י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"שעון מעורר שלא ניתן לכבותו"

פורסם הדוח השנתי: כמה ילדים חרדים בעוני

כמידי שנה פרסמה המועצה לשלום הילד את הדוח השנתי שלה וממנו עולים נתונים מדאיגים באשר למצבם של ילדי מדינת ישראל בשלל תחומים בהם העוני והאלימות במשפחה | מנכ"לית המועצה: "הנתונים שמציג השנתון צריכים להדהד באוזניהם של ראש הממשלה, השרים, חברי הכנסת ומקבלי ההחלטות כולם"

פורסם הדוח השנתי: כמה ילדים חרדים בעוני
אילוסטרציה צילום: unsplash

המועצה לשלום הילד מפרסמת את הדוח השנתי שלה והנתונים מצביעים בין היתר על שיעור עוני גבוה בקרב ילדים. 853 אלף ילדים חיו בעוני בשנת 2021, שהם 28% מסך הילדים בישראל. כמחצית מהילדים בחברה הערבית והחרדית חיים בעוני. בנוסף, נרשמה עלייה של 19% בביקורי ילדים במיון פסיכיאטרי - מ-5,368 ביקורים בשנת 2019 ל-6,389 בשנת 2021.

עלייה נרשמה גם בדיווחים על פגיעה בתוך המשפחה ובמספר הילדים ששוהים במקלטים לנשים נפגעות אלימות. בין השנים 2021-2019 חלה עלייה של כ-80% במספר הילדים החשופים לאלימות בין הורים המטופלים במסגרת מרכזים למניעת אלימות - מ-830 ב-2019 ל-1,484 בשנת 2021.

מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עורכת הדין ורד וינדמן, אמרה בתגובה לנתונים המדאיגים כי "הנתונים שמציג השנתון צריכים להדהד באוזניהם של ראש הממשלה, השרים, חברי הכנסת ומקבלי ההחלטות כולם, כשעון מעורר שלא ניתן לכבותו. מה שלא יזכה לתיקון ולטיפול היום, יחרוץ את דין המחר. והמחר של הילדים בישראל משתקף היטב בנתונים, והוא רע. רע מאוד".

היא הוסיפה: "דאגו להוציא לפועל את תוכנית החירום הלאומית לבריאות הנפש, שהוקפאה מאז היציאה לבחירות. אני קוראת לממשלה לכונן בהקדם תוכנית לאומית מקיפה ומתוקצבת שכוללת מאמץ מתואם ומסונכרן של משרדי החינוך, הבריאות והרווחה לצד השלטון המקומי להוצאת הילדים והנוער מהמשבר המתמשך. מגפת הקורונה אולי דעכה, אבל השלכותיה על הילדים והנוער בישראל, עדיין כאן ובמלוא העוצמה. יש כל כך הרבה מה לעשות וצו השעה הוא להחליט שעושים ולא מקבלים בשוויון נפש את המצב הזה".

בשנה שעברה קבע הדוח של המועצה לשלום הילד כי כמעט אחד מכל שלושה ילדים בישראל חי מתחת לקו העוני. לפי הדוח שפורסם בינואר 2022, שיעור הילדים העניים ב-2021 נאמד ב-31.2%. שיעורים אלו גבוהים משיעורי הילדים העניים ב-2020 שעמדו על 28.7%. עוד עולה מהנתונים כי כמחצית מהילדים בחברה הערבית והחרדית נמצאים מתחת לקו העוני.

עוד פורסם בדוח אשתקד כי בתקופת הקורונה, שיעורי החרדה שנמדדו בקרב הילדים ובני הנוער מהמגזר החרדי היו נמוכים משמעותית לעומת ילדים ובני נוער שאינם חרדים. בחודשים מארס-אפריל 2021, שיעורי ההורים לילדים החרדים שדיווחו שלילדיהם יש סימפטומים של חרדה היה שליש בלבד מהשיעור הכללי. כ-7% מההורים החרדים לעומת כ-21% מכלל ההורים.

בשנת 2020, ציינו 9% מבני הנוער בגילים 13 עד 17 כי הופנה אליהם שיימינג שהופץ ברשתות החברתיות. 21% מבני הנוער ציינו שהופנתה אליהם אלימות ובריונות ברשת. בד בבד, בשנתיים האחרונות חלה עלייה של 40% בטיפול של קציני ביקור סדיר לתלמידים על סף נשירה ממערכת החינוך.

המועצה לשלום הילד דוח העוני שיעור העוני העוני בישראל ילדים בסיכון ילדים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד