כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מבחן הזמן

זו המשמעות של הפסקת התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית

רק בשבועות האחרונים ראינו את התועלת שבתיאום הביטחוני הקיים בין ישראל לרשות הפלסטינית. ולמרות זאת לא נראה שבישראל מתרגשים מהודעת הרש"פ אמש להקפיא את התיאום בעקבות המבצע הצבאי אתמול בג'נין שהסתיים בלפחות עשרה הרוגים 

זו המשמעות של הפסקת התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית
חיילים בפעולה. אילוסטרציה צילום: דובר צה"ל

בעקבות הכרזת הרשות הפלסטינית על הפסקת התיאום הביטחוני, הכתבת לענייני ערבים של 'N12' ספיר ליפקין מסבירה, איך פועל התיאום הביטחוני ומה המשמעות של הפסקתו.

התיאום הביטחוני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית מתנהל בכמה דרגים, כאשר הדרג הבכיר כולל את מתאם הפעולות בשטחים וראש השב"כ - שעומדים בקשר עם מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף חוסין א-שיח' ועם ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג'. אולם, התיאום הביטחוני מתחיל דווקא בדרגים הנמוכים יותר, בשטח. הוא זה שמאפשר למנהלות התיאום והקישור (מת"קים) של המנהל האזרחי ולמפקדי החטיבות מג'נין שבצפון איו"ש ועד לחברון שבדרום - לקיים קשר כתף אל כתף עם משרדי הקישור הפלסטיני, מסביב לשעון.

זה בא לידי ביטוי בפגישות משותפות שמתקיימות כחלק מהשגרה ושיחות טלפוניות שמהוות בסיס לייצור אמון הדדי - שמאפשר תיאום כניסה של כוחות צה"ל לשטחי A שנמצאים תחת שליטת הרשות הפלסטינית כשמתבצעים מעצרים.

רק השבוע התבצעה כניסת מתפללים יהודים לקברי אלעזר, איתמר ו-70 הזקנים בכפר עורתא שבאזור שכם - כאשר כניסה כזו מתואמת מראש מול מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. הודות לתיאום הביטחוני, גופתו של טירן פרו מדליית אל-כרמל שהוחזקה בידי חמושים בג'נין בנובמבר, הוחזרה למשפחתו בישראל.

מעניין, כי דווקא כשהופסק התיאום הבטחוני עם רש"פ במערכת הביטחון יצאו לכמה מבצעים מרשימים "מאחורי הגב", ולא ראינו היתקלויות בין חיילים לשוטרים פלסטינים שלא ראינו בתקופות עם תיאום בטחוני.

אז אם הם גם ככה מרוסנים, ומי מהם שמעוניין לעבור צד ולפגוע בנו עושה את זה - למה מלכתחילה? במאי 2020 הרשות הפלסטינית החליטה להקפיא את התיאום הביטחוני עם ישראל בעקבות "עסקת המאה" של טראמפ ורק אחרי חצי שנה חידשה אותו. לפעמים את התוצאות של מהלך כזה אנחנו לא רואים מיד, אלא רק במבחן הזמן. מה שבטוח הוא שבתקופה הרגישה שלפנינו - התיאום קריטי מתמיד. מה יהיה בפועל? מוקדם לדעת.

הרשות הפלסטינית ג'נין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד