כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"שחליים הגבוהים"

מצילים את הצמח האדום שנמצא בסכנת הכחדה

רגע לפני חפירות ארכיאולוגיות בבריכת השילוח רשות הטבע והגנים והגנים הבוטניים בירושלים פעלו להציל את מין הצמח האדום בסכנת הכחדה "שחליים גבוהים" שהתגלה באזור הבריכה ומעיד על הסביבה המימית שהיתה בו בעבר

מצילים את הצמח האדום שנמצא בסכנת הכחדה
הצמחים המטופלים צילום: רינת כהן רשות הטבע והגנים

בימים האחרונים פעלו אנשי רשות הטבע והגנים בשיתוף אנשי הגנים הבוטניים בירושלים להעתקת מספר פרטים של המין "שחליים גבוהים" משטח בריכת השילוח, בעיר דוד, שבגן לאומי סובב חומות ירושלים. צמח זה המוגדר בישראל מין אדום בסכנת הכחדה, התגלה על ידי עובד אתר עיר דוד לפני כחודשיים, רגע לפני תחילת חפירות ארכיאולוגיות המתבצעות לחשיפת הבריכה בהובלה ועל ידי רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות ועמותת אלע"ד.

גילוי זה אפשר להעתיק בזמן את הצמח הנדיר ולמנוע את הפגיעה בו במהלך עבודות החפירה. "שחליים גבוהים" הינו עשב רב שנתי הגדל לרוב בשולי נחלים, תעלות ומעיינות. עצם העובדה שצמח זה התגלה בבריכת השילוח שטרם נחפרה, ייתכן ומעידה בין היתר על קיומה של הסביבה המימית בעבר.

בריכת השילוח, שבאחרונה דווח כי תיחשף במלואה מחדש ותיפתח לציבור הרחב, נמצאת בחלקה הדרומי של עיר דוד, בשטח של הגן הלאומי סובב חומות ירושלים. הבריכה היא אתר ארכיאולוגי והיסטורי בעל חשיבות לאומית ובינלאומית, שנבנתה לראשונה כחלק ממערכת המים של ירושלים במאה ה-8 לפני הספירה. הבריכה ריכזה את מי מעיין הגיחון שתועלו אליה דרך נקבת השילוח והיא היוותה את אחד האזורים החשובים ביותר בירושלים כבר החל מימי הבית הראשון.

כידוע, בתי גידול מימיים מתמעטים ונעלמים בישראל ובעולם כולו. הרס וצמצום בית גידול זה פוגע משמעותית במרקם האקולוגי העדין, בחי ובצומח וביניהם השחליים הגבוהים.

לאחר זיהויו הוודאי של הצמח על ידי ד"ר מרגרטה וולצ'אק, אקולוגית הצמחים של רשות הטבע והגנים, הוחלט לנקוט בשתי פעולות: העתקה וריבוי. במסגרת זו בימים האחרונים הועתקו מספר פרטים לשטחים מוגנים בסביבת העיר ירושלים, באתרים ובגנים הלאומיים עין חמד, עין חניה, עין לבן, עמק הצבאים והגן הבוטני בהר הצופים. בנוסף, פרטים נוספים של המין הועברו לגן הבוטני בגבעת רם שם יפעלו לריבויו.

בישראל קיימים 7 מיני שחליים ושמו של הצמח מתאר את השחלה כפולת המגורות במיני הסוג. השם "שְׁחָלִים" נזכר במשנה במסכת מעשרות כצמח שמעשרים ממנו גם את הגרעין וגם את העלים מאחר שאלו ראויים למאכל.

ה"שחליים הגבוהים" הוא הגבוה מבין מיני השחליים הקיימים בישראל והוא מזוהה עם ה"עדל" המוזכר במשנה כצמח שאינו מטמא טומאת אוכלים עד שימתוקו, קרי אכיל לאחר פעולת המלחה או כבישה ביין, חומץ או מלח. הרמב"ם מתאר את העדל כצמח מפורסם מה שכנראה מעיד על תפוצתו הרחבה בימים עברו.

העתקת צמח זה הינה חלק מפעולותיה הרבות של רשות הטבע והגנים על מנת לשמור על מינים בסכנת הכחדה ושיקום בתי גידול. בתוך כך, ברשות הטבע והגנים ובעולם יציינו כמדי שנה ב-2 בפברואר, היום בו נחתמה אמנת רמסר (Ramsar) בעיר רמסר שבאירן בשנת 1971, את היום העולמי לשמירה על בתי הגידול המימיים: האגמים, הנחלים, הביצות ובריכות החורף. השנה, רשות הטבע והגנים תציין אותו בסימן "שיקום בתי הגידול המימיים" במטרה להדגיש את הדחיפות הקיימת ואת הצורך לתעדף את השיקום של בתי הגידול האלה.
במסגרת ציון יום זו תתקיימנה מגוון פעילויות לכל המשפחה בשמורות טבע וגנים לאומיים נבחרים החל מיום שישי ה-3 בפברואר ולאורך חודש פברואר כולו.

רשות הטבע והגנים צמחים ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד