י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הפרשן המומחה מסביר

הביקור של נתניהו בירדן: זו היתה המטרה

בין כלכלה לביטחון: ראש הממשלה נתניהו ביקר את מלך ירדן • אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים 'חדשות 12' עדכן: "חושב ששניהם מבינים שיש שורה של נושאים שיש לטפל בהם"

הביקור של נתניהו בירדן: זו היתה המטרה
ראש הממשלה נתניהו/מלך ירדן עבדאללה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לראשונה מאז עלייתו לראשות הממשלה בסבב הבחירות האחרון, אמש (שלישי) בנימין נתניהו נפגש עם מלך ירדן עבדאללה בעמאן. הפרשן אהוד יערי לענייני ערבים של 'חדשות 12' שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM, ודיווח על התגלגלות האירועים.

"אני חושב שהנסיעה של נתניהו לעמאן היא קצת יותר משמעותית לאחר נתק ארוך והרבה דם רע ביניהם. נכון?", נשאל יערי בפתח הריאיון. הוא אישר את הדברים והסביר שמשנת 2018 השניים לא נפגשו. לדבריו, מלך ירדן שיתף כמה וכמה אנשים בנושא. "טוב שהפגישה הזו התקיימה, ואני חושב ששניהם מבינים שיש שורה של נושאים שיש לטפל בהם", הסביר הפרשן.

"השילוב הזה תמיד עלול להיות נפיץ"

הנושא הראשון עליו שמים השניים דגש הוא עניין שמירת הסטטוס קוו בהר הבית. "זה קל לומר, אבל צריך לעבוד על זה. אני מקווה, אני עדיין לא יודע, שהם קצת נכנסו לגוף הדברים, בכל מה שצריך לעשות - או לפחות הטילו על אנשים אחרים לעשות את זה. במשפט אחד אני אגיד שמעמדה של ירדן, וכתוצאה מזה כוחו של הוואקף במסגד אל אקצא, נחלשו מאוד. כך גם הרשות הפלסטינית. מי שנכנס לחלל החצי ריק הזה הם גורמים איסלמיסטיים ונוער מזרח ירושלמי. צריך לטפל בנושא כי עוד מעט רמאדן, ועוד מעט פסח, והשילוב הזה תמיד עלול להיות נפיץ".

עוד הוסיף: "הסטטוס קוו בהר הבית הולך ונשחק לעיתו. הוא משתנה, לא במהלכים דרמטיים, אבל משתנה. אם זה מהצד שלנו אז יותר יהודים עולים להר הבית, עושים שם קידות והשתחוויות, וממלמלים תפילה וכולי".

"המלך בא לבקש מפוטין עזרה, ולפוטין יש דברים אחרים לעשות"

מעבר לזה, ישנו הנושא הכלכלי. שכן, ירדן זקוקה לסיוע ולהידברות עם ישראל. "יש את ההשתוללות של הכוחות של אסד על גבול ירדן, בעיקר בהברחות ענק של סמים. זה הגיע עד כדי כך שהמלך בא לבקש מפוטין עזרה, ולפוטין יש דברים אחרים לעשות. הירדנים נמצאים במצוקה כספית איומה. אני מזכיר לכם, בן ואריה, השליט של האמירויות עשה כינוס חירום עם מנהיגים ערביים בנושא עזרה למצרים ולירדן. מי לא בא? הסעודי לא בא. ראה הכוויתי שהסעודי לא בא אז גם הוא לא בא. ככה שחצי מהכסף שאפשר לקבל בכלל לא התייצב לשירות".

אהוד יערי. מתוך שידורי 'ערוץ 12'.

עוד נקודה אליה התייחס יערי בריאיון היא השאלה "מה עושים בכדי לאלץ, בנועם, את אבו מאזן להקים ממשלה רצינית שעובדת ועוסקת בטיפול ושירותים לאוכלוסייה ובבנייה של כלכלה פלסטינית". לדבריו, אבו מאזן יכול להחליף את ממשלתו ולומר להם 'חבר'ה, כמו שהיהודים התחילו בבנייה עוד לפני שהמדינה קמה כך צריך לעשות גם אצלנו'".

לסיכום ביקש להדגיש כי מלך ירדן זקוק ליותר עזרה מהמערב, והוא עסוק מעל ראשו בנושא אוקראינה. "הוא לא מקבל את תשומת הלב שמגיעה לו - המצוקה אצלו גדולה, ההתמרמרות שם גדולה. אלה דברים לא פשוטים. היו שם הפגנות כולל חיסול של קצין משטרה וירדן מוצאת עצמה לבדה מול האיראנים ואנשי אסד שהתיישבו לה על הגבול ועוסקים בהברחות. דרך אגב, אנחנו בישראל סובלים מהברחות הנשק האלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מלך ירדן ביקור מדיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד