כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מרוץ נגד הזמן

נדיר בישראל ובעולם: השתלת כבד רביעית לבן 22

תרומת הכבד הרביעית הובאה מקפריסין במבצע מיוחד של המרכז הארצי להשתלות | שלוש מהשתלות הכבד האחרונות בוצעו בשנה וחצי האחרונות | ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות: "אנחנו נאבקים על חיי כל מועמד להשתלה. מדובר בהשתלה מורכבת ונדירה גם ברמה העולמית"

נדיר בישראל ובעולם: השתלת כבד רביעית לבן 22
הכניסה לבית החולים בלינסון צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בבית החולים בילינסון בוצעה השתלת כבד נדירה ומורכבת במרוץ נגד הזמן שכמותה בוצעו בודדות בעולם, מדובר בהשתלת כבד רביעית למטופל צעיר. ההשתלה נערכה על ידי ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת ההשתלות בבית החולים בילינסון מקבוצת הכללית.

באופן יוצא דופן ובשל היסטוריית ההשתלות של המקבל, תרומת הכבד שהובאה מקפריסין כללה גם הבאה של כלי דם של התורם על מנת להגביר את סיכויי הקליטה של הכבד.

המושתל הוא ליאב טיב, בחור בן 22, תושב עוטף עזה, שאובחן בגיל 14 שהוא סובל ממחלת אי ספיקת כבד חריפה. ליאב עבר את השתלת הכבד הראשונה בגיל 14. את תרומת הכבד הראשונה קיבל ליאב מאביו שהעניק לבנו אונת כבד אך לאחר שנה התגלה שהכבד אינו מתפקד ברמה גבוהה וליאב חזר לרשימת ההמתנה להשתלה.

לפני שנה וחצי ליאב עבר את ההשתלה השנייה שעברה בהצלחה אך לאחר כשנה הגוף דחה את הכבד. מרגע זה החל מרוץ נגד הזמן שחייו של ליאב תלויים על כף המאזניים. אם לא יקבל במהירות כבד חדש סיכוייו לחיות אפסו.

לרוע מזלו של ליאב, גם במהלך ההשתלה השלישית שנערכה לפני שלושה חודשים הכבד חדל לתפקד לאחר שעורק הכבד נחסם בשל דלקת אזורית שהתפתחה באזור. במשך כל התקופה הזאת ליאב מאושפז בבית החולים ונע בין חיים למוות, ממתין להשתלה נוספת שתציל את חייו.

לפני עשרה ימים בוצעה השתלת הכבד הרביעית במבצע הטסה מיוחד של המרכז הארצי להשתלות שאיתר כבד מתאים לליאב בקפריסין. ניתוח ההשתלה עבר בהצלחה. ליאב כעת מתאושש במחלקת השתלות.

ד"ר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבית החולים בילינסון מקבוצת הכללית אומר כי "אחרי אלפי השתלות כבד שבוצעו אצלנו אני בהחלט יכול להעיד שזוהי השתלה יוצאת דופן מבחינה רפואית ובהיערכות הצוותים במבצע מורכב שכזה. גם אנחנו כמו ליאב לא מוותרים ופועלים כנגד כל הסיכויים להגיע לתוצאה הטובה ביותר. הודות לשיתוף פעולה מדהים עם תמר אשכנזי מנהלת מרכז ההשתלות הצלחנו בימים האחרונים לחייו של ליאב להצילו. רק כ-60% מהממתינים ישרדו עד להשתלת כבד. הסיפור של ליאב ממחיש את חשיבות החתימה על כרטיס אדי" 

ד"ר אסף יששכר, מנהל שירות השתלות כבד מתורם חי במכון הכבד הוסיף ואמר: "המקרה של ליאב הוא מקרה קלאסי של מרוץ נגד הזמן, אחרי שהכבד השלישי לא תפקד בגלל חסימת העורק היינו חייבים למצוא כבד חדש לליאב במהירות שיא בשביל להציל את חייו. אני מלווה את ליאב ומשפחתו כבר מספר שנים, זה באמת מקרה מיוחד של ילד שסבל מאי ספיקת כבד חריפה והושתל בילדות מתורם חי ועם השנים הכבד נפגע והיה צורך בביצוע השתלה חוזרת. לצערנו הכבד הזה לא תפקד כיאות מסיבה לא ברורה ובדיון רב מקצועי הוחלט על השתלה שלישית. לאחר ההשתלה השלישית היה אירוע נדיר של חסימת עורק הכבד והוחלט על ההשתלה הרביעית שבוצעה בהצלחה. "

ליאב טיב אמר: "השתלות חוזרות לצערי הן חלק בלתי נפרד מסיפור חיי, אני רוצה להיות כמו בני גילי ולצאת לבלות, ללמוד ולהשתחרר מהניתוחים. המצב הזה מקשה לשמור על קשר עם חברים".

בית החולים בלינסון השתלת כבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד