ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
להכיר את האותיות הקטנות

כך תלמדו להבדיל בין שלל סוגי שמן קנאביס רפואי

שמן קנאביס רפואי מתאים במיוחד למטופלים בעלי סימפטומים מתמשכים, או לחלופין כאלה שלא מעוניינים או יכולים לעשן או לאדות - בעיקר ילדים ומבוגרים. על פניו - כל בקבוקי השמן נראים דומה כאשר רק תווית שם המותג מבדילה ביניהם, אך כשמסתכלים פנימה על שיטות המיצוי ואיכותן קל להבין כי כאשר שמדובר בשמן קנאביס רפואי, לא צריך להסתמך על שם המותג אלא דווקא חשוב להכיר את האותיות הקטנות

כך תלמדו להבדיל בין שלל סוגי שמן קנאביס רפואי
שמן קנאביס צילום: FREEPIK

טוב שם טוב משמן טוב? לא אם מדובר בשמן קנאביס רפואי.

למרות הפופולריות של התפרחות המוכרות, שמן קנאביס רפואי הוא ללא ספק ערוץ הצריכה המועדף על מטופלים בגיל צעיר ומבוגר, כמו גם אלו שלא מעוניינים בהרגל עישון או אידוי. בנוסף, הוא מומלץ במיוחד למתמודדים עם סימפטומים מתמשכים כגון אפילפסיה, אוטיזם, אובדן תיאבון, כאבים כרוניים ארוכים ועוד. בשונה מתפרחות, כל בקבוקי השמן והנוזל שהם מכילים נראים דומה אחד לשני, מלבד השם המודפס על האריזה. לכן, קשה לאמוד את איכותם בלי להכיר את שיטות המיצוי, ההפקה והרכיבים בשמן.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

אמנם כל בקבוק שמן קנאביס רפואי מופק, נארז, נאטם ומשווק לפי סטנדרטים ברורים שקבע משרד הבריאות, ואפילו המחירים די דומים. עם זאת, הסטנדרטים האלה משאירים ליצרן עדיין מקום לעשות בחירות הרות גורל לאיכות הסופית של השמן:

  • באיזו שיטה הוא ימצה את הקנאביס - כזו שעושה שימוש בממסים מזהמים או לא?
  • האם השמן יכיל גם רכיבים משניים המחזיקים בחשיבות אדירה לטיפול?
  • עם איזה שמן בסיס היצרן ימהל את המיצוי?

את כל זה כדאי להכיר לפני שבוחרים מוצר שמן קנאביס רפואי.

שיטות מיצוי: יותר טהור? יותר טוב

ישנן מגוון טכנולוגיות ושיטות מיצוי הנדרשות לעיבוד הקנאביס הרפואי לנוזל שיכול להכיל את הרכיבים הפעילים. כל שיטה עושה שימוש בכלים וכימיקלים אחרים ומאפשרת דרגות שונות של שליטה בתנאי המיצוי - ובהתאם יכול להשתנות הטוהר של המוצר הסופי. קל וחומר שכמה שהנוזל הסופי יהיה יותר טהור וחף משאריות ממסים מזהמים - כך איכותו טובה יותר.

בישראל ישנן שתי שיטות מיצוי נפוצות: מיצוי סופר קריטי באמצעות CO2 או זיקוק עם אתנול שהינו סוג של אלכוהול. מיצוי סופר קריטי באמצעות פחמן דו חמצני אמנם יקר ופחות נפוץ, אך הוא לא עושה שימוש בממסים מזהמים, מאפשר בקרה גבוהה על כל תהליך ההפקה ובהתאם מספק תוצר סופי טהור יותר ממיצוי באמצעות אתנול. עם זאת, המיצוי באמצעות אתנול נחשב לחסכוני ונקי דיו להפקת תוצרים רפואיים, לכן רוב היצרנים בישראל עדיין בוחרים כעת להשתמש בטכנולוגיה זו.

רכיבים משניים: פול-ספקטרום ואפקט הפמליה

למרות שקנבינואידים מהווים את עיקר הייחוד של צמח הקנאביס, מחקרים מראים כי הפוטנציאל הרפואי של תרופות המופקות ממנו עולה כאשר הן מכילות גם את הרכיבים המשניים בצמח - טרפנים, ויטמינים, אנטי אוקסידנטים וכו׳. התופעה מכונה: ״אפקט הפמליה״, והיא אקטואלית למטופלים בשמן קנאביס רפואי בדיוק כמו שהיא רלוונטית לאלו שצריכים תפרחות.

אלא אם כן יש לכם מניעה בריאותית או אלרגית לצרוך קנבינואידים משניים או טרפנים - מומלץ לבחור בשמן קנאביס רפואי בסיווג ״פול-ספקטרום״ ולא ״מיצוי מבודד״. כמו ששמו יכול לרמוז, מיצוי פול-ספקטרום מפיק שמן שמכיל את הספקטרום המלא של הרכיבים מהצמח הגולמי. לעומתו, מיצוי מבודד דואג לשמור אך ורק רכיב אחד - בדרך כלל THC או CBD.

שמן בסיס: לא רק עניין של טעם

שמן קנאביס רפואי מופק ממיצוי צמחי שנמהל בשמן בסיס כלשהו, בדרך כלל קוקוס, זית, דקלים ועוד. למרות שעל פניו הבחירה יכולה להיעשות אך ורק על סמך טעם והעדפות אישיות, חשוב להכיר את ההבדלים שיש לבחירת השמן על הטיפול בכם. לכל שמן יש פרופיל אחר שמשפיע על היכולת שלו להתפרק ולהיספג בגופנו, והמצטיין שעושה זאת הכי טוב הוא דווקא שמן הקוקוס המכונה גם MCT, או שמן בעל חומצות שומן באורך בינוני.

לעומת שמנים בעלי שרשראות חומצות שומן ארוכות כמו שמן זית או דקלים, שמן קוקוס נספג במהירות ומתפרק בקלות בגוף. בנוסף, הטעם הניטרלי והנזילות שלו מקלים על נטילת טיפול באמצעות שמן קנאביס רפואי לעומת מוצרים שהופקו משמנים בעלי סמיכות גבוהה וטעם לוואי דומיננטי יותר.

שמן טוב, הכל טוב

שמן קנאביס רפואי יכול להיראות כמו תרופה בעלת סטנדרטיזציה גבוהה יחסית לתפרחות, כלומר - שכל המוצרים בקטגוריה בעצם די דומים. למעשה זה לא נכון בכלל; ישנן מגוון שיטות מיצוי, שמני בסיס ובחירות שהיצרן יכול לעשות ולהשפיע על האיכות הסופית של התוצר שלו. חשוב מאוד להכיר את ההבדלים בין השיטות כדי לדייק את הבחירות הטיפוליות שלכם ולהתאים את המוצר הנכון עבורכם.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

קנאביס רפואי שמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד