כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
להפיג את הבדידות

מאות אלפי קשישים בישראל: כמה מהם יוצאים?

וועדת העבודה והרווחה דנה בחסמים המונעים מקשישים סיעודיים לבקר במרכזים, כדי לשמור על פעילות גופנית, להפיג את הבדידות ולהעשיר את חיי החברה. יו"ר הוועדה ישראל אייכלר קרא: להקים מחדש את ועדת השרים המיוחדת לענייני זקנה, ועל האוצר להקצות את 50 מיליוני ₪ שהובטחו למרכזי היום

מאות אלפי קשישים בישראל: כמה מהם יוצאים?
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

וועדת העבודה והרווחה דנה היום בחסמים המונעים מאלפי קשישים-סיעודיים בארץ לבקר במרכזי-היום של משרד הרווחה, כדי לשמור על פעילות גופנית, להפיג את הבדידות ולהעשיר את חיי החברה. לדברי יו"ר הוועדה ישראל אייכלר (יהדות התורה) על הממשלה להקים מחדש את  ועדת השרים המיוחדת לענייני זקנה, ועל האוצר להקצות את 50 מיליוני ₪ שהובטחו למרכזי היום. בנוסף, הוא דרש את הגדלת חלק הממשלה בתקציב המרכזים.

מירב כהן (יש עתיד), מיוזמות הדיון, הדגישה מתוך כ-1.2 מיליון אזרחים ותיקים בישראל, רק כ-12 אלף איש משתתפים במרכזי היום, שפעילותן מצילות-חיים כפשוטו. כבר בעבר המרכזים תוקצבו רק בחצי מהעלות האמתית, אך השקעה נוספת של המדינה – תחסוך השקעה גדולה בהרבה בקופות ובתי החולים. יוזם נוסף, אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל), התריע על קריסת המרכזים בגלל ההחלטה להפסיק את השיפוי הכלכלי שהם קיבלו בתקופת הקורונה, זאת בנוסף לרפורמה בפעילות המרכזים. שר הרווחה לשעבר מאיר כהן, טען מנגד כי רק 310 אלף ותיקים זקוקים באמת למרכזי היום, בגלל מצבם הסיעודי. "בתקופתי הוחלט על תקצוב המרכזים ב-50 מיליוני ₪, אך ההחלטה נתקעה בגלל התעקשות האוצר. בתקופה האחרונה הוקצו חצי מיליארד ₪ לבינוי במשרד הרווחה.

יריב מן, סמנכ"ל משרד הרווחה, סיפר על 180 מרכזים פעילים כיום, המעניקים "מסגרת חברתית המעניקה שייכות ומשמעות, זיהוי ואיתור מצבי סיכון, צמצום הצורך באשפוז סיעודי וחסכון בעלויות טיפול". לדבריו, מחקרים מוכיחים כי התפיסה העצמית של מבקרים במרכזי יום באופן חלקי או מלא, טובה יותר מזו של זקנים המקבלים שירותי טיפול ביתי בלבד. בנוסף, 57% מהמשיבים ציינו שהתוכנית תרמה להפחתת תחושת הבדידות שלהם במידה רבה או רבה מאוד, 71% דיווחו על שיפור מצב הרוח הכללי במידה רבה או רבה מאוד, ו-48% מן המשיבים דיווחו כך על שיפור בתחושת הבריאות הכללית. ואולם מספר המבקרים הנמוך נגרם בין היתר ממתן האפשרות לגמלה בכסף וטיפולי הבית הקוסמים יותר, מפיתוח מואץ של שירותים חברתיים חדשים על רקע הגידול בשיעור האזרחים הוותיקים ומחוסר מודעות ליתרונות המקצועיים של מרכזי היום. כיום רק 3.3 מהזכאים בוחרים בשירות של מרכז היום מגמלת הסיעוד, לעומת 7.2% מהזכאים שעשו זאת לפני כשש שנים, מאידך - בחודשים האחרונים נרשמת עלייה בהשתתפות. 

אסא בן יוסף, מנהלת רווחה במרכז השלטון המקומי, הבטיחה שותפות של הרשויות המקומיות, אך שללה את הזיקה בין מקום מגורי הקשיש – לבין אפשרותו לבקר במרכזי-היום. עו"ד נידאל עותמן, סגן ראש עיריית טמרה, הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה עם החברה האזרחית, במקום בו העירייה לא תוכל להרחיב את הפעילות.

קשישים עריריים ועדת העבודה והרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד