כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
יום השואה הבינלאומי

מאבק בתאוריות קונספירציה נגד יהודים בתקשורת

עשרות פרלמנטרים ואנשי ממשל אירופאים בכירים הכריזו מלחמה בפייק ניוז אנטישמי, והתחייבו לקדם יוזמות חינוכיות נגד שנאה בכנס איגוד הארגונים היהודים באירופה המתקיים בפראג ובמחנה טרזינשטט בצ'כיה. בכינוס דנו חברי פרלמנט ומנהיגים יהודים בהשפעתן של הרשתות החברתיות כזרז לאימוץ תאוריות אנטישמיות

מאבק בתאוריות קונספירציה נגד יהודים בתקשורת
יום השואה הבינלאומי צילום: יוסי זליגר

למעלה מ-100 חברי פרלמנט, חברי ממשל, שגרירים התכנסו בפראג ובמחנה טרזינשטט ערב יום השואה הבינלאומי על מנת לדון בדרכי התמודדות עם תופעת הפייק ניוז ותאוריות קונספירציה נגד יהודים בתקשורת, רשתות חברתיות ובאוניברסיטאות הגואה ברחבי היבשת.

יוזם הכינוס, יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין ציין באוזני הנהיגים האירופאים כי "מחנה הריכוז טרזינשטט "שווק" ע"י הנאצים כהתיישבות יהודים וגטו נאור" אלא שהעובדות ההיסטוריות מוכיחות כי בניגוד מוחלט ל'פייק ניוז' כ-120,000 מתוך 160,000 היהודים שנאסרו בו נספו בשואה, בהם כ-14,000 ילדים. חלקם נשלחו לתאי הגזים באושוויץ, רבים מתו מרעב.

אלא שגם היום הפייק ניוז מהווה סכנה מוחשית לשלומם של היהודים ברחבי אירופה, כלי שטנה שמועצם לצערנו ע"י הרשתות החברתיות ומלבה תאוריות קונספירציה נגד יהודים. תיאוריות שהופכות מעשים שפלים של פגיעה ביהודים ודה לגיטימציה למדינת העם היהודי – מדינת ישראל. עשרות המנהיגים האירופים שנענו לקריאתנו להגיע לקראת יום השנה הבינלאומי לשואה, דווקא לכאן, לטרזין, מצטרפים למשלחת מאה המנהיגים האירופאים בראשות נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מצולה, שאירחנו לפני כחודשים באושוויץ והתחייבו אף הם להיאבק באנטישמיות ולהטמיע תוכניות חינוכיות למיגורה"

במהלך הכנס והסיור, שמעו נבחרי הציבור האירופאים את עדותו האישית של גדעון לב, ניצול שואה ממחנה טרזינשטט, שבשנים האחרונות הפך "לכוכב טיקטוק" שנלחם באנטישמיות: "כשהנאצים השתלטו על צ'כיה, זה היה סופם של היהודים במדינה. יהודים לא יכלו להישאר בחוץ בלילה, לא יכלו להחזיק במכשירי רדיו ועד מהרה הועברנו כולנו למחנה טרזין שנקרא "מחנה יישוב מחדש". אבל הוא היה רחוק מזה. הכניסו אותנו לצריפים צפופים מאוד, לא היה מקום, נשים וילדים לא יכלו לראות את בעליהם, אלא אם כן מבעד לחלונות צועדים בשתיקה. המשפט "Arbeit Macht Frei" הוא אחד מהזוועות הנאציות הציניות ביותר: אתה חופשי כשאתה מת. המאבק באנטישמיות ומאבק בשנאה נגד יהודים וכל מיעוט אחר הוא משהו שכולנו יכולים וצריכים לעשות".

מנהל ארגון Labor Against Antisemitism הבריטי, אלכס הרן סיפר לבאי הוועידה כי פייק ניוז על יהודים הן דפוס ישן כמו האנטישמיות עצמה. הרן הדגיש כי האנטישמיות חורגת מנאמנות פוליטית ומשמשת אנשים כדי לצבור כוח או להרגיש חזקים יותר. הוא גם דיבר על תיאורית הקונספירציה האנטישמית העכשווית, ותפקידה של המדיה החברתית בהפצתה.

בהמשך הכינוס דנו שורה של חברי פרלמנט ומנהיגים יהודים מרחבי היבשת בהשפעתן של הרשתות החברתיות כזרז לאימוץ תאוריות אנטישמיות המהוות איום ישיר על הביטחון האישי של יהודי אירופה.

חברת הפרלמנט הצרפתי ודוברת מפלגת השלטון, פריסקה טבנוט (מפלגתו של הנשיא מקרון) הזהירה מפני הסכנות של התפשטות פייק ניוז ברשתות החברתיות: "עלינו להילחם נגד מידע כוזב שמופיע במהירות בטלפון שלנו. השניא מקרון עצמו הוצג כבובה של העם היהודי כי הוא בנקאי לשעבר ויש לו כסף. פייק ניוז מפיצות עלילות דם נגד יהודים, פעם אחר פעם ועלינו להילחם נגדן בנחישות".

חבר הפרלמנט אלכסנדר פוצ'ו מפורטוגל הדגיש את חשיבות החינוך: "למרות שבעיית האנטישמיות אצלנו בפורטוגל אינה גדולה כמו במדינות אחרות, אנחנו עדיין חייבים להשקיע בחינוך בצורה פרואקטיבית. יש לנו קשרים חזקים עם קהילות יהודיות ואנחנו ממשיכים לקדם את החיים היהודיים, למרות שאנחנו מדינה קתולית.

ג'ואל מרגי, נשיא הקונסיסטואר (הגוף המייצג) של יהודי פריז – הקהילה היהודית הגדולה באירופה: אני אחראי במשך כעשרים שנה על הקהילה היהודית הגדולה באירופה. האנטישמיות החדשה פרצה בתחילת שנות ה-2000 והביאה לרציחות אנטישמיות שהכתימו את ההיסטוריה של צרפת ויבשת אירופה כולה. למרות הטרגדיה הזו, החלטתי להמשיך הלאה ועודדתי את חברי הקהילה שלי להמשיך לחיות באירופה כל עוד קיימים אנשים ומקבלי החלטות בצד שלנו שנלחמים באנטישמיות ובאסלאם רדיקלי".

זיגמונד קוניגסברג, נציב האנטישמיות של הקהילה היהודית בברלין הזהיר: "אם נאפשר לאויבי הדמוקרטיות להרים את הראש, אנחנו מסתכנים בסיומה של הדמוקרטיה. יש לגרום לאנטישמים להרגיש שאין להם סיכוי ושייאלצו לשלם על ההשלכות".

משתתפי הכנס הזדעזעו מעדויותיהם של סטודנטים וסטודנטיות יהודים מצ'כיה, גרמניה, איטליה וספרד שסיפרו על בורות גדולה בקרב בקרב עמיתיהם הסטודנטים לגביי ענייני יהודים (רבים מהם לעולם לא פגשו יהודי בעבר) וחלקם אף סיפרו כי הם נאלצים להתמודד עם דברי שטנה אנטישמיים ואנטי ישראלים באוניברסיטאות ברחבי היבשת ועל חוסר ההיענות של ראשי האוניברסיטאות לצאת נגד התופעות הללו.

הרב מרגולין העניק את 'פרס המלך דוד' היוקרתי לאמנדה ראיקומר, חברת הבורד של אדידס על החלטת החברה לנתק את כל קשריה המסחריים עם הזמר קניה ווסט בעקבות התבטאויותיו האנטישמיות. עם קבלת הפרס, ציינה ראיקומר כי: "יש לנו אחריות להשפיע ולנקוט פעולה. דברי השטנה של שותף העסקים שלנו לשעבר (קניה ווסט) לא היו מקובלים ולמרות שאנחנו לא תמיד צודקים, הפעם קיבלנו את ההחלטה הנכונה. נמשיך לתמוך בקהילות יהודיות ולפעול לקידום אהבה ונגד כל צורות השנאה, הגזענות והאפליה".

אנה אזרי, שגרירת ישראל בצ'כיה ברכה את משתתפי הכנס והדגישה כי: "צ'כיה היא המדינה הידידותית ביותר ליהודים ולמדינת ישראל באירופה. היא היתה המדינה הראשונה שנרתמה לעזור לישראל במלחמת העצמאות על ידי אספקת נשק וכיום היא מובילה בסיוע לאוקראינה בקליטת חצי מיליון פליטים".

אנטישמיות תקיפות אנטישמיות מרכז רבני אירופה הרב מנחם מרגולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד