כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
אוצר נאצי או אגדה אורבנית

נמשכים החיפושים אחר מטמון שהסתירו חיילים גרמנים

פרסום של מפה משנות הארבעים שמציין מיקום בו קברו חיילים נאצים אוצר לפני כשמונים שנה משך מחפשי אוצרות לכפר הולנדי קטן. אך לא כולם מתרגשים וטוענים כי אין אוצר והכל אגדה

אילוסטרציה
אילוסטרציה

באביב 1945, שבועיים לפני שחרור הולנד מידי כובשיה הנאצים, קברו חמישה חיילים גרמנים ארבע קופסאות תחמושת מלאות בזהב, תכשיטים ושעונים בחלק יער של כפר הולנדי מנומנם.

חיילים נאצים גנבו את חפצי הערך, שעשויים להיות שווים מיליונים, לאחר שעפו מכספת בנק במהלך פיצוץ בעיר ארנהם בסוף קיץ 1944, כך עולה מהמסמכים שפורסמו ב'ניו יורק טיימס'.

מה שהחיילים שקברו את השלל כנראה לא ידעו, זה שאחד מחבריהם החיילים, אדם בשם הלמוט זונדר, שכב בשיחים עם פציעה מהמלחמה, צפה בזירה, לאחר מכן, זונדר צייר מפה מדוקדקת שהראתה היכן בדיוק וכמה עמוק נקבר האוצר.

לא הרבה ידוע על גורלו של האיש שצייר את המפה, אך המסמך הגיע בסופו של דבר לארכיון הלאומי ההולנדי בהאג. החודש הוא פורסם במסגרת "יום הפרסום" השנתי של הארכיון יחד עם אלפי מסמכים שאינם מסווגים יותר.

שחרור המפה עורר רבים לחפש אחר קופסאות הזהב והתכשיטים והעלה את פרופיל הכפר הקטנטן, אומרן, עם אוכלוסייה של כ-750 בני אדם כאחד המקומות הבודדים בעולם שבהם יכול להסתתר אוצר נאצי.

"אנחנו על המפה", אמר ראש הכפר לשעבר קלאס טאמס, לשעבר ראש העירייה "זה היה נחמד".

אחרים בכפר שותפים להתרגשותו אך מביעים תחושת תסכול על האנשים שמגיעים מכל הולנד לחפור בכפר, שנמצא כשעה נסיעה דרומית מזרחית לאמסטרדם. עשרות אנשים ירדו עם אתים וגלאי מתכות למקום המשוער ששם קבור האוצר.

התעלומה זכתה לתשומת לב נרחבת בתקשורת ההולנדית והבינלאומית, אך השאלה העיקרית שלה נותרה ללא מענה: האם השלל עדיין שם?

"יש לי ספקות", אמרה ג'וק הונדרס, היסטוריונית מקומית שעובדת במוזיאון האזורי באומרן ומתגוררת בעיר סמוכה. אבל, היא הוסיפה, לאחר התייעצות עם אטלס היסטורי וכן במפה המצוירת, היא מאמינה שהיא יודעת היכן יכול להיות האוצר - מקום שבו אף אחד עדיין לא חיפש, עד כמה שהיא מודעת.

כשהיא נשאלה לגבי פרטים מדויקים יותר, היא אמרה, "אני לא הולכת לספר" לא לגמרי ברור מה יקרה לאוצר אם מישהו ימצא אותו. גב' הונדרס אמרה שאין לה עניין לשמור את תכולת הקופסאות אם היא תמצא אותן. "זה לא קשור לאוצר עצמו" היא אמרה. "הכול גנוב, יש לזה יותר מדי שליליות".

חיפוש אחר האוצר באזור עלול להיות מסוכן, אמר סבסטיאן הוגנברג, גלאי מתכות חובב שמנהל ערוץ יוטיוב שבו הוא מדבר על הפריטים שהוא מוצא ברחבי הולנד. יש באדמה פצצות מתקופת מלחמת העולם השנייה שלא התפוצצו.

עיריית אומרן הודיעה למחפשי האוצר להתרחק מהאזור מכיוון שאסור באמת לחפור אחר המטמון. לאחר פרסום המפה, העירייה קיבלה הרבה הודעות מאנשים הטוענים שהם יודעים את המיקום המדויק והציעו לחשוף אותו תמורת כסף, אמרה בירגיט ואן-קווינט, דוברת העירייה. מאז, המצב נרגע, לדבריה, וכחמישה אנשים הגישו בקשה לאישור רשמי לחפש את האוצר.

ייתכן שהחייל זונדר המציא את כל העניין, אבל גורמים הולנדים שאחראים על החיפוש חושבים שזה לא סביר, לפי מסמכים. תיאוריה נוספת היא שאחד או יותר מהמחפשים כבר מצאו אותו בסתר. ועוד אפשרות שחלק מהאנשים רואים כסביר ביותר - היא שאחד החיילים הנאצים שהחביא את האוצר חזר ולקח אותו בשקט בעצמו.

נאצים גרמניה אוצר הולנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד