כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
נמלטו מהנאצים

משפחה יהודית מכרה ציור ב-1938, היורשים רוצים אותו בחזרה

אחד מציוריו של פבלו פיקאסו עומד במרכזה של תביעה משפטית בין משפחה יהודית למוזיאון גוגנהיים בניו יורק. יורשי המשפחה רוצים להחזיר את יצירת המופת משנת 1904, שלטענתם נמכרה בכפייה כשניסו להימלט מרדיפת הנאצים במולדתם בגרמניה ב-1938

משפחה יהודית מכרה ציור ב-1938, היורשים רוצים אותו בחזרה
ציור: אילוסטרציה צילום: Pixabay

אחד מציוריו של פבלו פיקאסו עומד במרכזה של תביעה משפטית בין משפחה יהודית למוזיאון גוגנהיים בניו יורק. יורשיהם של קרל אדלר ורוזי יעקובי רוצים להחזיר את יצירת המופת של משנת 1904, לטענתם בני הזוג מכרו את הציור בכפייה כשניסו להימלט מרדיפת הנאצים במולדתם בגרמניה ב-1938.

התביעה, שהוגשה לבית המשפט העליון במנהטן בשבוע שעבר, קובעת כי אדלר רכש את יצירת האמנות ב-1916 מבעל הגלריה במינכן, היינריך תאנהאוזר, אך מכר אותה הרבה מתחת לשווי לבנו של תאנהאוזר, ג'סטין, בשנת 1938 תמורת כ-1,552 דולר. בתביעה נטען כי אדלר היה נואש עם הפסד המשמעותי בשל נסיבות משפחתו.

"אדלר לא היה מוכר את הציור בזמן ובמחיר שקיבל, אלא בגלל הרדיפה הנאצית שהוא ומשפחתו היו נתונים לה, ועוד היו נתונים לה בהמשך", נכתב בתביעה.

בתביעה מציינים קרובי המשפחה כי אדלר היה יו"ר הדירקטוריון של יצרנית העור המובילה באירופה אך דברים השתנו כאשר "המשטר הנאצי בגרמניה ריסק את חייהם". בשנת 1938, המשפחה ברחה מגרמניה, נסעה דרך הולנד, צרפת ושוויץ, והתיישבה לצמיתות בארגנטינה, כך נכתב בתביעה.

"האדלרים נזקקו לכמויות גדולות של מזומן רק כדי להשיג אשרות לטווח קצר במהלך הגלות שלהם באירופה. כשהם לא יכלו לעבוד, במנוסה, ובלי לדעת מה צופן להם העתיד, האדלרים נאלצו לחסל את מה שהם יכולים במהירות. לגייס כמה שיותר מזומנים", נכתב בתביעה.

היורשים טוענים כי תאנהאוזר "הרוויח" מחוסר מזלם של יהודי גרמניה. הם גם טוענים כי "תאנהאוזר היה מודע היטב למצוקתם של אדלר ומשפחתו, וכי בהיעדר רדיפות הנאצים, אדלר לעולם לא היה מוכר את הציור כאשר עשה זאת במחיר כזה", כך לפי התביעה.

רוזי אדלר נפטרה ב-1946 בבואנוס איירס בגיל 68, ואילו בעלה קארל נפטר בגיל 85 ב-1957 במהלך ביקור במולדתו, כך דווחה רשת CNN.

התמונה נשאר באוסף האמנות של תאנהאוזר עד מותו בשנת 1976. הוא הוענק, יחד עם שאר יצירות האמנות שלו, למוזיאון גוגנהיים ב-1978.

צאצאיו של אדלר, יחד עם מספר ארגונים יהודיים שהפכו לתובעים בתביעה הייצוגית, אומרים בתלונה כי הציור "ברשותה שלא כדין" של קרן סולומון גוגנהיים.

המשפחה מבקשת את החזרת הציור או פיצוי בהתאם לשווי השוק הנוכחי שלו המוערך בין 100 ל-200 מיליון דולר, לפי התביעה. מוזיאון גוגנהיים אמר ל-CNN בהצהרה כי הוא מתייחס ל"ענייני תביעות פיצויים ברצינות רבה", אך מאמין שהתביעה הזו היא "ללא זכות".

"המכירה של הציור לג'סטין תאנהאוזר הייתה עסקה הוגנת בין צדדים עם מערכת יחסים ארוכת שנים ומתמשכת", נמסר מהמוזיאון. עוד הוסיפו: "המחקר המקיף שנערך על ידי גוגנהיים מאז פנו אליהם לראשונה על ידי עורך דין המייצג את התובעים הללו, מוכיח כי גוגנהיים הוא הבעלים החוקי של הציור".

נאצים גרמניה ארה"ב ציור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד