כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
נמצאה הקומבינה

הידעתם? משכורת לפועלים רק דרך הבנק בלבד

‏ב-1.1.23 נכנס הנוהל שמחייב להעביר משכורת לפועלים פלסטינים דרך הבנק ולא במזומן, דווקא כדי לצמצם את הסחר בהיתרים. מה עשו מעסיקי קש ישראלים? העלו דרך מתווכים דרישה חדשה מהפועלים: להעביר משכורת שלמה במזומן בתחילת החודש כדי לשלם את אותו הכסף דרך הבנק בסופו של החודש

הידעתם? משכורת לפועלים רק דרך הבנק בלבד
אתר בנייה. אילוסטרציה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

בתחילת 2023 נכנסה לתוקף תקנה חדשה שמחייבת מעסיקים ישראלים של פועלים פלסטינים להעביר את השכר שלהם דרך חשבונות הבנק בלבד, ולא במזומן, כפי שהיה נהוג עד אז. הנוהל, פרי יוזמתו של מתאם הפעולות בשטחים, נכנס במטרה לצמצם את תופעת הסחר בהיתרים, ולוודא שאותו אדם שמבקש ורשום כמעסיק של הפועלים הוא גם זה שמשלם להם את השכר בכל חודש. כך פורסם ב'כאן רשת ב'.

בעקבות הנוהל החדש, החליטו המעסיקים הישראלים להחריף את דרישותיהם, וכעת מבקשים מהפועלים תשלום של אלפי שקלים - בין 5,000 ל-7,000 שקלים - בתחילת כל חודש בתמורה לקבלת ההיתר. דרישה זו למעשה נועדה להציג מצג שווא של תשלום משכורת, המאפשר למעסיק הישראלי שמספסר בהיתרים לקבל כסף מהפועל ואז להחזיר אותו דרך הבנק, כדי שהוא ייראה כמי שמעביר לו שכר על פי הנוהל.

בפועל, את הכסף האמיתי שלהם, הפועלים לא יקבלו מהקבלן בחשבון הבנק, אלא במזומן מאותו אדם שאצלו הם יעבדו באותו יום. מדובר בשיתוף פעולה בין קבלנים ישראלים ל"מתווכים" פלסטינים בשטח, שבמסגרתו הפועל מעביר למתווך את הכסף, המתווך לוקח עמלה ומעביר את היתר לידי הקבלן - שעושה את הרווח הגדול ביותר בשרשרת הזו, וגם נראה כמי שאינו עובר על הנוהל החדש.

בקבוצות ביקורת שהפעיל מתאם פעולות הממשלה בשטחים ונעשו עוד לפני חודש ינואר – 100% מהמעסיקים עמדו בנוהל של העברת המשכורות דרך הבנקים הפלסטינים. אולם, לא ניתן לפסול את העובדה שחלקם התנהלו באותה צורה של תיווך. מי שיש לו כלים כלכליים מורכבים ומתוחכמים יותר כדי לטפל בתופעה הם רשות האוכלוסין וההגירה שאחראית על העובדים הזרים, ובכלל זה עובדים פלסטינים בישראל ורשות המסים.

אסף אדיב מנכ"ל "מען ארגון עובדים" שנאבק בסחר בהיתרים, קובע כי "הכשלון כאן הוא באחריות הרשויות. כמו ברפורמה של דצמבר 2020, גורמים צעדים שמטרתם להילחם בסחר בהיתרים רק להחרפת המצב. המערכת העבריינית של מאות קבלנים ישראלים הפועלים בשיתוף עם מתווכים פלסטינים מוכיחה שהיא יעילה ודינמית יותר מהרשויות, שפועלות בעצלתיים, בלי אכיפה, ומתוך קבעון וסירוב להכיר בכישלון. מען מתנגד לשיטת ההיתרים הכושלת המעניקה את השליטה בהיתרים לקבלנים. לטענת מען ההצדקה הבטחונית לשיטה כושלת ומושחתת זו אינה מחזיקה מים שכן העובדים שקנו היתרים ממילא אינם מועסקים כלל על ידי הקבלן ששמו רשום על ההיתר. במקום שיטה זו קורא מען להנהיג 'גרין קארד לעובדים הפלסטינים' שיטה שבה יונפק ההיתר לעובד עצמו וכך ישמט הקרקע מתחת רגלי החסר בהיתרים".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "הרפורמה נועדה ליצור מנגנון סדור המבטיח כי שכר העובדים הפלסטינים יועבר כדין לחשבונות הבנק שלהם באמצעות העברה בנקאית. יודגש כי לרפורמה זו קדמה עבודת מטה בין משרדית רחבה ומקיפה שכללה את רשות האוכלוסין וההגירה, מתאם הפעולות בשטחים, בנק ישראל והחשב הכללי במשרד האוצר. הרשות מודעת לקיומה של תופעת הסחר בהיתרי עבודה והרפורמה הנ"ל נועדה בין היתר להילחם ולמגר תופעה פסולה זו. יודגש כי אנו רואים בחומרה רבה גבייה של דמי תיווך אסורים וסחר בהיתרי עבודה. בימים אלו, התקבלה פניה בנושא מתווך הגובה לכאורה דמי תיווך מוגדלים פלסטיניים. פניה זו נמצאת בבדיקה".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים אוכפת את החוקים עליהם היא אמונה ומוסמכת לאכוף. החל ב-15.2.2023 עם פקיעת ההחרגה בחוק המזומן לעניין תשלום לפלסטינים, ייאכף גם תחום זה".

פועלים ערבים פועלים פלסטיניים בנק משכורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד