כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
סקר מטריד

אחוז האמריקאים שלא יודעים כמה יהודים נספו בשואה

רק 53% מהאמריקאים מעל גיל 18 ענו נכונה כי כשישה מיליון יהודים נהרגו בשואה, כך לפי סקר דעת קהל של הוועדה היהודית האמריקאית שפורסם לקראת יום השואה הבינלאומי ביום שישי הקרוב. 20% מהמשיבים לסקר אמרו במפורש שהם לא בטוחים כמה יהודים מתו בשואה

אחוז האמריקאים שלא יודעים כמה יהודים נספו בשואה
מחנה אושוויץ בירקנאו צילום: Pixabay

מחצית מהאמריקאים לא יודעים כמה יהודים מתו בשואה, רק 53 אחוזים השיבו נכונה. "חוסר ידע יכול לפתוח מסלולים לטריוויאליזציה ולהכחשת השואה שיכולים גם לתרום לעלייה באנטישמיות", אמר מנכ"ל AJC, טד דיוץ'. "כאשר אנו מציינים את יום השואה הבינלאומי, 78 שנים לאחר שחרור אושוויץ, הכרחי שהאמריקאים ימשיכו ללמוד על רצח העם המתועד והמתוכנן ביותר בהיסטוריה המודרנית - ההשמדה הנאצית של שליש מהעם היהודי".

20% מהמשיבים לסקר אמרו במפורש שהם לא בטוחים כמה יהודים מתו בשואה, 2% אמרו פחות ממיליון, 13% בחרו כשלושה מיליון ו-11% אמרו יותר מ-12 מיליון.

כשלושה רבעים (76%) מהנשאלים ידעו שהשואה התרחשה בין 1930 ל-1950. עשרה אחוז לא היו בטוחים בתקופת הזמן בעוד 1% אמרו שזה היה בין 1890 ל-1910. עשרה אחוז בחרו בין 1910 ל-1930 בעוד 2% אמרו. זה התרחש בין 1950 ל-1970.

כשנשאלו כיצד אדולף היטלר הפך לקנצלר גרמניה, 39% אמרו נכון שזה היה בתהליך מדיני דמוקרטי, אבל 24% לא היו בטוחים. 34% אמרו שהוא עלה לשלטון על ידי הפלה אלימה של ממשלת גרמניה, 1% אמרו שזה היה דרך ירושה ו-2% אמרו שזה היה בהסכמים עם מדינות שכנות.

הרוב הגדול של המשיבים (85%) תיאר במדויק את אושוויץ כמחנה ריכוז ומוות ליהודים. 12 אחוז לא היו בטוחים באשר לאופיו, ו-1% כל אחד אמר שזה היה בית ספר להכשרת גרמנים לאידיאולוגיה הנאצית, קמפיין פוליטי שתוכנן על ידי הנאצים וגטו יהודי.

רק 26% מהמשיבים בסקר ענו נכון על כל ארבע השאלות, בעוד ש-30% נתנו שלוש תשובות נכונות ו-25% נתנו שתי תשובות נכונות.

לפי ה-AJC, חינוך הוא גורם מפתח בידע של האמריקאים על השואה. "בגדול, אלה שהשלימו רמות השכלה גבוהות יותר (חלק מהקולג'ים, בוגרי מכללות או יותר) הם בעלי ידע רב יותר מאלה שיש להם השכלה תיכונית", דיווח ה-AJC. "בסך הכול, 34% מבעלי תואר אקדמי ו-28% מאלה שסיימו מכללה כלשהי ענו נכון על כל ארבע השאלות, בהשוואה ל-17% בלבד מאלה שיש להם תעודת תיכון או השכלה נמוכה יותר".

על השאלה כמה יהודים נהרגו, 42% מבעלי תעודת תיכון או השכלה נמוכה יותר ענו נכונה כשישה מיליון, לעומת 62% מאלה שסיימו לפחות חלק מהקולג' ו-59% מבוגרי המכללות. בנוסף, 76% מאלה שיש להם תעודת תיכון או השכלה נמוכה יותר ענו נכון על השאלה על אושוויץ, לעומת 89% מאלה שסיימו מכללה כלשהי ו-91% מבוגרי המכללה.

הסקר נערך על ידי חברת מחקר דעת הקהל הלא-מפלגתית SSRS על מדגם ארצי מייצג של 1,004 מבוגרים באוכלוסייה הכללית בגילאי 18 ומעלה. הוא נכלל כחלק מסקר לאומי גדול יותר של AJC בקרב אוכלוסיית ארה"ב הכללית בנושא אנטישמיות.

אנטישמיות אנטישמיות ארה''ב שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד