באפריל חברת גזפרום הרוסית הפסיקה לספק גז לבולגריה, בתוך 24 שעות הציג ראש הממשלה פטקוב פתרון שיאפשר לכמעט 7 מיליון תושבי בולגריה להסתדר ללא גז מרוסיה. הוא ארגן שתי מכליות של גז טבעי נוזלי מארצות הברית - באותו מחיר כמו שגזפרום גבתה.

פטקוב שבינתיים הפסיד באצבעת אי אימון, מתעקש שדבר אחד הוא בלתי הפיך: "הראינו לעולם שאפשר להסתדר בלי להיות תלויים ברוסיה".

ארה''ב בולגריה בריטניה מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד