כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
חוששים מפוטין

המלחמה גרמה למדינות סובייטיות לשעבר לחפש חברים חדשים

גורמים רשמיים ממדינות סובייטיות לשעבר אומרים שהמלחמה גרמה לממשלותיהן לחפש דרכים להפחית את התלות במוסקבה על ידי פנייה לטורקיה והאיחוד האירופי. כולם דיברו בעילום שם כדי להימנע מעימותים עם הקרמלין

המלחמה גרמה למדינות סובייטיות לשעבר לחפש חברים חדשים
המלחמה באוקראינה צילום: צבא אוקראינה

ולדימיר פוטין פלש לאוקראינה כדי להוכיח את הדומיננטיות האזורית של רוסיה אחת ולתמיד. כמעט שנה לאחר מכן, הנשיא הרוסי השיג את ההיפך - ולא רק בקייב. 

גורמים רשמיים ממדינות סובייטיות לשעבר במרכז אסיה ובקווקז אומרים שהמלחמה גרמה לממשלותיהן לחפש דרכים להפחית את התלות במוסקבה על ידי פנייה למעצמות יריבות כולל טורקיה, האיחוד האירופי ומדינות המזרח התיכון. כולם דיברו בעילום שם כדי להימנע מעימותים עם הקרמלין, כך דיווח העיתון אל ערביה.

פקידים רוסים בהווה ובעבר, אמרו כי מוסקבה מגיבה בעצבנות, אפילו בחומרה, על כך שהקרמלין הופך פחות בטוח ביכולתו לתחזק את ההשפעה "בחצר האחורית שלו".

רוסיה הייתה במשך עשרות שנים "שחקנית וטו, שומרת סף בצפון אירו-אסיה שבה שום דבר לא יכול לקרות אם הקרמלין לא יאהב את זה", אמרה יקטרינה שולמן, מדענית פוליטית רוסית שמתגוררת כעת בברלין. "עכשיו נראה שזה משתנה כאשר רוסיה לא צפויה לצאת חזקה יותר מהמלחמה באוקראינה", ו"זה הופך את הרצון של השכנים לבעייתית בלשון המעטה".

בעוד אוקראינה ומולדובה, הגישו בקשה לחברות באיחוד האירופי, הפלישה אילצה אפילו חברים מסורתיים כמו קזחסטן וארמניה לבנות קשרים באופן פעיל עם המעצמות שמוסקבה חיפשה זמן רב להתרחק מהן, זה איפשר לטורקיה להיכנס לוואקום.

"פוטין איבד את המונופול שלו באזור הקווקז", אמר גריגורי שבדוב, העומד בראש שירות המחקר הקווקזי. "עכשיו ארדואן הוא השחקן הראשי במשחק".

 

קזחסטן מלחמת אוקראינה רוסיה טורקיה ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד