כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
העמיד לדין וגירש

הלך לעולמו גדול רודפי הנאצים ועוזריהם

אלן ריאן, שרדף אחרי נאצים ואחר משתפי פעולה עם נאצים, הלך לעולמו בגיל 77. כמנהל משרד חקירות מיוחדות בארה"ב, הוא זיהה והעמיד לדין עשרות שומרים לשעבר במחנות השמדה ועוזריהם. בתו, אליזבת ריאן, אמרה שהסיבה הייתה התקף לב

הלך לעולמו גדול רודפי הנאצים ועוזריהם
יונתן זינדל פלאש90

אלן ​​ריאן, עורך דין של משרד המשפטים שבתחילת שנות ה-80 זיהה והעמיד לדין עשרות משתפי פעולה נאצים החיים בארצות הברית, והקנה לו שם של צייד הנאצים הבכיר באמריקה, הלך לעולמו ביום חמישי האחרון בביתו בנורוול, מסצ'וסטס בגיל 77. בתו, אליזבת ריאן, אמרה שהסיבה הייתה התקף לב.

מר ריאן היה מנהל משרד החקירות המיוחדות, יחידה של משרד המשפטים שנוצרה ב-1979 בהוראתה של חברת הקונגרס אליזבת הולצמן, הדמוקרטית מניו יורק. היא הזדעזעה לגלות שאלפי משתפי פעולה נאצים, כולל שומרי מחנות ריכוז ומפעילי תאי גזים, הגיעו לארצות הברית לאחר המלחמה כפליטים, לעתים קרובות בשמות בדויים.

הם המציאו את עצמם מחדש עם חיים חדשים: פיאודור פדורנקו, רוסי ששימש כשומר במחנה ההשמדה טרבלינקה בפולין, מצא עבודה ליד ניו הייבן, ב-1981 פדורנקו גורש לברית המועצות לאחר שריאן פעל לגרשו, שם הוצא להורג. כך דווח ה'ניו יורק טיימס'.

ריאן העסיק צוות של כ-20 עורכי דין, 10 חוקרים וחמישה היסטוריונים, ושלח אותם ברחבי העולם לחפור בארכיונים וברישומי הגירה. למרות שהוא שהה קצת יותר משלוש שנים במשרד, הוא פיקח על 700 חקירות ו-32 תביעות. הניו יורק טיימס כינה אותו "צייד הנאצים המוביל במדינה", אך הוא התעקש שרוב עבודתו כרוכה במחקר ארצי.

לא שהוא הסתגר בשולחן העבודה שלו. ב-1980 הוא נסע לברית המועצות, שם, למרות המתחים הגוברים במלחמה הקרה, הוא שכנע פקידים רוסים לפתוח את הרישומים שלהם ממלחמת העולם השנייה ולהעמיד לרשותם עדים שעבדו לצד נאצים חשודים.

החוק האמריקאי לא התיר לממשל להעמיד לדין חשודים בגין תפקידם בשואה. במקום זאת, משרדו של ריאן האשים אותם בשקרים לגבי בקשות ההגירה והאזרחות שלהם. לאחר שלילת אזרחותם האמריקנית, הממשלה תוכל לגרש אותם לצרפת, ישראל, גרמניה או מדינה אחרת שבה ניתן יהיה לשפוט אותם.

רוב המטרות של ריאן היו שומרים ובעלי תפקידים ברמה נמוכה, אבל הוא גם הלך אחרי מטרות ברמה גבוהה. אנדריה ארטוקוביץ' היה שר הפנים בקרואטיה הכבושה בידי הנאצים, שם פיקח על מותם של מאות אלפי יהודים וסרבים. הוא גורש ליוגוסלביה דאז ב-1986, ומת בכלא.

ולריאן טריפה היה פשיסט רומני שעורר פוגרומים אנטישמיים, אך לאחר שהיגר הפך לארכיבישוף של הכנסייה הרומנית האורתודוקסית בארצות הברית ובקנדה. לאחר שמשרדו של ריאן הגיש כתב אישום, טריפה ויתר על אזרחותו וכדי להימנע מגירוש, עבר לפורטוגל, שם מת ב-1987.

נאצים שואה ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד