י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ביקורת חריפה

נבצרות לנתניהו? המומחה תוקף: "שמורה למצבי קיצון"

פרופ' אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי שערי משפט ומדע, מתייחס לדיווחים בקשר לבחינת הוצאת ראש הממשלה נתניהו לנבצרות ואומר: "נבצר מבינתי להבין כיצד מישהו חשב להשתמש בנושא אפילו בתור הלצה"

נבצרות לנתניהו? המומחה תוקף: "שמורה למצבי קיצון"
ישיבת ממשלה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר פרסומים כי היועמ"שית בוחנת אפשרות לנבצרות על ראש הממשלה בנימין נתניהו, בכירי הקואליציה תקפו בחריפות את המהלך. אראל סג"ל ויריב אופנהיימר דנו על כך ברדיו 103fm עם פרופ' אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי שערי משפט ומדע, אשר הביע את דעתו המקצועית בנושא.

"נבצר מבינתי להבין כיצד מישהו בכלל חשב להשתמש בנושא של נבצרות אפילו בתור הלצה", הודה פרופ' הכהן בפתח השיחה. "הוא מיועד למקרים רפואיים, כולנו זוכרים את המקרה של אריק שרון. מקרים שבהם מבחינה אובייקטיבית, לא עניין של הכרעה משפטית כזו או אחרת, נבצר ממנו למלא את תפקידו. זה לא קשור בכלל למצב שבו אנחנו נמצאים היום. אם יש משהו שצריך אולי לבדוק זה ניגוד עניינים. כיוון שהרפורמה עשויה להשפיע, צריך לבדוק האם ההחלטות שלהם לא מושפעות. אין לזה שום קשר לנבצרות. אפילו לא חשש לנבצרות".

עוד ביקש לחדד כי "נבצרות שמורה למצבי הקיצון הגדולים ביותר, אין לה שום קשר למצב היום. ניגוד עניינים זה סיפור אחר. בכלל כל המצב של ניגוד עניינים הוא למנוע את הרע בטרם יהיה רע. את זה צריך לבדוק לגבי כל איש ציבור".

נתניהו מגיע לישיבת ממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

לאור אמירותיו תהה סג"ל מי יבדוק את ניגוד העניינים של היועמ"שית, זאת במידה ויש, ופרופ' הכהן השיב: "שאלה מצוינת, מי יבדוק את הניגוד עניינים של אנשי המשפט שצריכים להחליט לשאלות שישפיעו עליהם. שאלה מצוינת שאין לה פתרון במצב הנוכחי היום. ניגוד עניינים זה דבר שצריך לבדוק לגבי כל אדם, אין לו שום קשר לנבצרות. אני לא מעלה על דל מחשבתי שמשפטן רציני יחשוב שיש פה אפשרות לנבצרות".

בתגובה לכך תקף אופנהיימר את אינטרסיו האישיים של ראש הממשלה נתניהו, זאת בשל כך שמתקיים משפט כנגדו. "זה לא קשור לנבצרות, אני מבחין", הדגיש הכהן, "במקרה כזה פונים לבית המשפט וטוענים שמישהו לא יכול לקבל החלטה כי הוא בניגוד עניינים. כל יועץ משפטי מסיים את תפקידו לאחר שש שנים. היא התמנתה לפני שהייתה החלפת ראש הממשלה, היום כל יועץ משפטי שמתמנה לא יכול לכהן יותר משש שנים. זה מצב שהשתנה וברוך השם שהוא השתנה".

"תמיד לכל אדם יכולה להיות נגיעה, אבל שוב - שרשור יש לו גבולות, וגם בנושא של ניגוד עניינים מדובר בעשרות אם לא מאות פסקי דין. יש מקרים שיש ניגוד עניינים שברור שאסור לראש ממשלה להיות מעורב בהם, ולכן צריך בכל מקרה לדון לגופו אבל שוב - בלי קשר לשאלת הנבצרות", הבהיר.

בנוסף, הביע פרופ' הכהן את דעתו על השינויים הנכללים ברפורמה המשפטית אותה מוביל שר המשפטים הנכנס יריב לוין: "גם כאן אני אומר במשפט אחד, וגם כתבתי על זה, אני חושב שצריך לדון בכל אחד מסעיפי הרפורמה. יש סעיפים גרועים מאוד כמו פסקת התגברות ברוב של 61, יש דברים כמו השקיפות של הוועדה למינוי שופטים יש מה לשפר שם. אני בכלל חושב שאנחנו צריכים קצת ללכת כולנו לסדנה לניקוי רעלים כי הרבה פעמים המכלול או שחור או לבן, החיים לא כאלה".

אביעד הכהן בנימין נתניהו נבצרות רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד